Raft.cz

Tisk z adresy https://www.raft.cz/cechy/labe.aspx
Home Česká republika Labe Mapa

Řeka Labe

68% Oblíbenost řeky


Raft.cz doporučuje tyto firmy:

Vaše brána na celoročně sjízdné řeky východních Čech a Polska. Labe splouváme ze Dvora do Jaroměře přes hospital Kuks.

Půjčujeme lodě na dolním Labi od Ústí n. Labem až do Bad Schandau a Drážďan. Vícedenní výlety pohodlně zrealizujete z našeho vodáckého Kempu Děčín.

  • Pramen: Labská louka v Krkonoších
  • Délka toku (sjízdné) v km: 249
  • Obtížnost:
      Úsek Říční km Obtížnost
    hornípřehrada Labská - Na Kukačce 1083.0 - 1078.5WW III (IV)
    Na Kukačce - konec Labské soutěsky 1078.5 - 1076.6WW IV (V-)
    konec Labské soutěsky - Podhůří 1076.6 - 1065.0WW II-III (V)
    Podhůří - Hostinné1065.0 - 1056.2WW II-III
    středníHostinné - Debrné1056.2 - 1046.4WW I
    dolníhráz přehrada Les Království - hranice (dále pokračuje pod názvem Elbe) 1041.4 - 726.6ZW

  • Podmínky: Plavba v horní části do Vrchlabí je omezována návštěvním řádem národního parku KRNAP - více zde. Horní část pod přehradou je velmi náročná v hlubokém údolí a ukončuje se před Vrchlabím. Pozor na průjezd městem, který je nebezpečný - jezy a kolmé vysoké zdi bez možnosti zastavení. Nejhorější úsek nad Labskou přehradou byl též sjet, ale jedná se o extrém, a navíc je to část KRNAPu, kde je zákaz plavby. Další úsek se začíná pod Vrchlabím, kde je stále zajímavý úsek až do Hostinného nebo až na vzdutí přehrady Les Království. Letní putování se začíná pod přehradou Les Království. Do Jaroměře je to stále příjemná plavba, jen pozor na průjezd Dvorem Králové, kde jsou vysoké regulační zdi a v nich dva nebezpečné stupně bez možnosti na přenesení. Na trase ze Dvora se určitě zastavíte na jezu Šporkův mlýn, který byl postaven na přelomu 16. - 17. století. Po pár kilometrech od mlýna zastavte u mostu se schody a prohlédněte si jeden z nejkrásnějších barokních areálů Kuks se sochami od Brauna, který založený hrabětem F. A. Šporkem.

    Pod Kuksem se Labe stává již pomalou řekou, která je bržděna mnoha jezy. Končí se obvykle v Jaroměři, kde za prohlídku stojí pevnost v Josefově, kterou dal v letech 1780 až 1789 postavit císař Josef II. Od Jaroměře se již tok vodácky málo využíván, přesto teče relativně opuštěnou krajinou uprostřed luk a polí. Od Přelouče je pak řeka využívána lodní dopravou. Pokud poplujete dále, využijte plavebních komor, které mají svoji provozní dobu. Atraktivní je opět úsek Ústí nad Labem, resp. Střekov se stejnojmenným romantickým hradem, od km 767,7, kde je možno proplout plavební komorou Masarykových zdymadel se zdvihem 9 m. Trasa začíná v krásné krajině Českého středohoří, jehož zelené kopce pak lemují plavbu až do Děčína. Nejvyšší z nich, na tomto úseku, Buková hora se tyčí do výše 683 m. n. m. Největší český přístav Děčín nabízí vodákům kromě historického měst mnoho atraktivit (Labská cyklostezka, Via Ferrata, Zoo, zámek Děčín, termální aquapark,...) a je bránou do národního parku České Švýcarsko. Zde také začíná jeden z nejkrásnějších úseků na celém toku Labe. Labský kaňon se svými majestátními skalními věžemi je svojí hloubkou mezi českými řekami unikátní. Proplouvá se zde nejhlubším pískovcovým kaňonem Evropy. Česká část řeky opouští republiku ve Hřensku na km 726,6 pod názvem Elbe, ale vodácky se řeka využívá pro plavbu minimálně do saského lázeňského městečka Bad Schandau. S několika přespáními je pak řeka stále atraktivní i když už pomalá až do Drážďan. S útlumem nákladní lodní dopravy (často nepotkáte několik dní žádnou větší loď) je řeka velmi klidná a celoročně nabízí dostatek vody a Národní parky České i Saské Švýcarsko rozhodně stojí za to proplout.
  • Sjízdná na čem, kdy, pro koho:
    Limity sjízdnosti jsou definovány pro plastové kánoe se středně zkušenou posádkou, která si dokáže i za nižších stavů najít proudnici s dostatkem vody. Pro majitele kajaků, zkušené vodáky nebo pro vodáky, kterým nevadí občasné přetahování, může být limit nižší. Naopak pro rafty, laminátky nebo začínající vodáky je obvykle nutné vody více.
    ÚsekkdyVodočetAktuálně CHMU a PLA Aktuální sjízdnost
    hornína jaře a pak záleží na pouštění z přehrady Labská

