Raft.cz

Tisk z adresy https://www.raft.cz/cechy/smeda.aspx
Home ČR - Čechy Smědá Mapa

Řeka Smědá

84% Oblíbenost řeky


  • Pramen: Jizerské hory
  • Délka toku (sjízdné) v km: 39
  • Obtížnost:
      Úsek Říční km Obtížnost
    horní][s 2km nad Bílým Potokem - ][s Bílý Potok 40.9 - 38.6WW IV - V
    střední][s Bílý Potok - Raspenava 38.6 - 31.8WW III - II (III+)
    dolníRaspenava - hranice s PL31.8 - 0.0WW II - I

  • Podmínky: Horní část má velký spád, který je vyrovnáván vysokými jezy, před kterými se špatně přistává. Obtížnost od Raspenavy pak mírně klesá až na úsek okolo Frýdlandského oblouku nad vesnicí Víska. Zde je bohužel po většinu roku voda odváděna do elektrárny a úsek WW II+ je často suchý. Od Frýdlandu až po hranice patří řeka do oblasti Natura 2000 a dále je zde vyhlášena přírodní rezervace Meandry Smědé. Splouvání pod Vískou je proto omezeno pro hromadné nebo organizované akce, kde je nutné zajistit si povolení na krajském úřadě. Mezi obcemi Předlánce a Černousy vytváří řeka časté meandry mezi loukami a lesy.
  • Sjízdná na čem, kdy, pro koho:
    Limity sjízdnosti jsou definovány pro plastové kánoe se středně zkušenou posádkou, která si dokáže i za nižších stavů najít proudnici s dostatkem vody. Pro majitele kajaků, zkušené vodáky nebo pro vodáky, kterým nevadí občasné přetahování, může být limit nižší. Naopak pro rafty, laminátky nebo začínající vodáky je obvykle nutné vody více.
    ÚsekkdyVodočetAktuálně CHMU Aktuální sjízdnost
    horní a střednípouze krátce z jara nebo po vydatných deštíchminimum: 40 cm
    úsek: z B. Potoka
    vodočet: Bílý Potok
    měřeno: 02.12. 20:30
    změna vodočtu nebo limitu: 07.01.2019
    8 cm (0,25 m3/s)
    minimum: 40 cm
    úsek: z Raspenavy
    vodočet: Frýdlant
    měřeno: 02.12. 20:30
    15 cm (1,24 m3/s)
    minimum: 35 cm
    úsek: od konce Frýdla
    vodočet: Frýdlant
    měřeno: 02.12. 20:30
    změna vodočtu nebo limitu: 07.01.2019
    15 cm (1,24 m3/s)
    dolníza mírně zvýšených stavůminimum: 25 cm
    úsek: od Předlánce
    vodočet: Předlánce
    měřeno: 02.12. 20:30
    22 cm (2,16 m3/s)
    Mapa sjízdnosti
    Statistika sjízdných dnů v měsíci - úsek z B. Potoka
    (Sjízdnost v zimních měsících může být výrazně ovlivěna zámrazy vodočtů!)
    Měsíc123456789101112
    Rok 2020010004000200
    Rok 2019010230000000
    Rok 2017000000100000
    Rok 2016000000100000
    Rok 2015101000000010
    Průměr000011000000

    Ještě podrobnější informace o sjízdnosti o tomto úseku?

    Statistika sjízdných dnů v měsíci - úsek z Raspenavy
    (Sjízdnost v zimních měsících může být výrazně ovlivěna zámrazy vodočtů!)
    Měsíc123456789101112
    Rok 20200730113011530
    Rok 2019525470000000
    Průměr244246000220

    Ještě podrobnější informace o sjízdnosti o tomto úseku?

    Statistika sjízdných dnů v měsíci - úsek od konce Frýdla
    (Sjízdnost v zimních měsících může být výrazně ovlivěna zámrazy vodočtů!)
    Měsíc123456789101112
    Rok 20200940114212640
    Rok 201983111190000110
    Rok 2018100100000013
    Rok 2017043400302910
    Rok 2016240022300301
    Rok 2015203100000031
    Průměr234323101321

    Ještě podrobnější informace o sjízdnosti o tomto úseku?

    Statistika sjízdných dnů v měsíci - úsek od Předlánce
    (Sjízdnost v zimních měsících může být výrazně ovlivěna zámrazy vodočtů!)
    Měsíc123456789101112
    Rok 20202282456151351024302
    Rok 2019222131282213011531
    Průměr12242816141463614162

    Ještě podrobnější informace o sjízdnosti o tomto úseku?

