Raft.cz

Tisk z adresy https://www.raft.cz/Clanek-Vodactvi-ve-smutnem-roce-1939.aspx?ID_clanku=2248 edit=2

Vodáctví ve smutném roce 1939

Diskuse nad článkem
Re: 1000, Chobotnice, 11.12.2020 15:12:53
Mňo sjezďák a štrekáč si fakt zatim nepletu. Voboje jsou to potvory zvrhlý, ale štrekáč víc. Ale já v té odpovědi udělal jen myšlenkový úkrok stranou, do mně známých reálií Bráníka, kde sjezďáky jezdí zcela vyjímečně. No ty světy různých specializací se moc nemíchají. Nicméně s pověstným maratoncem Mojžou jsem jel letos část cesty do Mělníka a teda musim uznat, že že jsem si připadal takový uhnaný. Smajlík

Odpovědět

Re: 1000, Petr, 09.12.2020 23:23:07
Jak píše Eki, kde je hranice mezi tou tůristikou, sportovním a kondičním ježděním,či závodním tréninkem.
Jsou zde vodáci, kteří si do zápisníku obden zapisujou 30 kiláků na Vltavě,či Sázavě neustále stejné úseky a k tomu ještě jeté na gumáku. Pokud je to pravda, tak tomu říkám masochismus. Kam se hrabou štrekaři.
Jinak sjezďák není štrekáč, to raději nikde neříkej :-).
Šlo pouze o to, že kdyby si tyto najetý kiláky zde všichni takto zapisovali, tak by se to zdejší "vedoucí" pořadí hodně změnilo.
Smajlík

Odpovědět

Re: 1000, Chobotnice, 09.12.2020 20:54:12
Naja, logistika asi byla hodně jiná než dnes, jiný formy, ale v Bráníku byl dojezd prakticky z celýho povodí Vltavy, tehdy bez přehrad, jen s jezama. A první ročník Deníku motivace byla, bylo vypsaný tričko myslim. Ale samo to tehdy byl hlavně hec.

Odpovědět

Re: 1000, Eki, 09.12.2020 19:47:08
Ahoj Chobotnice, asi záleží, kde je ta hranice. Jednotlivé karty vodáků jsou většinou fuč, asi vítězila romantika stále splavné Vltavy. Docela dost km bylo i koníčkováno. Nad 1000 km byla motivace - členové dostávali plakety. Tady na raft.cz žádná motivace není, ale možná je to tak lepší, lidi si alespoň napíšou co opravdu spluli.
Jinak ta roční maxima mám z Kotvy k dispozici za docela dlouhou dobu včetně jmen, možná bych to mohl shrnout do dalšího článku... Smajlík

Odpovědět

Re: 1000, Chobotnice, 09.12.2020 18:38:09
Tak to má každej štrekař, i několik tisíc ročně. Tady se bavíme pořád o nějaký formě tůristiky. Dokonce na počátku zdejšího deníku, v oněch dávných dobách byla myslim teze, že by se neměly psát kiláky ze seakajaku, že to jsou moc easy money, é, totiž easy km. Ty štrekaře docela obdivuju, to už je prakticky posilovna nebo sportoviště pod širym nebem. Občas se v Bráníku projedu, ale tam je fakt frmol. Už jsem tam jednou i dostal veslem přes záda od couvačů, co neudrželi lajnu. Ale jináč i při denním trénování na závody se snažim ty místa měnit, aby to nebyla nuda. Což ale tech denních 5km představuje i dost ježdění autem k vodě. No zajímalo by mne i co přestavovaly ty sumy kilometrů v deníku Kotvy, jestli to bylo i štrekaři, nebo jestli je to vše tůristika.

Odpovědět

Re: 1000, Petr, 09.12.2020 17:36:30
Chobotničáku, takových lidí je spousta. Já osobně vím o nejméně pěti lidech, kteří v rámci tréningu najedou na sjezďácích 6 - 10 km každej den, od časného jara až do zamrznutí řeky. Pokud nezamrzne, jezdí i v zimě.
Deníky si samozřejmě vedou, ale zde se neprezentujou.
Petr

Odpovědět

1000, Chobotnice, 09.12.2020 8:42:17
Ještě je zajímavý to srovnání, jak 30 členů Kotvy mělo za rok 1000 a více kilometrů. Když si vzpomenu tady na to haló okolo první hadovy tisícovky... Za letošek nás má tuhle metu ZATIM sedm, ale teda proti Kotvě furt teda nějak zaostáváme. No zajímalo by mne, kolik je takových hodně aktivních, kteří si evidenci nevedou.