    (datum plánovaného vypouštění: 27-28.4. - zrušeno!!)
    optimum 15 - 20 m3/s, minimum: 9 m3/s
    optimum: 15 m3/s
    úsek: ze Špindlu
    vodočet: Labská
    měřeno: 24.05. 12:20
    18 cm
    0,807 m3/s
    střednívětšinou celoročněminimum: 34 cm
    úsek: z Hostinného
    vodočet: Vestřev
    měřeno: 26.05. 05:00
    37 cm
    3,7 m3/s
    teplota: 15oC
    dolníceloročně minimum: 54 cm
    úsek: pod Dvorem Kr
    vodočet: Stanovice
    měřeno: 24.05. 12:00
    změna vodočtu nebo limitu: 24.06.2022
    66 cm
    3,072 m3/s
    Mapa sjízdnosti Statistika sjízdných dnů v měsíci - úsek ze Špindlu
    (Sjízdnost v zimních měsících může být výrazně ovlivěna zámrazy vodočtů!)
    Měsíc123456789101112
    Rok 202419000
    Rok 2023203200010043
    Rok 2022400290000001
    Rok 2021000040011001
    Rok 2020020002000310
    Rok 201900014120000000
    Průměr120340000111

    Ještě podrobnější informace o sjízdnosti v tomto úseku?

    Statistika sjízdných dnů v měsíci - úsek z Hostinného
    (Sjízdnost v zimních měsících může být výrazně ovlivěna zámrazy vodočtů!)
    Měsíc123456789101112
    Rok 20243028312825
    Rok 202327203130190011102821
    Rok 202220272630281111409
    Rok 2021418191931417873137
    Rok 2020929312724151002888
    Rok 201967313029100021818
    Průměr1622282726444271313

    Ještě podrobnější informace o sjízdnosti v tomto úseku?

    Statistika sjízdných dnů v měsíci - úsek pod Dvorem Kr
    (Sjízdnost v zimních měsících může být výrazně ovlivěna zámrazy vodočtů!)
    Ještě podrobnější informace o sjízdnosti v tomto úseku?

  • Charakter řeky:
    Úsekšířka, typ korytaokolítyp lodědoporučeno prorychlost plavby
    horní 8 - 20 múdolí, soutěska, lesyraft, kajakvelmi zkušené4 hodiny
    dolnído Jaroměře 8 - 15m, pak se rozšiřuje až na 50 - 80 mnížina, louky, lesyotevřenézačátečníky3-5 km/h

