Raft.cz

Tisk z adresy https://www.raft.cz/Clanek-Zachrana-na-Doubrave.aspx?ID_clanku=2346 edit=2

Záchrana na Doubravě

Diskuse nad článkem
Re: obávam se, Viktor, 08.11.2021 6:54:39
On ten Radošov se za malýho stavu sjéct dá. Onehdá sme ho přetahovali a nějakej chlápek ho tam sjížděl po břiše furt dokola. PO mym dotazu, kolik je tam vody se postavil a bylo tam po pás. Tak sem to v sólu taky sjel a trochu nabral. Bylo nějak 37 cm ve Varech, jestli si dobře pamatuju. Spíš mě znepokojil chlápek, kterej se rozhod, že se pod jez koukne shora a samozřejmě ho to pozadu vcuclo.

Odpovědět

Re: obávam se, Honza, 06.11.2021 12:20:31
Neco podobnyho jsem zazil na Ohri v Radosove pred par lety. Velkej frajer a jeste to vytunil tim, ze s partakem vzal na raft i dve deti. Kdyz jsem mu rikal, ze ty cedule a pomnicky kolem jezu tam nejsou jen tak, nereagoval. Nastesti bylo malo vody a zvladli to....

Odpovědět

Re: Škála, Vladimír, 05.11.2021 22:42:21
Kdo z nás to nezažil? (a žijeme, dokonce na vodě).

Velikonoční Trnávka, kolem roku 1970. Vůkol sníh a mráz, přesto vysoká voda (plavba skrz zatopený smrkový les). Moje slalomářské SuperJá na kajaku mezi tůristy, tak jsem se jim krapet předváděl. Až přišel ten meandr a ten strom, na který mne to namačkalo...
No a pak mně ti tůristi tahali i s kajakem z vody, svlíkali z mokrého (tehdy žádné neoprény nebyly) takřka do trenek (pčimrzly mi během následující plavby k sedačce) a anžto při té tůristice je nutné řeku dojet, jsem to v tom mokrém negližé a plovačce k cíli plavby dotrpěl...
Co bylo po cestě? Jez, nad kterým mi vypadlo z mrazem zkroušených rukou pádlo (jde to i bez něj, tedy, máte-li dostatečně znalého anděla strážného). jiný jez obnášený bosýma nohama ve sněhu (tenisky mi uplavaly), jako ta Zoja Kosmodějamská. A pak cíl plavby, kde mělo čekat auto. Pochopitelně nečekalo, řidič si někde pustil bufík a usnul. Doteď pamatuji, jak jsem se posadil ve sněhu na jakýsi klát, v mokrém zmrzlém prádle a bos, a v mraze čekal...
Přežil jsem. Člověk má v osmnácti větší vitalitu. Akorát jsem se zaklel, že už nikdy nesednu na kajak. Což jsem za dalších padesát let až do doby, kdy jsem si pořídil mořáka (což je ale něco jiného), dodržel.

Odpovědět

Re: obávam se, žralok, 05.11.2021 21:44:45
od pohledu divnej týpek , ale za týhle vody nic nebezpečnýho .

Odpovědět

obávam se, Střelec, 05.11.2021 20:05:11
Obávam se, že v takových situacích je to vysloveně na pádné či průraznější argumenty (ve fyzikálním smyslu). Ať už jde o vystresované zabejčilce, nebo rozverné opilce, kteří začnou být agresivní, když není po jejich. Některý, jako toho bezmozka co na tytrubce záměrně skáče Pilař na otevřený plastovce
( www.youtube.com/watch?v=A11_S5... ), zastaví jen olovo mezi světla nebo exploze handgranátu v lodi. Smajlík

Odpovědět

Ještě pár doplnění , Ondra, 05.11.2021 15:14:05
Ahoj,
ještě bych doplnil že pro podobné situace se hodí mít v lodi termofóli (ideálně dvě) abyste mohli případným plaváčkům pomoci k lepšímu tepelnému komfortu (samozřejmně na suchu)

Letos jsem na zařátku září pomáhal dobývat loď uvíznutou ve větvích kousek pod krumlovem. Byl krásný slunečný víkend, ale posádka byla mokrá a podchlayená ve stínu. Tehdy mne hodně mrzelo, že jsem tu foli na dne sudu zapomněl.