Odpovědět

Re: pitná voda, Jabberwocky, 22.11.2020 21:09:37
Jak píše v některé ze Zeměploch Terry Pratchett: Co už může být čistějšího než voda, která prošla tolika ledvinami? ;-)

Odpovědět

Re: pitná voda, Eki, 21.11.2020 16:05:34
No, tyfus a cholera už u nás byly naštěstí vymýceny a brácha má kachní žaludek, takže to odnesl jen dvěma dny pobytu na WC s průjmem Smajlík

Odpovědět

Re: štěstí, Chobotnice, 20.11.2020 23:10:02
Tyjo, já se tam kouk a zaujalo mně to strhávání jezů na pokym Marie Terezie (za to by zasloužila i několik soch), ale na Suchejezy.cz je tento čin připisován Ferdinandovi III. www.suchejezy.cz/historie-vodn... A tak je to více místech těch internetů...

Odpovědět

Re: štěstí, Petr, 20.11.2020 21:49:29
Podívej se na rok 1934 a 1935 www.raft.cz/historie-vodactvi....

Odpovědět

Re: štěstí, Pepura, 20.11.2020 18:22:06
to bylo kvůli posílání lodi vlakem
píše o tom Petar/táta tady:

www.raft.cz/Clanek-Zelivka-pre...


Odpovědět

Re: štěstí, Eki, 20.11.2020 17:41:33
Nojo, ale stejně byly kánoe nějak registrované a musely být označeny. Mám po pradědečkovi někde takový "techničák" na kánoi asi z roku 1960, kde jsou základní údaje, jako délka, majitel a tak. Nevíte o tom někdo něco bližšího?

Odpovědět

Re: štěstí, Chobotnice, 20.11.2020 15:47:11
No právě, to vim. Myslel jsem kdyby měl Wehrmacht kanoistické přepadové oddíly pro předvoj útoku po vodě (zejména po proudu), tak by bylo po žížalkách jako s lyžema.

Odpovědět

Re: štěstí, Jirka Kubelka, 20.11.2020 15:39:39
Ty lyže nebyly zabavovány pro sportovní oddíly, ale měly být použity na východní frontě. Kanoe nebyla tehdejšími vojenskými odborníky pokládána za bojové plavidlo.

Odpovědět

štěstí, Chobotnice, 20.11.2020 14:32:53
Teda bylo štěstí, že Wehrmacht neměl kanoistický oddíly a nedošlo na rekvírování vodáckýho vybavení. Smajlík Moji prarodiče schovávali v tajnym úkrytu svoje milovaný lyže, což byl hrdelní zločin...

Odpovědět

Re: pitná voda, Chobotnice, 20.11.2020 8:49:15
A zabilo ho to, nebo posílilo? No dobrý je prostě nebrat pod vobydlíma, víme, jak to u nás funguje. Zejména na venkově.

Odpovědět

Re: pitná voda, Eki, 18.11.2020 18:44:55
Ahoj Petře, dík za vyčerpávající info, není nad to, zeptat se místního.
Jinak proti bezmyšlenkovitému pití vody ze "studánek", byť "Mariánských", bych jako hydrogeolog trochu varoval. Mám k tomu historku: Brácha loni pobýval v neporušené přírodě Jizerských hor. Na louce našel pramen, byl nadšen, nazval ho sirný pramen, protože voda zaváněla po sirovodíku, je biochemik, tak se i napil. Až dodatečně zjistil, že se jedná o poměrně dlouhý vývod septiku z chaty, ve které přespávali Smajlík Smajlík

Odpovědět

Re: Labe včera, Pepura, 18.11.2020 16:37:52
Jasně, o vlaku vím, před pár roky jsem jela až do Bad Schandau.
Ale vzhledem k situaci jsme nechtěli překračovat nařízení a státní hranici :-) A zároveň jsme chtěli do toho Hřenska. Smajlík

Odpovědět

Re: Labe včera, Eki, 18.11.2020 15:45:33
Tak abyste příště nemuseli tak hnát - po druhé (levé) straně řeky jezdí vláček každé 2 hoďky a to do Děčína či Rumburka. Výhoda je ta, že zastávky jsou poměrně časté, a i v Německu se může platit korunama (teda u průvodčí ve vlaku v rámci pohraničního styku). Na úrovni Hřenska je taky zastávka - u přívozu Smajlík .