  • Nejhezčí úsek: Labská soutěska, pod Dvore Králové a pod Mělníkem v Českém Středohoří a Labský kaňon za Děčínem
  • Nebezpečný úsek: horní úsek a r.k. 239.5 - 235.9 (průjezd Vrchlabím) - vysoké zdi a nesjízdné jezy (kaskáda WW V). V dolní části jezy s velkým vývarem - pozor na bubnové jezy! Dále průjezd Dvorem Králové, kde jsou dva kolmé stupně ve vysoké regulaci!!
  • Obvyklý začátek a konec: přehrada Labská 1082.7 - Vrchlabí 1071, Podhůří 1068, Kunčice 1064,9, Střekov 767,7 – Hřensko 726,6 (a dále do Bad Schandau) ...
  • Plavbu spojit s řekou: Malé Labe, Čistá, Pilníkovský potok, Úpa, Metuje, Trotina, Orlice, Opatovický kanál, Loučná, Chrudimka, Doubrava, Klejnárka, Cidlina, Vavřinec, Jizera, Vltava, Vraňanský kanál, Košátecký potok, Ohře, Bílina, Ploučnice, Hřenská Kamenice, Elbe
  • Přístup k řece: po silnici i ČD dobře
  • Tábořiště: pod Vrchlabím 1070.5, Pardubice 967.8, Děčín 741.5 (Přidání nového odkazu )


Řeku už jeli: (153)
zapsat do zápisníku jel jsem ji taky (zapsat do zápisníku) Chystám se na ni
Kdo Km Trasa Obtížnost Datum Loď Hodnocení

Ivis
19 Dvur Králové n. L. , konec, boční silnice za posledním mostem a jezem 1034,8- Heřmanice, fotbhriste před jezem 1021,3 a pak Les Kralovstvi, hráz 1041,3 - Dvur Králové, 1.jez 1036,9 ZW, WW I 15.5.24 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: 60 cm 2,4 m3/s Stanovice a pak 68 cm 3,2 m3/s Stanovice, Les Kralovství 37 cm, 3,4 m3/s Popis: Nebýt 3 jezů Zirec, Stanovice a cíl tak pěkné i mirne perejky občas a mirne tekoucí za této nízké vody. Ovšem díky těm 3 jezum, nesjizdnym a hlavně stojaté vode (ve Stanovicich by sel ale není na nem skoro voda) která je fakt dlouhá, vše vždy víc výrazně než 1 km, možna i 2 km! Hrůza. Nechutne a odporné. To nikdy nejezděte! Za tohoto stavu. Fakt hnus. Snad jen pro masochisty a nebo ty co neví jak se v lete zabavit. A výhled na Kuks taky nic moc. Prumer cca 6 km. Chtělo to skončit uz na konci Brodu. Až potud ze Stanovic mirne tekoucí. Což je jediny souvisly tekoucí úsek bez stojaté vody na cele trase, jinak to pokazí jezy. Takže dnes poprvé tento cely úsek (část už jsem jel (Zirec- Stanovice ale za velké vody) a už znovu asi ne. No a pak ještě úsek pod přehradou Les Kralovstvi, 4,5 km a nakonec podobné. Jedinyjez ve Verdek sjizdny, ale pak paradoxně stojata voda chvili a pak v závěru opět stojata dlouho před jezem a slalomovymi brankami. No a to nemluvím o komplikovaném nastupovaní. Možna by šlo přes zakaz po uzkych schodech (velmi dlouhych) přímo pod hraz, branka byla odemčena, no nakonec ale po polní cestě o kousek níž, kde ovšem se neda dojet až k vodě a tahnutí z kopce cca 300m (na mapě tato leva cesta vede až skoro k vodě, ale realně ne, jen cca 100m od rozdvojky a pak skončí!) no možna by šlo pravou polní cestou, ktera dle mapy k vodě naopak nevede (resp. vede, ale až o kilometr níž k jezu) nicméně asi se pak dělí, což není na mapě, jelikož u vody nějaka cesta po které by auto mohlo jet byla. Ale taky tam může byt tam někde zavora, těžko říct. Jinak tímto splutim mam sjeté Labe z Krkonoš až téměř na soutok s Úpou.