  • Charakter řeky:
    Úsekšířka, typ korytaokolítyp lodědoporučeno prorychlost plavby
    horní8 - 10 mobydlená krajinakajak, raft, uzavřené zkušené2 hodiny
    dolní10 - 17 mlesy, loukyotevřenéznalé5 - 7 km/h

  • Nejhezčí úsek: horní a pod Frýdlantem je jez, za kterým následuje velmi pěkná část WW II+ (jen při VV, protože voda je odváděna do elektrárny). Dá se pak vrátit zpět v železničním tunelu a sjet tento úsek vícekrát.
  • Nebezpečný úsek: horní
  • Obvyklý začátek a konec: Bílý Potok 38.6, Frýdlant 24.9, Víska 16.4, Černousy 4.7
  • Plavbu spojit s řekou: Lužická Nisa, Lausitzer Neisse(Nysa Lužycka)
  • Přístup k řece: silnice i ČD dobře
  • Tábořiště: Hejnice 37.0, Frýdlant 26 (Přidání nového odkazu )


Řeku už jeli: (17)
zapsat do zápisníku jel jsem ji taky (zapsat do zápisníku) Chystám se na ni
Kdo Km Trasa Obtížnost Datum Loď Hodnocení

Rypáčci
9 Višnová - Ves WW I 1.7.20 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: vodočet Předlánce, stav: 47 cm, 6.4 m3/s, úsek: od Předlánce Popis: Po vcerejsi "divocine" z Rasoenavy jsem cekala meandry podobne Ploucnici, omyl, v Meandrech Smede je sirka reky kolem 10m i vic, reka pekne tece, clovek musi byt ve strehu - obcas se najde zataras pres celou reku (dnes byly tri). Pod rezervaci se reka zuzi, zklidni a zaroste. Spousta mist vhodnych ke koupani. Otazka, jak casto ma v lete vodu.

Rypáčci
20 Raspenava 31,7km - Višňová WW I, WW II 30.6.20 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: Vodočet Frýdlant 38cm Popis: Nejdrive jsme cekali, az voda opadne, abychom s sebou mohli vzit i juniory a pak jsme doufalu, ze se to jeste chvili udrzi na 40cm... Za stavu 38cm to prekvapive slo sjet i z Raspenavy, skrtli jsme jen vyjimecne, byla to ale v sirsich mistech technicka klickovacka. Kupodivu pouze u jednoho jezu bylo mene vody, zbytek nebyl problem klickovanim jet. Hned dva prvni jezy pod startem v kilometrazi prebyvaji - z prvniho zustala pekna perej, druhy zmizel uplne. Jeden jez pod lavkou pro pesi na konci Raspenavy ale pribyl. Byli jsme pripraveni oblouk pod Hartou prenest tunelem, ale prekvapilo nas, ze pres jez tece (navzdory limitu) docela hodne vody. Slo to jet, technicka WWII s obcasnym strejchnutim pri klickovani v perejich. 11

Ivis
24 Pritok Rasnice - Frýdlant, jez, COV a Pritok Bulovsky potok 11,6 - Ves, most 2,6 a Frýdlant, jez,přítok Řásnice- Předlánce 10,6 WW I 24.6.20 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: 71 cm, 11,6 m3/s Předlánce a 47 cm, 9,4 m3/s Frýdlant Popis: Prvne kratky usek pri spluti Rasnice (1 km), pak meandry pri spluti Bulovskeho potoka( 9km ). Hezky to teklo prumer 7,4 km/h. Nicmene o moc se to nelisilo oproti stavu kdyz bylo o 50 cm min. Jen 1x jsem musel z vody diky padlemu stromu pres celou reku. Jinak zadne prekazky po povodních. A pak do třetice na závěr asi nejhezčí usek Smědé od konce Frýdlantu (14 km). Průměr 8,1km/h. Jinak jsem vlastně jel na Smědé dnes nejen udávaných 24 km, ale celkem dokonce 28 km, ale poslední 4 km (zde lehce zapadané a průměr jen 5,3 km/h) jsem jel jako hraniční řeku, kterou počítám zvlášt jako polskou Smědou, která se tedy jmenuje polsky Witka. I jsem to jel samostatně.