Odpovědět

Re: Labe včera, Pepura, 18.11.2020 15:09:48
no my chtěli až do Hřenska, a jediný použitelný autobus jel ve
cca 13:15.

Odpovědět

Re: pitná voda, Chobotnice, 18.11.2020 14:31:23
Já tam byl před minimálně dvaceti lety a voda se nabírala jak tekla ze břehu těsně nad řekou. Jináč arsen není jed kumulativní, tělo ho zvládá průběžně odplavovat. Kamarádi chemici mi vysvěltili, že v nízkých koncentracích působí jako doping, zhruba jako pervitin, že člověk necítí únavu a je bujný a veselé mysli. Drobné dávky arsenu se prý dávaly staršímu dobytku před prodejem na trhu, aby byla třeba koza taková bujnější. Ale o to větší lemra z ní byla když to po koupi vyprchalo. A pak se n to téma dá dost dozvědět v muzeu těžby zlata ve Zlotém Stoku kousek od vás.

Odpovědět

Re: pitná voda, Petr, 18.11.2020 14:21:59
S arsenem byl tady u nás v Náchodě velký poprask. Tebou zmíněný prameník měl mít filtr na arsen, ale jaksi ho tam zapomněli dát. Když se na to po mnoha letech přišlo, tak se zdálo dle zpráv z médií, že každý, kdo pil Idu, musí do roka umřít. Jenže tuto vodu bez filtrace pily generace lidí. Soused má už přes 80 let a pije ji furt, další přes 90 let a není problém. Jak já říkám (tedy moje manželka), že malé množství jedu je v těle prospěšné a dokáže zabít to, co běžnou formou nemáš šanci zlikvidovat. Aby to zvýšené množství něco s tělem udělalo, musel bys pít Idy asi 200 l denně.
Dopadlo to tak, že "v rámci ochrany obyvatelstva", o které nikdo nestál, odpovědného úředníka vyhodili (přitom jeho děda měl 102 let a pil celý život Idu), prameník i kvůli sporům s majiteli město zavřelo.
www.idnes.cz/hradec-kralove/zp...

Nicméně se udělal nový vrt, postavila se nová vřídla, teď už bez arsenu zde mapy.cz/s/pufonelobo Je to volně přístupné, teče i v zimě (byl jsem tam před týdnem), Ida ale už nemá takový říz. Přesto ji pijeme, jdu si ji právě nalít. Smajlík

Odpovědět

Re: Časy se mění, Chobotnice, 18.11.2020 14:03:26
Asi to bude i pojetím vodáctví, já beru táboření jako nutnou co nejkratší puazu mezi pádlováním, jinak se v něm nevyžívám. Smajlík Ale kdyby na tě přišli v tom Popradu státní biřici s kubátovo zákonem z časů ekiho prarodičů v pazourách, to by byl šrumec. Smajlík

Odpovědět

Re: pitná voda, Chobotnice, 18.11.2020 14:00:43
Zorbor tam byl pověšený, ale kolonka pro As nebyla žitelná už před lety. No nevypadá to na moc velkej frmol tam. Koukal jsem na metalometrii půdního pokryvu a nejvyšší koncentrace As je na druhý straně Veselého kopce. Tam se i dělal vodovod odjinud, když se při průzkumu na zlato zjistilo, kolik tam As mají. Pak šla řeč že jim to tam zavlekli geologové, protože předtím o tom nikdo neslyšel. Ve svahovinách okolo studánky je i nějaké Au, to jsem ověřil metodou gravitační separace.

