Raft.cz

Tisk z adresy https://www.raft.cz/cechy/jachymov.aspx?ID_reky=280
Home ČR - Čechy Jáchymovský potok Mapa

Potok Jáchymovský potok

83% Oblíbenost řeky


Následující informace Vám poskytl Jiří Najman
  • Pramen: u Jáchymova
  • Délka toku (sjízdné) v km: 5
  • Obtížnost:
      Úsek Říční km Obtížnost
    celýrestaurace MUT- ústí do Bystřice5 - 0WW I - II

  • Podmínky: Úzké koryto, většinou přímé, za zatáčky však není vidět. Velký spád. Stupně!! Vývary!! Navigace!! Problematické zastavení!!
    - Téměř celý potok od Ostrova výše je dostupný se silnice. S možností pohodlné prohlídky.
    - Doporučuji sjíždět ve 3 jezdcích (maximálně ve 4, problémy s místem na zastavení).
    - Na posledním km dva vysoké jezy. První sypaný z kamenů a voda se nad ním může rozlévat na louku (sad) po pravé straně. Za ním je vidět nějaká továrna. Těsně za jezem (cca 20m) je zrezlý plot - není vidět!! Jez je X. Za velmi VV možná sjízdný (pozor na plot).
    - Druhý vysoký (dvoustupňový) jez je na soutoku s Bystřicí - 2 vývary!! Za velmi VV pravděpodobně X. Pokud nepokračuješ do Bystřice, ukonči plavbu u ][s asi 50m nad ním.
    - Celý potok lze charakterizovat větou jednoho z jezdců za velmi VV: "Ještě nikdy jsem se na WWII tolik nebál, už to nejedu!"
  • Sjízdná na čem, kdy, pro koho:
    Limity sjízdnosti jsou definovány pro plastové kánoe se středně zkušenou posádkou, která si dokáže i za nižších stavů najít proudnici s dostatkem vody. Pro majitele kajaků, zkušené vodáky nebo pro vodáky, kterým nevadí občasné přetahování, může být limit nižší. Naopak pro rafty, laminátky nebo začínající vodáky je obvykle nutné vody více.
    ÚsekkdyVodočetAktuálně CHMU Aktuální sjízdnost
    celýpouze krátce z jara nebo po vydatných deštíchPosouzení sjízdnosti u restaurace MUT. Pokud bude bez problémů sjízdný úsek okolo restaurace, bude sjízdný Jáchymovský potok až do soutoku s Bystřicí.    
    Mapa sjízdnosti
  • Charakter řeky:
    Úsekšířka, typ korytaokolítyp lodědoporučeno prorychlost plavby
    celývětšinou 5m, max. 10mčástečně zalesněné údolí, které se pak otevíráC1 a K1. Dlouhé lodě problematicky (vzhledem k šířce toku)znalé - zkušené dle stavu vody1 - 2 hodiny

  • Nejhezčí úsek:
  • : vše prohlédnout předem ze silnice
  • Obvyklý začátek a konec: Pouze za VV sjízdný od restaurace MUT (mezi Jáchymovem a Horním Žďárem) na pravém břehu Jáchymovského potoka. Možno parkovat a nasedat přímo u restaurace. Potok bude pravděpodobně sjízdný až z Jáchymova. Tam však velmi problematický (až nemožný) nástup ve vysoké navigaci. O kousek výš lze na stejném břehu nasednou i u restaurace U Vlčků (Vstup na pozemek přes vrata). Začít výše je velmi nebezpečné. V Jáchymově protéká několika dlouhými tunely - X. Končit pod Ostrovem na soutoku s Bystřicí (na ř. km 7,9) před dvoustupňovým jezem nebo pokračovat po Bystřici.
  • Plavbu spojit s řekou: Bystřice
  • Přístup k řece: silnice velmi dobře
  • Tábořiště: (Přidání nového odkazu )


Řeku už jeli: (6)
zapsat do zápisníku jel jsem ji taky (zapsat do zápisníku) Chystám se na ni
Kdo Km Trasa Obtížnost Datum Loď Hodnocení