Herčus
14 Frýdlant (sil. most - ul. Míru) – Předlánce ( 2. sil. most u vodočtu) ZW, WW I 2.2.20 nafukovací singl Hodnoceni
Vodočet: vdčt Frýdlant: 35 cm, 5.5 m3/s, vdčt Višňová: 54 cm, 5.0 m3/s, vdčt Předlánce: 45 cm, 6.0 m3/s Popis: Teče všechno možný a nikdo se mnou nakonec nemůže jet, takže musím vybírat něco lehčího, když jedu sám, protože zůstat dom by byl hřích. Volba padla na Smědou pod Frýdlantem, jelikož pendl zajistí vlak a za limitního stavu vody se snižuje nebezpečnost plavby. Ještě než opustím doupě domova dočítám se o nějakých zapeklitostech okolo možných vyschlých podjezí. Nejdřív prohlížím ve Frýdlantu stav vody a hledám vhodný místo, kde se později dostanu kvůli navigaci k vodě. Pak přejíždím dolů, kde ve Vísce kontroluju stav v korytě z mostu a zdá se v pohodě. Dojíždím k druhému mostu s vodočtem v obci Předlánce, kde začíná Přírodní rezervace Meandry Smědé, kde se dá dobře nechat auto u vody a je to necelý kilák na vlak. Cestou z vlaku kontroluju vodní stav a všude kam je vidět se zdá, že to půjde. Na startu ve Frýdlantu volím nástupní místo pod silničním mostem (ulice Míru), kde se dá seskočit do navigace. Je poledne a vyrážím. Hned po pár metrech dojíždím k prvnímu jezu u ústí Řasnice, který je v pohodě sjízdný a žádnou vodu nebere, akorát doufám, že to zkorodovaný stavidlo pod kterým musím podjet si nebude chtít hrát na gilotinu. Zanedlouho dojedu k jezu u ČOV, kde se nakonec rozhodnu přenést zleva. Pod jezem je znát, že si ČOVka nějakou vodu uzmula, ale na další plavbu mi to s občasným škrtnutím dna o kámen stačí a loď opouštět nemusím. Po 400 metrech se voda vrací a je možný plout dál bez omezení, akorát voda trochu změnila barvu a odér, ale není to nic strašnýho. Taky začínám potkávat první padlý stromy, co zasahují do řečiště, ale všechny se dají objet i když je potřeba upozornit, že do některých táhne proud. Taky se začínají objevovat často peřejnatý místa, taková kličkovací max WW1 a fragmenty hezký přírody, který umí udělat dojem, ale ten dojem zase docela často vyruší nějakej přítomnej odpad na březích. Dojíždím k velkýmu jezu na začátku Harty, který taky přenesu vlevo a jsem moc rád, že nekrade žádnou vodu. Odtud začíná nejhezčí pasáž v mém úseku - 2,5km dlouhá pasáž v lesnatým údolí s mnoha balvany v řece, která začíná na úrovni jednoho okraje železničního tunelu a končí na druhým. Tady jsou v podstatě kontinuální kličkovací peřeje v moc hezký přírodě. Vodní stav dostačující, le určitě by se sneslo víc. Teď to byla WW1, ale mít 20cm navíc, tak bych tu WW2 čekal... za velké vody možná i víc než WW2. Připomíná mi to třeba Lomnici (Orlík) nad ústím Skalice, nebo Mastník pod Radíčí. Jakmile dojedu tuto pasáž kolem Harty čeká mě volej a největší jez, co jsem ztěží přenášel vlevo. Jak nepěknej pohled se mi dostavil, když pod jezem bylo sucho (kde ještě před dvěma hodinama to teklo)... no nic, prostě pešek. Následujících 1100 metrů musím velmi často brodit, ale když je klidnější kus, tak se nechalo na louži pomalu plout. Cestou podjíždím jeden drát, pod kterej jsem se dokázal za suchýho koraty podehnout, ale kdyby tu tekla voda, tak je v nepřekonatelný výšce a je nutný ho přenýst... je dost špatně vidět. Nachází se zhruba někde 300-400 metrů pod jezem. Po dalších 400 metrech pod drátem je v korytě strom s větvemi, kde jsem vyrobil pro budoucí splouvače průjezd, aby nebylo nutno přenášet, teda pokud se do těch zbylých větví nenachytá nový bordel. Když se šlohnutá voda navrátí, což je kousek pod silničním mostem ve Vísce, tak už je charakter řeky zasazen do luk s břehovým porostem a vodní stav je bohatě dostačující na plavbu. Cestou do Předlánců mi začíná pršet, tak už se moc nezdržuju, včechny zbylé stupně, nebo splavy bez komplikací sjíždím i když ten splav ve Višňové by mohl být za vyšších stavů nebezpečný, může se tu tvořit vývařiště. Od Vísky už obtížnost nepřesáhne WW1, ale stále to pěkně teče a občas i pohoupe. Když to zhodnotím, tak kdybych stihl vlak o 2 hodiny dřív, plavba mohla bejt o dost lepší, ale i tak se mi to vcelku líbilo... hodnotil bych to tak, že Frýdlant-Jez nad Hartou za 3 hvězdy, Harta za 4 hvězdy, ale za víc vody bych hodnotil plným počtem. Kilometr suchýho koryta za 1 hvězdu, ale mít to vodu, tak za 4 hvězdy a od Vísky do Předlánců za 3,5 hvězdy. Když jsem doma koukal na vodní stavy, tak v době mýho splutí zrovna nastal nějaký hrozný nelogický výkyv na vodočtu, nevím, jestli to nemohla ovlivňovat manipulace nějakýho jezu. Na úsek Harty se rád vrátím za lepší vody, na spodní meandry bych taky někdy zajel pokochat se hezkou přírodou a nad Frýdlantem to bude taky určitě zajímavý ale to zas někdy jindy.