Odpovědět

Re: Labe včera, Chobotnice, 18.11.2020 13:56:03
S jedním z těch seakajakářů jsem teď telefonoval. Sedmnáctého bývá obvyklá plavba Praha - Mělník a teď se to decentralizovalo. Severní křídlo plulo po Labi, jižní pod Budějcema a střed, no střed nějak zapomněl že akce není.

Odpovědět

Re: Labe včera, Eki, 18.11.2020 13:25:07
Tak to je škoda, že jsme se nepotkali. Já vyplouval až po desáté z Ústí a v Dolním Žlebu jsem byl v půl třetí, teklo to dost. Byl to hezkej den. Tak snad příště Smajlík

Odpovědět

Re: Časy se mění, Pepura, 18.11.2020 13:17:28
Na tom Labi nás bylo včera víc, my nějaké seakajaky viděli cestou zpátky z vlaku. Nejsme asi vodáci, vyplouvali jsme před 9 z Ústí. Za 4 hodiny až do Hřenska. Dopoledne ještě bylo sluníčko...

Odpovědět

Re: pitná voda, Eki, 18.11.2020 13:00:38
Ahoj Chobotnice, myslíš tuhle studánku? mapy.cz/turisticka?x=14.345289...
Píšou, že je u ní protokol o analýze. A nebo nabrat a donést do laborky, radši se ale předem zeptat do čeho.
Arsen mívala kyselka Ida, do flašek byl jeho obsah snižován, teď je u toho místa u Náchoda prameník, ochutnal jsem. Viz mapy.cz/turisticka?x=16.190276... Ale píšou, že už je to zavřené, asi se lidi s kanystrama dopovali arsenem. Smajlík

Odpovědět

Re: Časy se mění, Český Honza, 18.11.2020 12:53:35
Vysvětleno hezky, objevuje se tam i slovo "bivak". Na tyhle rozdíly jsem párkrát nachytal orgány, když mě někde vybraly.
Jednou jsem táhl Českým Švýcarskem a přes noc jsem mírně prochladl. Řešil jsem to horkou snídaní, vytáhl jsem vařič, postavil jsem jej na pařez a začal si vařit polívku. Dostavil se ochránce a hned spustil: "Rozdělal jste oheň v lese a za to zaplatíte pokutu." Měl v podstatě pravdu, mně to nějak nedošlo nebo nevím proč, začal jsem odporovat: "To není otevřený oheň, je to vařič, není na zemi, ale na pařezu, takže pokutu platit nebudu." Chvíli jsme se dohadovali, pak se ochránce sebral a odešel. Já se sebral taky a vypadl jsem na opačnou stranu; říkal jsem si, jestli si nejde pro posilu. Věc dopadla dobře, už jsem ho v životě neviděl.
Občas jsem přemýšlel, proč mě nezatkl. Po mnoha a mnoha létech jsem na to přišel: ten vařič byl ruský benziňák, zvaný Ragulin. A bylo to v době, kdy vše ruské bylo pánembohem.

Odpovědět

Re: pitná voda, Chobotnice, 18.11.2020 12:43:19
Zajímal by mně rozbor ze studánky dnes kousek nad hladinou Slap pod Mokrskem, kde je ložisko zlata v arzenopyritu. Arzen v malých dávkách je návykový jako heroin. Odsunovaní Němci ze Zlotého Stoku (Klodský výběžek) si brali sebou důlní vodu na detox, protože věděli, že jsou tam na to prostě zvyklí všichni a bez toho se jim dělá blbě.Možná jestli tam berou vodu hausbotisti odnaproti, tak se jim taky po sezoně nechce pryč... Smajlík

Odpovědět

Re: Časy se mění, Chobotnice, 18.11.2020 12:39:50
Ušil jsem si kosočtverec. Ale dobrý sjou i od Jurka. A v hamace mám dvě pentle co jsem si tam našil, aby mi drrržely na místě karimatku (hubou nefukovací)