Aleš N.
3 Horní Žďár - Ostrov, ústí do Bystřice WW I, WW II 10.3.19 plastová kánoe Hodnoceni
Vodočet: Bystřice, Ostrov - 61 cm, 7,3 m3/s Popis: Iggy, já a Zdenál na plast keních a Martin na pálavě. Po vydatném nočním sprchu a za současného lehkého deštíku začínáme na spodním konci Horního Žďáru, kde potok podtéká silnici a pokračuje po její pravé straně, tam skončila navigace. Úzké splachovadlo š. 2-5m s minimem vracáků či možností k zastavení jinak než vyskočením z lodi za jízdy :)). Není čas prostor na nic, než se snažit držet špičku lodi po proudu. V úrovni Dolního Žďáru krásný tobogán sjetý na voči :) . Překvapivě jen 2x nutno z vody - stromovrba přes řeku a poslední vysoký stupeň těsně před soutokem s Bystřicí. Se štěstím bez koupačky, jenom jeden výskok z lodi za jízdy u zmíněného stromu:). Celkem 3,3 km za necelou hoďku.

Večerníček
3 Horní Žďár - ústí do Bystřice WW I, WW II 10.3.19 plastová kánoe Hodnoceni
Vodočet: Popis: Za příznivého vodního stavu a škaredého počasí spluto na Kursku 002 posledních 3,3 km od silničního mostu 25-001 poblíž hotelu Subterra společně s Alešem na Agaře, Igorem na Lochnessce a Martinem K. na Pálavě. Celý úsek byl rychlý tobogán za 5 hvězd.

Kouďa
3 Horní Žďár WW I, WW II 10.3.19 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: ústí do Bystřice Popis: Aleš, Večerníček, Iggy a já. První rozplavba tohoto roku a hned svižná splachovačka v korytě 2-4m, průzračná voda, rychlý proud, vrbičky, množství šplouchů, přírodních i zahradnických stupínků, PECKA!!!Více na webu.

Ivis
2 (asi - odhad 3,6) Horní Ždár, hotel Subterra, most - (asi 1,6) Ostrov n. O. , potraviny Norma, Jáchymovská ul. WW I, WW II 29.1.18 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: orientačně Bystřice 53 cm , 5,4 m3/s Popis: uzounký divoký nepřehledný potok, bohužel jsme po 2km protrhli lod, nenápadně, ani jsme si nevšimli o co (moje druhé propichnutí v životě na "nové" /2016/ Pálavě - je sice designovější, ale doporučuji důrazně raději klidně x let starou poctivou komunistickou se silnějším materiálem... s ohledem na funkčnost a i méně vody v lodi) takže jsme na soutok s Bystřicí nedopluli. Ujeli jsme přesně 2 km. Co se kilometráže týká odhaduji dle na Raftu uvedeného udaje, že MUT restaurace je ř. km 5. Jinak vody bylo ok. I když zároven už to bylo blízko i limitnímu stavu splutí.

Miloš H.
2 (asi - odhad 3,6) Horní Ždár, hotel Subterra, most - (asi 1,6) Ostrov n. O. , potraviny Norma, Jáchymovská ul. WW I, WW II 29.1.18 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: Vodočet: orientačně Bystřice 53 cm , 5,4 m3/s Popis: S Ivisem na Pálavě. Uzounký divoký nepřehledný potok, bohužel jsme po 2km protrhli lod, nenápadně, asi při přistání u břehu, ani jsme si nevšimli o co. Jinak vody bylo ok. I když zároven už to bylo blízko i limitnímu stavu splutí.