Zajívavé jsou i hodnoty jak dlouho vzdržíte ve studené vodě bez ztráty vědomí

10 - 16 C ~ 1-2 h
4 - 10 C ~ 30-60 min
0 - 4 C ~ méně než 15 min

Pokud si spočítáte celkový čas od "cvakutí" až po dostání se na břeh, tak vám jak moc mlže být podzimní "lehce" peřejnatá řeka zrádná



Odpovědět

Bod 1), Medák, 05.11.2021 10:56:23
Souhlas s tím, že všechna doporučení dobrá, až na ten první bod. Evidentně by na něj došlo(mělo dojít) v situaci, kdy ti protějšek nevěří a myslí si, že sám ví líp co a jak a ty jen prudíš. Když mu to párkrát zopakuješ a navíc čím dál hlasitěji, tak se v lepším případě zabejčí o to víc a najust to pojede, v horším tě vezme jako bonus pádlem.

Mně je jasné, že min pro každého rodiče je těžké sledovat, jak díky zjevné tuposti svého rodiče může nějaké dítě přijít k úhoně, ale pokud jsou karty už takto rozdané, tak ...

Čas od času se sice v dějinách nějaký spasitel objeví, ale nekončí to s ním většinou úplně nejlíp.

Odpovědět

Re: Škála, Jura, 05.11.2021 8:22:58
Plavání v říjnové vodě bez neoprenu spadá už do kategorie zimního plavání, vyhrazeného pro trénované otužilce. Zde mohlo nastat, v závislosti pobytu ve vodě a následně mokrém oblečení, dosti vážné podchlazení organismu. Takže souhlasím, že to byl průšvih poměrně dost kritický.

Odpovědět

Re: Škála, Vladimír, 05.11.2021 7:58:40
Nuž, já tam nebyl (bohužel, rodina a Dušičky). O bezpečnosti na vodě se namluvilo a napsalo moc a moc, ale vymahatelnost je na rozdíl od jiných aktivit (cyklistika) nulová. Ostatně, aby mně někdo třeba na Dyji buzeroval, že nemám přílbu a vestu, to bych ani já nechtěl. Hlavně že to dobře dopadlo, kluk přežil a oba se snad poučili. Smajlík

Odpovědět

Re: Škála, Vladimír, 05.11.2021 7:58:18
Nuž, já tam nebyl (bohužel, rodina a Dušičky). O bezpečnosti na vodě se namluvilo a napsalo moc a moc, ale vymahatelnost je na rozdíl od jiných aktivit (cyklistika) nulová. Ostatně, aby mně někdo třeba na Dyji buzeroval, že nemám přílbu a vestu, to bych ani já nechtěl. Hlavně že to dobře dopadlo, kluk přežil a oba se snad poučili. Smajlík

Odpovědět

Re: Škála, Vaclav, 04.11.2021 23:36:15
Vladimíre, pokud by to bylo o dospělých, souhlasím. V případě toho malého kluka a jeho plavání ve vlnách bez neoprenu, na otevřence a s fotrem, co to moc neumí, mám pocit, že mohlo být hůř. A to jsem svého kluka ve zhruba stejném věku otočil ve válci na Labi ve Vrchlabí a pak ho zachraňoval tak, že jsem ho chvíli držel pod vodou (od té doby mám přísný zákaz Smajlík ). Ale byl v neoprenu, na hlavě helmu, měl jsem to pod kontrolou. Nechci být hysterickou babou, ale na Doubravě ten průšvih mohl nastat.

Odpovědět

Škála, Vladimír, 04.11.2021 21:55:59
Já bych tyto situace viděl jako škálu, tedy čáru dělenou na úseky: žertovné, výživné, velice nepříjemné ale život neohrožující, kritické, záhubné. Popsaná situace mi spadá do kategorie velice nepříjemné, ale život neohrožující. Tomu by měla odpovídat moje reakce. Tedy říct svůj názor s tím, kdo chce kam, nechť jde tam. Včetně těch důsledků, že dítě se vrhne na šachy a při spatření řeky dostane kopřivku. Jo kdyby se nerozumný tata hodlal vrhnout s dítětem přivázným k lodi (aby neuplavalo) do nesjízdného jezu, tam bych byl ochoten tatu zalehnout.
K Doubravce podobná relativní dramata patří. Pokud tedy nejde o vyšší stupně na škále nebezpečnosti, splnil bych svou povinnost a dále se nevzrušoval. Smajlík

Odpovědět

Re: konec listopadu?, žralok, 04.11.2021 6:39:19
Všeho s mírou , pamatuju časy , kdy na Doubravě jsem lovil 2 holčiny po cca každých 100 m . Vydržel jsem to asi 6 x , pak jim ujel .