Odpovědět

Re: Časy se mění, Eki, 18.11.2020 12:29:21
Medák má pravdu, ono to táboření nebylo nikdy možné kdekoli. A dobré je se dohodnout, aby nepřišel pán s otázkou: "Chlapci, kolik je hodin?" -... - "Tak za čtvrt hodiny, ať vás tu nevidím!".
Z roku 1944 mám vyfocenou ceduli na břehu: "Vstupovati na louku je pokládáno za hospodářskou sabotáž a bude co nejpřísněji dle zákona potrestáno", což nebyla žádná prča za pokutu či slovní domluvu, jako dneska.
Babička zažila okolo roku 1930 zátah na trempy na nádraží Praha - Braník. Že potomci těch trempů si ten pozemek k táboření koupili a dneska vás z něj poženou jejich prapotomci, to už je jiná historie... Smajlík

Odpovědět

Re: Časy se mění, Medák, 18.11.2020 12:02:38
Styl to v době nejen Ekiho předků byl, nicméně jsem silně na pochybách, že by se táborníci nešli zeptat, zda tam tábořit mohou.



Odpovědět

Re: Časy se mění, Český Honza, 18.11.2020 11:54:40
Vysvětleno hezky, objevuje se tam i slovo "bivak". Na tyhle rozdíly jsem párkrát nachytal orgány, když mě někde vybraly.
Jednou jsem táhl Českým Švýcarskem a přes noc jsem mírně prochladl. Řešil jsem to horkou snídaní, vytáhl jsem vařič, postavil jsem jej na pařez a začal si vařit polívku. Dostavil se ochránce a hned spustil: "Rozdělal jste oheň v lese a za to zaplatíte pokutu." Měl v podstatě pravdu, mně to nějak nedošlo nebo nevím proč, začal jsem odporovat: "To není otevřený oheň, je to vařič, není na zemi, ale na pařezu, takže pokutu platit nebudu." Chvíli jsme se dohadovali, pak se ochránce sebral a odešel. Já se sebral taky a vypadl jsem na opačnou stranu; říkal jsem si, jestli si nejde pro posilu. Věc dopadla dobře, už jsem ho v životě neviděl.
Občas jsem přemýšlel, proč mě nezatkl. Po mnoha a mnoha létech jsem na to přišel: ten vařič byl ruský benziňák, zvaný Ragulin. A bylo to v době, kdy vše ruské bylo pánembohem.

Odpovědět

Re: pitná voda, Eki, 18.11.2020 11:23:56
Ahoj Slávko, myslím, že ten dotaz není úplně od věci. Záleží dost na tom, co je nad studánkou, zda tam lidi chodí venčit pejsky, zda se hnojí a tak. Dělal jsem na to nějaké výzkumy, většinou je voda ze studánek závadná bakteriálně, takže pitná po převaření. Ale když si člověk trochu lokne, tak se mu většinou nic moc nestane, v žaludku je kyselina, ta se s tím vypořádá Smajlík

Odpovědět

Re: cigarety, Slávka, 18.11.2020 11:01:54
A mně se včera jedna paní u studánky Zdrávas Maria pod Vranovem zeptala, jestli si myslím, že je ta voda pitná? Balená voda už asi zblbla kdekoho.

Odpovědět

Re: Časy se mění, Jabberwocky, 18.11.2020 10:26:36
Díky za informaci o hamace i poutavou příhodu s ní :-D

Odpovědět

Re: Časy se mění, Chobotnice, 18.11.2020 10:26:05
Teď jsme jeli za nějakýho ne uplně malýho stavu a v pohodě. Stabilitu lodi určuje posádka. Jináč plán je Dunaj z Vídně, Morava od Břeclavi a maďarská ramena Dunaje. Budu se snažit zajistit logistickou podporu a možná by šly při jednom i lodě, dotyčný člověk i půjčuje seakajaky. Protože ty pendly tam berou strašně času. A květenec přesně kvůli komárům.

Odpovědět

Re: Časy se mění, Jabberwocky, 18.11.2020 10:24:57
Díky moc. Používáš taky nějakou tu plachtu nahoru (déšť) a dolů (studená zadnice)?