Herčus
6 Jáchymov (250m pod ČOV u vod. el. na řkm 5,9) - ústí do Bystřice WW I, WW II, WW III 13.2.16 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: nemá (odhadem 1,5 m3/s), vodočet na Bystřici v Ostrově 50 cm / 4,8 m3/s Popis: Zase něco co jsem ještě nejel :D Míříme na Bystřici a jen ze srandy se jedem podívat, jak vypadá Jáchymovskej, když to sem tam někdo sjede. Nemá vodočet a tak vodní stav zjišťujem až na místě, kdy nás překvapuje, že by to asi šlo. Vzpomenout si na informace z kilometráže - velký spád, navigace, nebezpečný lávky, stupně, neni kde zastavit a údaje o obtížnosti se liší (od WW1-2 do WW3). K tomu fakt, že nafukovačka je skoro dvakrát delší jak kajak, ale i tak prohlížíme ze silnice co se dá a jedem proti proudu, dokud se nám to zdá. Začínáme na řkm 5,9 u MVE pod Jáchymovem, vejš už bychom se s lodí nevešli. Sem tam úzký průskoky těsně na loď, často tobogán bez vracáků v navigaci a nemožností otočit se s lodí pro nedostatek místa. Nejnebezpečnější místo je u trafostanice na řkm 5,5, kde je dvojitej mostek a v prvnim jsou vespod železné trubky napříč, takže síto nejetelný za žádnýho vodního stavu. Kousek nad tím je ještě kaskádka a proud a zastavit se v podstatě načisto nedá. Přenášíme a pak pokračujeme dál, často v navigaci. Někde tu je ještě asi metrovej stupeň v navigaci s nemožností zastavit, jedeme na voči a byl v pohodě. Pak pod pensionem MUT na řkm je stromek přes řeku, předem jsme si to prošli a tak přenášíme, včetně mostku u MUTu. Plavbu asi skutečně začít až tady i když nahoře byly hezký partie. Tady se taky sníží spád, kterej doteď byl okolo 40 promile. Odtud do Horního Žďáru je spád lehce pod 30 promile a střídá se navigace, nebo klasický koryto. V Horním Žďáru začnou mostky a lávky, přičemž některý vyžadujou zalehnout do lodi. Taky začínáme potkávat kromě větví i první šípky zasahující do koryta - nic příjemnýho. Jak se potok ve spodní části H. Žďáru oddálí od silnice, tak zase klesne spád na nějakých 21 promile a vydrží až do ústí. Některé úseky jsou hezké, ale potok je často úzký a není vidět za zatáčky, takže se snažíme prohlížet jak to jde. Semtam tenčí stromek přes vodu, často větve ze břehu, často lávky, jen občas některá nižší. Složení břehu ještě v pohodě. První stupeň na který je potřeba upozornit je na úrovni vstupní brány do bývalé třídírny uranové rudy v místě ostré pravé zatáčky potoka. Přenášíme a pod ním začínají hnusně zpevněné břehy, které v kombinaci s úzkým korytem nebezpečně naznačují díru do lodi (vlnité plechy, trčíčí kramle apod.). Taky začínám mít pocit, že se potok čím dál tím víc zúžuje. Střídají se místa, kde je to pěkné a místa s takovými to hnusnými břehy. Nejhnusnější břehy jsou poslední půlkilometr před ústím. Také musíme přenášet ještě druhý stupeň. Je hodně vysoký, pod ním kameny a ještě ministupeň. Nachází se jen 20 metrů před ústím do Bystříce. Toto splutí necelých 6ti km nám zabralo hodinu a půl. Museli jsme hodněkrát z lodi a hodněkrát do vody. Myslím, že jsme jeli na minimu vody pro splutí, ale víc vody bych ani s ohledem na lávky nedoporučoval. S nafukovací kanoí jsem si na Jáchymovskym potoku připadal jako potkan v jícnu užovky. Jestli to ještě někdy pojedu, tak jedině na kajaku, ale se vzducholodí určitě už ne. Mám štěstí, že jsme z ní neudělali cedník. Obtížnost bych viděl někde na WW1-WW2, přičemž v horní části bylo pár míst, kdy bych řekl do WW3. Za jiné vody to bude asi někde jinde. Stav vody byl u ústí odhadem 1,5 m3/s, protože pocitově mi přišlo, že Bystřice dává 2/3 vody a Jáchymovák 1/3. Těžko říct, jestli to můžu někomu doporučit. Na jednu stranu to byl dobrej zážitek a dobrá zkušenost, na druhou stranu jsou pořád někde nějaký nástrahy. Šířka potoka 2-5 metrů, s ohledem na kameny, zasahující kmeny atd byla využitelná šířka spíš jen 2-3 metry, jen málokde víc, ale našli se i místa se zúžením na 1 metr přesně na loď. Více na webu.

Zobrazit další podrobnosti o této řece ze zápisníku

nebezpečnéjezy.cz suchéjezy.cz Asociace vodní turistiky a sportu

29.09.07 Jáchymovský potok: Jáchymovský potok - 29.9.2007 odpoledne :-) Takový moje "repete" prvosjezdu. Akorát jsem to zvedl o ... více

Přidat Hotline
Reklama
Spolujízda (pendl aut)


Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.