Odpovědět

Re: konec listopadu?, Aleš N., 03.11.2021 18:43:24
Ahoj Eki, možná jsem trochu škodolibý Smajlík , ale mě to pořád ještě baví, tedy vybrané masovky, jako třeba zmíněná Doubrava nebo Botič, Rokytka, Teplá, Mastník apod.
Někdy jen zvesela zpovzdálí sleduji cvrkot, někdy se zapojím do drobné záchrany (na Vavřinci jsme letos "zachraňovali" a vraceli pádla Smajlík ), ale i tak potřebuji mít takové akce řádně naředěné "normálními" nemasovými plavbami Smajlík .

Odpovědět

Re: kognitivní omyly, Aleš N., 03.11.2021 18:31:56
Jj, taky jsem dřív lidi přesvědčoval, vysvětloval, argumentoval...
Dneska podám informace a rozhodnutí nechám na druhém. Prostě jsem si vyhodnotil, že 1/ čím silnější akce, tím prudší reakce, a 2/ svůj čas a energii umím využít lépe.
Mimo jiné už můj děda věděl, že "čím víc tlačíš na pilu, tím rychleji ji ztupíš..." Smajlík

Odpovědět

levý vracák nad Mladoticema, žralok, 03.11.2021 18:29:35
odsaď jsem před lety též vyzvedával prokřehlé dítko a převážel níže tatínkovi na druhý břeh . Jen tam stál a třásl se a ke mě se mu na špičku lodi moc nechtělo . Ti naštěstí tam stejně končili a tak se to dalo akceptovat .

Odpovědět

šustiprén??, Ladia, 03.11.2021 16:41:17
Tvoje holka, dítě ... MUSÍ mít lepší výbavu než ty!!
Neexistuje když ty máš neoprén, aby ono /ona mělo šustiprén. Neexistuje, že to použije jenom ... Nepoužije, bude v tom jezdit s tebou, stejný věci jako ty. Má-li někomu být zima, tak tomu silnějšímu, odolnějšímu, který si je jistý, že to tak chce a že to tak dá. Jinak budeš zase jezdit sám. Nebo taky nebudeš jezdit vůbec.
Howgh

Odpovědět

Re: kognitivní omyly, Václav, 03.11.2021 15:08:05
Jj, dík, určitě si přečtu. Popsaná situace mě dostala především proto, že v ní šlo o dítě. Pokud by se jednalo o dospělé, nebyl bych v ní tak emočně ponořen. Nakonec jsem pak stejně rezignoval s pocitem, že fakta nezabírají. Jen jsem si odnesl vnitřní pochybnosti, jestli jsem nemohl udělat více. Toho kluka mi bylo líto. Možná i proto, že jsem sám též opakovaně chtěl jako otec zprostředkovat svému synovi podobný zážitek. Na Doubravě i jiných tekoucích řekách a potocích se mnou plul mnohokrát. Takže jsem rozuměl i tátovi. Ale tady se to z mého pohledu těžce nevydařilo.

Odpovědět

kognitivní omyly, Poustva, 03.11.2021 13:56:56
Ad doporučení 1: Přesvědčovat někoho je velmi obtížné, Pavel Kasík, když ještě působil na Technetu, napsal sérií článků, které popisují, proč tomu tak je, např.
www.idnes.cz/technet/veda/proc...
(Určitě o kognitivních omylech psalo více lidí, ale tyhle články jsou pro mě hodně stravitelné, autor je zdělán technicky)
Myslím si, že doporučované "křik a argumentace" budou spíše kontraproduktivní. Poznatky získané v článku lze aplikovat i na místní diskuze, např. nedávnou o očkování Smajlík

Odpovědět

Re: konec listopadu?, Václav, 03.11.2021 13:28:35
Ahoj Eki, již jsem požádal o opravu... Díky.:-)

Odpovědět

konec listopadu?, Eki, 03.11.2021 13:17:43
Ahoj Václave, dík za čtivý a vysoce potřebný článek. To maso na hromadných akcích pro mě příliš není. Jen drobnost - jel jsi to určitě koncem listopadu? Smajlík

Odpovědět

Respekt, Kosice01, 03.11.2021 12:59:08
Smekam klobouk, po tom ako si to cele popisal a zvladol. Strasna nezodpovednost dospeleho cloveka a o to je cele horsie ze tam bolo dieta. Hold, kto raz nema rozum ... Smajlík

Odpovědět

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

Nová reakce na článek

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Jméno:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.
Reklama Půjčovna lodí Otava tour