Odpovědět

Re: Časy se mění, Vladimír, 18.11.2020 9:39:20
Dunaj za velké vody není hrozný, zvykneš si. Chybka je, že jsou zaplavené pláže a pochopitelně je to silnější a rychlejší. Horší je, že vyšší voda sebou nese všelijaké sr.čky, já jsem asi při ní koupil nějakou infekci, co mně po návratu trápila měsíc.
Pravda je, že na Dunaj jsou mořáky ideální, pro nás kánoisty pak Orlice. Já mám jako variantu dvě verze šlapadla, to nafukovací ale nezvládá silný protivítr a laminátové se stabilizačními a řídícími plováky jsem ve vlnách a větru ještě nezkoušel. Mám v plánu zkusit v něm nějaký malý úsek (mezi Ostřihomí a Visegrádem bývá svinský vítr a vlny dost často), abych poznal, zda s ním mohu vážně počítat.
V tom květnu bych se i přidal, bude-li vůle vaše (a korovidová).


Odpovědět

Re: cigarety, Chobotnice, 18.11.2020 9:34:40
Petku, ale opakovaně používanou, což rázem dává stejný smysl jako čutora. Tedy z ČSLA čutory mi přišlo kdysi když jsem ji měl že ta voda chutnala příšerně. Ale normálně veřím z potůčků, když jsou, nebo i tady ze Slapské přehrady v zimě. V létě mám několik petek do kterých si každý den někde vyprosím natočit vodu z kohoutku. Podle mně solidní ekologické i ekonomické řešení. Ale vzpomněl jsem si jak jednou jsme jeli k nám na chalupu do Krokonoš na běžky s partou kamarádů. Tam se musí vše dovézt a na dotazy jsem odpovídal, že je tam náš čistý potůček s pitnou vodou. No a jeden člověk tam krom všech věcí na několikadenní pobyt dotáhnul na zádech kartáč balený vody. Tři kiláky do prudkýho kopce na lyžích...

Odpovědět

Re: Časy se mění, Eki, 18.11.2020 9:26:13
Ahoj Chobotnice, květenec vypadá dobře z toho důvodu, že ještě nebudou komáři. Ale není to na té tvojí úzké kocábce vo ústa, když tajou Alpy? Nebo máš dvě svázaný vedle sebe, jako katamarán? Já z toho jarního Dunaje do Bratislavy měl onehdá respekt, ty vlny a víry...
Rychlou loď nevlastnim, tak to budu muset dát asi samostatně. Ikdyž, včera jsem jel Labe z Ústí, předjížděla mě parta vytuněných seakajaků, ale jak zastavovali na různé potřeby, tak o tolik zas rychlejší nebyli, navíc končili v Děčíně, tak jsem je přetlačil vytrvalostí Smajlík

Odpovědět

Re: Časy se mění, Vladimír, 18.11.2020 9:26:05
Já mám finskou, látkovou, značky Hammock. Spí se v ní perfektně, akorát posledně v Řecku se zlomil strom, o který jsem ji uvázal (byl suchý, né že bych ztloustnul).
Dřív jsem jezdil se starou provázkovou, vydržela všechno, ale byla těžká. Skrze oka se dalo zvracet (ten zrádný hup, když ovínění vrávoravě vstanete od ohně s vlezete do sítě) a jednou jsem se v ní i pokoušel o soulož, když jsem v městském parku v Popradě sváděl nějakou horolezkyni (honora zůstala zachována, nešlo to - teda ne, že by nebyla svolná). Smajlík

Odpovědět

Re: Časy se mění, Chobotnice, 18.11.2020 9:04:14
Teď mám levnou variantu z Decathlounu. Jako start za 350Kč poslouží a spí se v tom dobře.
Ale koukám po něčem lepším, zatím nemám vybráno.

Odpovědět

Re: Časy se mění, Chobotnice, 18.11.2020 8:46:29
Plánuju multizájezd na květenec, dají-li okolonosti. Ale bude to na rychlý lodě.

Odpovědět

Re: cigarety a tak, Eki, 18.11.2020 8:37:36
Jojo, dyť to píšu - naši předkové měli zásadní starosti o přežití. Za komunistů zas byla zasviněná voda a vzduch, o skládkách a průmyslu nemluvě Smajlík. My už jen řešíme, obrazně řečeno, jestli tu pitnou vodu dáme do recyklovatené PET lahve, nebo do čutory Smajlík Smajlík

Odpovědět

kampaň, Střelec, 18.11.2020 8:24:15
Jen tak mimochodem - první protikuřáckou kampaň na státní úrovni mělo právě Hitlerovo německo:
vojna.net/portal/viewtopic.php...

