Raft.cz

Tisk z adresy https://www.raft.cz/Clanek-Vyrobte-si-cedrovou-lod.aspx?ID_clanku=1970

Vyrobte si cedrovou loď

uveřejněno dne: 05.02.2018

Dnes pro vás nemám cestopis z osamělé plavby liduprázdnou krajinou, jak by se slušelo na tuto roční dobu. Dnes mám zamyšlení nad loděmi, na kterých plujeme. Za nějakých řádově sto let turistické kanoistiky u nás se vystřídalo několik technologických epoch. Doba žebrovková – doba opravdových nadšenců, průkopnictví a koníčkování. Doba laminátová – doba nedostatku lodí na trhu stran množství i vhodných tvarů, doba časté svépomocné stavby. Doba plastová – doba překypující nabídky a vzácně i slušných tvarů. Když srovnám ty dvě poslední, je v tom obraz kutilství u nás obecně. Kutilství z většiny (čest a sláva výjimkám) vyvolané situací, kdy na nefungujícím trhu bylo obtížné pořídit si loď, převálcoval konzum a nákup. Dnes je stavitelů lodí málo, ale myslím, že je spojuje aspekt toho pozitivního kutilství. Vlastní práce ne z nouze, ale z nadšení. Ano, lze si koupit plastovou loď, se kterou můžete skákat z oslizlého jezu, ze střechy autobusu, tahat ji po jakémkoliv povrchu, bourat do kamenů… A můžete být v klidu, ta loď vám to nejen vydrží, ale ani nevyčte. Nemá ducha.

Reklama

Abych jen nekritizoval – plastovky mají určitě velké opodstatnění a užití. Pro lidi, které baví jezdit jako koule v kulečníku, a zejména pro půjčovny. Dříve půjčovna laminátek musela být prakticky opravna lodí s půjčováním. Pokud ale máte pocit, že chcete jezdit čistou lajnu, pádlovat co nejdokonaleji, perfektně číst vodu a mít fakt velikou radost z plavby, nabízí se úvaha, jestli by nebylo lepší mít jinou loď než zprohýbané plastové něco, co nejede. Jsou možnosti pořídit si ze zahraničí lodě krásných klasických tvarů z pokročilých materiálů, nebo i tuzemské laminátky, které při rozumném používání vydrží po dlouhou dobu. Nebo ještě výš: pořídit si dřevěnou loď – unikát a šperk.

Cedrofka
Cedrofka

Před časem jsem zde publikoval článek o stavbě lodě Cedrofka. O Cedrofku jsem nepřízní osudu přišel, stejně jako o celou flotilu. Když jsem začal stavět novou cedrovou loď, postupně jsem začal uvažovat o tom, že by bylo pěkné mít takových lodí u nás víc. Zároveň, jak jsem dával fotky ze stavby na internet, se mi začali ozývat lidé, že by chtěli také takovou. Já se atypickou výrobou všeho možného včetně plavidel živím, tak jsem si řekl, proč tedy ne… Jsou v zásadě dvě cesty k cedrové kánoi. Buďto si ji nechat postavit na klíč, nebo si ji postavit sám. Nechat si postavit loď, to není jako koupit sériovku. Je potřeba konzultací, jakou vodu chce zájemce jezdit, jestli singla nebo debla (případně patnáctimístnou válečnou kánoi), zda klidnou nebo divočejší vodu. A podle toho vybrat vhodný design lodi, protože výběr je široký. Pak to samozřejmě trvá nějaký čas, než je loď hotová. Ovšem to čekání stojí za to. Výsledkem je loď na přání, jakou nemá nikdo jiný. Loď, se kterou budete jezdit opatrně prostě proto, že ji budete mít rádi. Druhá možnost je stavba svépomocí. Ve světě je to poměrně oblíbený kutilský projekt. Pro našince je tu pár nevýhod. Literatura je jen v angličtině a je potřeba mít spoustu vybavení.

Cedrofka
Cedrofka

Vyrábět se musí zgruntu, nelze koupit polotovary a ty jen slepit v garáži. Nicméně je to řešitelné, s dostatkem nadšení a píle lze takovou loď postavit. Nebo – nabízím služby i v této verzi. Buďto sadu polotovarů, jaká se dá koupit v Americe, tedy připravené cedrové štráfky, bortlajsny, případně sedačky nebo přímo workshop. Workshop by obnášel 9 dní velice intenzivní práce. Maximální počet účastníků jsou tři, abych se jim zvládl plně věnovat s radami a pomocí. Zajištěné by bylo i jednoduché ubytování ve vlastních spacácích a jídlo, abychom se nemuseli zdržovat vařením. Stejně tak i potřebné stroje a všechen materiál včetně plánů. Když bude mít každý svoje drobné nářadí jako dláta, tak tím lépe.

Cedrofka
Cedrofka

Výsledkem je loď, která je lehká, elegantní, krásná, rychlá… Ano, i zranitelná. Nezapírám, škrábance jsou vidět. Poškrábané jsou všechny lodě včetně plastovek, ale na lakovaném dřevěném povrchu je to prostě vidět víc. Ale jak jsem psal, s takovou lodí se jezdí tak, abyste o nic nedrbali. Na druhou stranu celkově je to technologie velice odolná, pevností minimálně srovnatelná s laminátkami a škrábance se zapraví přelakováním po sezoně. Já na Cedrofku za dva roky nemusel sáhnout s opravami. Pro představu – loď, kterou jsem stavěl teď, mi designovali v Kanadě na míru s ohledem na velkou rychlost plavby.

Cedrofka
Cedrofka

Při délce 533 cm a šířce 66 cm má hmotnost 18kg. Na to, že je to stále turistická singlovka, pluje nádherně rychle. Samozřejmě u lodí pro více osob se budou parametry lišit, ale ne zas o moc. Abych byl kompletní, tak ještě představu o ceně… Ceny jsou přibližné, přesné nacenění se může lišit podle modelu a provedení. Loď vyrobená na klíč je zhruba za 47.000 Kč, u workshopu zatím zaváděcí cena 20.000 Kč.

Případné dotazy samozřejmě odpovím tady v diskuzi, nebo na mém e-mailu janbasta~email.cz.

Chobotnice




Diskuse nad článkem
Lodní tesař od skautů, žralok, zralok~email.cz, 05.02.2018 9:32
Jeď!, Vladimír, 05.02.2018 9:42
| Re: Jeď!, Chobotnice, 05.02.2018 9:48
| Re: Jeď!, Vladimír, 05.02.2018 10:07
| Re: Jeď!, Chobotnice, 05.02.2018 10:18
| Re: Jeď!, Vladimír, 05.02.2018 10:53
| Re: Jeď!, žralok, zralok~email.cz, 05.02.2018 11:13
| Re: Jeď!, Jirka J., 05.02.2018 12:13
| Re: Jeď!, Bořík, 08.02.2018 12:04
| Re: Jeď!, Chobotnice, 08.02.2018 13:47
| Re: Jeď!, Petr, 05.02.2018 12:43
| Re: Jeď!, Chobotnice, 05.02.2018 13:00
| Re: Jeď!, Vladimír, 06.02.2018 7:56
| Re: Jeď!, Lubor, 06.02.2018 18:36
| Re: Jeď!, Vladimír, 06.02.2018 22:46
 
 


Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.
Reklama Půjčovna lodí Otava tour