Stanislav V.
16 Mínkovice-státní hranice ZW, WW I 7.4.19 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: Popis: S Petrem ,Frantou a Jirkou na nedělním vodním výletě.Vody dost ,počasí nádherné.Všem se Smědá líbila, hlavně její přírodní meandrovitý charakter.Byla čistá ,pěkně tekla a okolní krásná příroda na konci světa nás pohladila na duši.Klid a pohoda docela kousek za barákem.

Franta
16 Minkovice-Ves,hranice s Polskem ZW, WW I 7.4.19 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: Popis:

Eki
14 Nad Vískou - Ves most ZW, WW I 29.7.17 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: 6 m3/s v Předláncích Popis: Zajímavá říčka, s velmi rychlým poklesem průtoku (o 3 dny dříve tu byl 3. povodňový stupeň, teď už dle raft.cz nejetelné, ale z Vísky nebyl problém). Tlupa morčáků, dva jeřábi, skorci, ledňáček. Písčité a štěrkovité pláže. Pěkné peřejky, v přírodní památce hodně meandrů a opadávající jílovité břehy, ale jen jedno místo jsme museli přetahovat. Jen dva jezy na celé trase, sami na řece, ve Vsi příjemná hospůdka na konci světa, spluto na pálavě.

Ivis
15 19,6 Kunratice ,Harta - 4.7 siln. most Boleslav (Černousy. WW I, WW II 10.4.17 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: 36 cm , průtok 6,39 m3/s Popis: první kilometr super kličkování mezi kameny (ww2) -velký zážitek ,super , akorát jsem bohužel až pak zjistil (kilometráž je docela nepřesná /např. siln. most v Kunraticích neexistuje žádný na 19,3 ř. km ) ,že jsem mohl začít mnohem dřív (23,3 ř.km ) a užít si akčního kličkování ne jen 1 km ,ale 5km až po 18,2 ř.km , a to nemluvím o náročném přijezdu autem na toto místo a pak ještě náročném sejití strže. Pak od 16,4 ř. km celou dobu pohodová meandrovitá říčka mírně tekoucí .,občas peřejky Rychlost jsem měl 6,5 km/h bez námahy. Od Vísky může být limit i méně (tedy nemyslím psaný 45 cm ,ale i min než 36 cm, co jsem jel já) .

Zobrazit další podrobnosti o této řece ze zápisníku
Průvodce kilometráží:

Tisk kilometráže:

Od říčního km:     do říčního km:    

Detailní výpis:


nebezpečnéjezy.cz suchéjezy.cz Asociace vodní turistiky a sportu

01.07.13 Smědá: Krásná velká voda po povodni! Od Minkovic do Boleslavi koryto většinou čisté, ale je potřeba kvůli p ... více
23.04.09 Smědá: Na Smědou nad Bílým potokem, ty cca dva kiláky fakt bacha. Je to kamenné pole a je tam i dost riziko ... více
13.01.07 Smědá: Dnes jsme chtěli dát případně Smědou, ale v Bílem potoce u mostu (38,6km) kousek od nádraží v Hejnic ... více
24.11.04 Smědá: Smědá je sjízdná i nad Bílým potokem, minimálně od Sedmitrámového mostu. Je to tu dost kalup, málo v ... více
30.04.02 Smědá: Tak jsme si dali o víkendu Smědou z Hejnic od kostela až do Višňové. V kilometráži je psána obtížnos ... více
01.01.70 Smědá: Kilometráž kecá, Smědá je na kyblíku (rozuměj plastový kajak) sjízdná za stavu 60 cm na vodočtu ve ... více

Přidat Hotline
Reklama
Spolujízda (pendl aut)

Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.