Odpovědět

Re: cigarety, HoP, 17.11.2020 22:39:53
A jak jsi na tom s PET lahvemi? Furt čutora a tekutiny pouze ze studánek?
Prostě planetu devastujeme i plastovými loděmi, neoprénem a helmami a elektrikou pro nejméně internet, o nadměrném souložení bez ochrany nemluvě.
Takže si zapalme, sjeďme na čemkoliv cokoliv, co jde a dětem to nějak vysvětleme, že to autenticky jinak holt zrovna nešlo :-)
Mravenci a delfíni to dají v budoucnu lépe než my, oblečené opice...
Smajlík Smajlík

Odpovědět

Re: Časy se mění, Jabberwocky, 17.11.2020 18:57:18
Jakou síť konkrétně používáš? Díky.

Odpovědět

Re: Časy se mění, Eki, 17.11.2020 18:13:43
Ahoj Vladimíre, byly tu nějaké snahy před 30 lety, ale nepovedlo se to do těch zákonů dostat Smajlík. Třeba ve Švédsku to ze zákona jde, jsou tam nějaké limity, jako vzdálenost od baráku a tak.
Na druhou stranu, už tě za to nepošlou do koncentráku, jako za mnohé věci v roce 1939, maximálně dostaneš pořádkovou pokutu, je to tuším přestupek. Občas takhle přespím (viz třeba ty Komáří říčky), mimo civilizaci, večer postavím stan a ráno se zdekuju, nikdy nikdo nic nevyžadoval.
S táborákem a kytárkou, to zní dobře, kdy pojedeš na Dunaj, že bych se přidal? Smajlík

Odpovědět

Re: Časy se mění, Vladimír, 17.11.2020 15:05:38
Dík za tip, bedlivě jsem přečetl. Jedná se opravdu o rozdíl mezi tábořením a přenocováním. Bivakovat mohu skutečně kdekoliv, však jsem tak taky beze stanu projezdil stopem půl Evropy. U řeky a s kamarády anebo dokonce s manželkou se mi však jedná spíš o to táboření, se stanem, ohníčkem a optimálně i s nějakou tou kytárkou. Což pokud vím byl i styl našich vodáckých předků, o kterém Eki píše. A tady už dnes ta svoboda není, aspoň u nás ne. Bohudík jsem měl dost příležitostí zažít to jinde - přírodní louka daleko od civilizace, teplá noc pod hvězdami, ve tmě hučící řeka, kterou zítra pojedeme, u ohně parta kamarádů, dobrá nálada a znějící kytárky - není to samozřejmé a važme si každé takové chvilky, protože jednou - třeba se stářím - určitě pominou.

Odpovědět

Re: Časy se mění, Jirka J., 17.11.2020 10:22:15
Ahoj Vladimíre,
hezké vysvětlení "táboření" a "nocování" je tady: www.svetoutdooru.cz/nocovani-v...
Jasně - stan, ohniště, latrína už je něco jiného, ale lehnout pod širák ve spacáku fakt můžeš skoro kdekoli a nikdo ti to nemůže zakázat.

Odpovědět

Re: Časy se mění, Vladimír, 17.11.2020 9:36:30
Ahoj, volné táboření u nás formálně zakázáno je. Jasně, že vyspat se můžeš na více místech, ale volné táboření podle mne je i o pocitu svobody. A ten v případě, že musím hledat místo na zašití a musím počítat, že mne někdo přijde vyhodit, prostě nemám. Proto tak rád jezdím třeba na Balkán, kde si opravdu můžeš najít ten ideální plácek u vody se vším, co k tomu patří a zopakovat si krásné časy (nemyslím smutek roku 1939), které prožívali naši vodáčtí předci. A proto taky třeba mám tak rád ten Dunaj, který je pro mne řekou svobody. A naprosto s Tebou souhlasím, že Dunaj je pro nás řekou dosud neobjevenou. Smajlík