Pepek
14 Dvur Králové n. L. , konec, boční silnice za posledním mostem a jezem 1034,8- Heřmanice, fotbalové hřiště před jezem 1021,3 ZW, WW I 15.5.24 packraft Hodnoceni
Vodočet: 60 cm 2,4 m3/s Stanovice a pak 68 cm 3,2 m3/s Stanovice Popis: Nesjízdné jezy, skoro nemožné přenášení, dlouhé úseky se stojatou vodou před jezy. Kousek za Dvorem Králové z pravé strany vodopád, proud vody znečištěné smradlavými chemikáliemi. Voda se vzhledem malého vodočtu a silného přítoku částečně vyčistila až po cca 4 km plavby. Prostě humus. Jediné plus sluníčko a teplota 24 stupňů.

Guma
8 Brandýs nad Labem - soutok s Jizerou ZW 12.5.24 nafukovací kajak Hodnoceni
Vodočet: Popis: První letošní pádlování na tomto úseku.

Sirka
18 Kanál Brandýs nad Labem WW I, WW II 11.5.24- 12.5.24 kajak Hodnoceni
Vodočet: Popis:

Jura
10 DK - Kuks ZW, WW I 8.5.24 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: Stanovice, stav: 72 cm, 4.10 m3/s Popis: Na startu to vypadalo skoro jako na nějakém veřejném splutí. Na nic jsme nečekali, vyrazili a na vodě jsme byli sami. Rychlejší místa se zde střídají s tůnemi, celkově pěkné. Oběd na Šporkově mlýně. Potom přenášení jezu přes korunu. Na závěr prohlídka Kuksu.

Mamba
2 Slalomový kanál Roudnice WW III, WW IV 27.4.24 kajak Hodnoceni
Vodočet: Popis:

Mamba
2 Slalomový kanál Roudnice WW III, WW IV 26.4.24 kajak Hodnoceni
Vodočet: Popis: Super výlet s Vojtou na Roudnici, výletujeme na kolech po okolí a Labské cykloztezce a navečer si jdu vždy zapádlovat.

Radek
12 Dvůr Králové-Brod ZW, WW I 7.4.24 plastová kánoe Hodnoceni
Vodočet: Stanovice, stav: 121 cm, 15.72 m3/s Popis: Úžasný podnik za ideálního počasí. Stav vody dokonalý na pohodové splutí bez adrenalinu. Žádná nepříjemná překvapení. Voda trošku studená, ale i to koupání pod stanovickým jezem důsledkem zaplavení lodi dopadlo. A bylo vlastně moc fajn. Úžasná parta.


Zobrazit podrobnosti vodáků o této řece z jejich zápisků
Průvodce kilometráží:

Tisk kilometráže:

Od říčního km:     do říčního km:    

Detailní výpis:


nebezpečnéjezy.cz suchéjezy.cz Asociace vodní turistiky a sportu

21.09.22 Labe: Zachyceno dne 21.9.2022 na FB Ahojda, dostalo se ke mě varování od vodáků z Jablonce, Liberce: "A ... více
05.05.21 Labe: Ahoj, na horním Labi v první peřeji pod Esíčkem (úsek pod Labskou soutěsku-Vrchlabí) je strom přes ... více
16.09.17 Labe: Ahoj, na horním Labi jsou v úseku pod soutěskou ve Studeném koleně (pod místem zvné "Esíčko")2 po so ... více
01.11.16 Labe: Nymburk - Velké Valy jsou průjezdné v celé délce bez komplikací. Jez před Boleslavskou třídou je zah ... více
20.05.11 Labe: Přenést jez pod Jaroměří lze snáze, než jsem popisoval na podzim 2010. Dobře se dá přistát před most ... více
29.04.08 Labe: 25.4.2008 jsme sjeli úsek Podhůří - Hostinné na deblovkách za stavu 36 cm na vodočtu Labská. Je to d ... více
22.07.03 Labe: Vzhledem k nedostatku vody na malých tocích jsme sjeli Labe zhruba z Kolína do Čelákovic. Zajímavou ... více

Přidat Hotline
Reklama
Spolujízda (pendl aut)
Reklama Půjčovna lodí Metuje na polských řekách

Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.
Reklama Půjčovna lodí Otava tour