Raft.cz

Tisk z adresy https://www.raft.cz/Clanek-Smeda-pod-Frydlantem.aspx?ID_clanku=558

Smědá pod Frýdlantem

uveřejněno dne: 31.07.2005 | popisované řeky: Smědá

Na víkend jsme už něco přes měsíc rozhodnuti jet na kola do Frýdlantského výběžku. Jenže ve čtvrtek se ozývá Honza, že Labe má vodu. Pravda, na severu prší a tak před víkendem je voda nejen na Labi, ale i na Kamenici či Jizeře. Jenže jsme vázáni na to ubytování a ostatním jsme to slíbili a …. Stejně se nám na auta už vedle kol lodě nevejdou. A brát vlek se nám nechce, tak co s tím. Kouknu na vodní stavy v pátek kolem třetí a vodu má i Smědá. Stále od rána stoupá. To by šlo, není to daleko, vlastně je to přímo v oblasti a sjet se to dá za chvíli a pak bychom mohli na ty kola a… jenže jak tam dostat ty lodě.

Reklama

„A nespravila by to guma,“ napadlo Honzu. Tedy nafukovací plavidla. „No jestli se vejdou ještě do aut s tím ostatním, tak to můžem zkusit“. V pátek večer jsou dvě lodě v autech, už se tam opravdu víc věcí nevejde. Honza dokonce vyřazuje vodáckou helmu a nechává si jen cyklistickou. Víc se prostě do auta nevejde. V pátek večer těsně před setměním přejíždíme Smědou ve Frýdlantě a vody má dost a dost (to zřejmě právě kulminovala). I přes noc chvíli prší. Ráno je rozpačité (vodák před jedenáctou … znáte to). Několikrát mi kamarádi ze severu vyprávěli o úseku Smědé z Frýdlantu do Vísky, kde je asi 2 km úsek, kam se dostaneš buď s lodí nebo vlakem. Jinak ne. A když sjedeš tenhle oblouk řeky, tak se můžeš vrátit asi 500 m tunelem železnice, která protíná kopec uzavírající „ouško“ říčního oblouku. Takhle několikrát za sebou za dobré vody sjedou úsek 2 km pěkných peřejí za opravdu velké vody až WW III, jinak prima dvojka. Pak zase musíš dojet až do Vísky, kde je první přístup ze silnice.

Vyjezd z udoli Hledáme kde nasednout a zajíždíme k textilce Slezanu. Jsme u náhonu jezu a nějak se k němu nedá pořádně dostat. Od místních se dozvídáme, že bude lepší sjet ještě asi 500 m po řece (tedy objet to autem k podniku Damino k dalšímu mostu), protože pod tímhle jezem řeka vtéká do čističky a nějak to prý nejde. Nevíme sice co nejde, ale proč se někde prodírat a přenášet, když to jde objet. Sjíždíme k řece u dřevěného mostu a zřejmě zrušeného jezu, neboť ten je suchý a vpravo krásná otevřená šlajsna. Nafoukneme co se dá a převezeme auta. Není čas jít na vlak a kamarádi na kolech radši šlapou do pedálů, než aby nám odvezli auto. Nakonec necháváme auta až v Poustce, protože se nám zdá, že řeka stále krásně teče. Vyplouváme od jezu, samozřejmě šlajsnou, která je zadarmo a hned za další zatáčkou balvanité místo se stromem skoro přes celou řeku. Jen vlevo malá skulinka, co by se loď vešla. Řeka příjemně teče a čekáme, co se bude dít.

Houby Víme, že musí být ještě jez elektrárny. K tomu se dostáváme za chvíli. Vlevo betonová koruna, vpravo jde voda přes jez. Na plastu možná, ale pro nafukovačky se nám zdá množství armovacích drátů v jezu poněkud nebezpečné. Za vyšší vody to může být obtížnější, ale nyní jednoduché přenesení po betoně vlevo. Hned pod jezem mi zadák přestane pádlovat a zařve „Ke břehu!“ Rozhlížím se, co se děje, a břeh je plný hřibů. Pak s ním není k vydržení, místo hlídání nájezdů do peřejí hlídá houby na břehu. Pod jezem se opravdu řeka zařezává do hezkého údolí a peřejí přibývá. Jsou vlastně souvislé, občas s větším spádem a najdou se i úzké průjezdy mezi balvany. Obtížnost závisí na vodním stavu. Elektrárna navíc tak 30 % vody odvede na turbíny, možná více. Takže nyní je to spíš technická než silová plavba. Úsek je delší než 2 km, ale jen o málo. Najednou je na pravém břehu vidět elektrárna a těsně za ní vysoký železniční most. Nehodláme šplhat nahoru a zkoušet tunel.

Jez na Smede

Jez na Smede
Pokračujeme tedy v plavbě. Voda se zastavuje a řeka rozšiřuje. Bude jez. Po nějakých 500 m se řeka zdá širokou, že je to až neuvěřitelné. Vysoký jez, který se řece postavil do cesty je problematický tak jako tak. Přenesli jsme ho po obou stranách (jak kdo), ale lepší, i tak ovšem obtížné, je to vlevo, kdy musíme vplout do jakési laguny nad jezem a dostat se ke břehu. Vysoké betonové bloky umožní spuštění lodí dolů pod jez. Pod jezem řeka opět bystře teče a občas stále narazíme na peřej. Před mostem ve Vísce na zbytky jezu, dnes pěkná peřej, za vyšší vody pro otevřené kanoe již docela dobrodružná. Další podobná je před mostem v Poustce. Pod ní končíme a jsme spokojeni. Sice jen necelých 10 km na vodě, ale na řece, kam se jenom obtížně dostáváme.

Smědá měla v sobotu ráno v Bílém Potoce již jen 50 cm a byl to mezní stav pro tento úsek. Vodočet ve Vísce ukazoval 70 a ve Frýdlantu 40 (ale to bylo až odpoledne a řeka klesá velmi rychle). Za velké vody bude tenhle úsek opravdu parádní.

Vojta Jančar




Diskuse nad článkem
změny stavu, Petr Doubrava, pdoubrav~quick.cz, 31.07.2005 22:47
změny stavu, vojta, jancar~hgsport.cz, 03.08.2005 10:17
Dobrý stav pro dolní tok, Janek, 27.04.2009 15:25
| Re: Dobrý stav pro dolní tok, Janek, 08.04.2010 23:31
 
 


Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.
Reklama Půjčovna lodí Otava tour