Odpovědět

Re: Časy se mění, Chobotnice, 17.11.2020 0:14:47
Vladimíre, nač stahovat kalhoty, když... ...když brod není. Táboření zakázaný není. Dokonce zainteresovaným osobám je známo, že se smí i bivakovat v Chko. Tábořim mimo kempy a postupně jsem to naučil i rodinu. Moje žena měla hrůzu z táboření na volno a dnes radši spíme někde na navigaci než v kempu kde je slušně řečeno i v noci mnoho hlučných osob. Nikdy jsem s tím neměl problém a to ani během zákazu nočního vycházení. Při zachování zásady přistát při setmění a brzy ráno beze stopy vypadnout jsou rizika minimální. Taky jsem objevil spaní v hamace a naučil to rodinu a pak je ještě méně co řešit, dá se spát nad kořenama, blátem, kopřivama... A ráno člověk povolí dva uzle, sbalí spaní do loďáku a tradá. V podstatě největší problém s volnym tábořenim, kterej nemuseli řešit ekiho prarodiče je zalidněnost břehů vod. Lidma jako takovejma, ale i jejich pomníčkama, chaty, hausboty, karavany. Třeba na Slapský přehradě je několik málo míst kde se dá aspoň přistát, aby člověk (rozuměj vodák) nebyl v nějakym areálu, nebo na něj někdo nevejral z hausbotu, co mu tam jako proklatě leze. A pak fenomén poslední doby - mobilní domácnosti, teda větší či menší náklaďák okolo něj co největší množství nábytku, uňafanej čokl, zvuková souprava, rybářský cajky podle posledního vydání rybářskýho časopisu... Tohohle se zejména tenhle rok okolo všech vod vyrojilo strašně. A teda moje svobodomyslná duše, který stačí jedna loď a loďák nechápe. S vodníma stavama to je horší, ikdyž letos toho teklo dost. Jak už jsme dostkrát probírali, přesun na nádrže, nebo celoročně tekoucí vody je řešení. Vltava ekiho prarodičů je zničená soustavou nádrží na žabinec, ale v chladném období zmizí žabinec i masňáci na jeho březích a dá se plout. Teď jsme byli se synkem pojezdit i zatábořit na Orlíku a bylo to znamenitý. Nemuluvě o nedávný výpravě na Dunaj pod Vídní, kde 60 kiláků rychle tekoucí vody za den je podle mně stále neprávem opomíjená příležitost kousek za hranicema. Smajlík

Odpovědět

Re: cigarety, Chobotnice, 16.11.2020 23:49:25
To je takovýto kouření za každou cenu a asi se to projevilo ještě víc jak na kvalitě nejlevnějšího jídla. Co nechápu už vubec ja "kouření" různejch eletrickejch geratů, ne že by se odvykalo, ale že to vyjde levnějc. Následky tohodle budou ještě možná překvapení. A pak znám ještě jednoho kultivovanýho člověka, kterej problémy s dechem způsobenym kouřenim řešil tak, že začal tu žbrďolu do eletrický fajfky užívat orálně. A tohle všechno je společnost, která je schopná příkře vodsoudit někoho že vykouřil nějakou vypěstovanou bylinu. Smajlík No ne že bych to kdovíjak obhajoval. Jsem rád že jsem s veškerym kouřenim seknul už hodně dávno.

Odpovědět

převozníci u Zvíkova, Eki, 16.11.2020 20:28:39
Ahoj, o Smrtech - převoznících u Zvíkova je pěkný medailonek ve knize Zmizelá Vltava od Jana Čáky. Píšou tam, že se odstěhovali do Zvíkovského Podhradí. Takže to nebude stejná linie, jako ti z Milevska.

Odpovědět

Re: Díky, Jirka Kubelka, 16.11.2020 19:53:44
Jen tak mimochodem. Franta Smrt byl legendární převozník u Zvíkova. Jezdil tam ještě i v šedesátých letech po napuštění Orlické přehrady. To mu už bylo asi 70 let. Přišel jsem tam tenkrát se svým strejdou. Zajímavé bylo, že on si ty prvorepublikové vodáky pamatoval.

Odpovědět

Re: Díky, Eki, 16.11.2020 17:27:28
Ahoj a dík všem za fajn reakce, jsem rád, že se článek líbí. Smajlík

Jojo, Smrtovi, to je celá famílie drsných jihočeských sedláků, měl jsem to potěšení. Mají rybník Váša, ze kterého někdy nevytékala skoro žádná voda, tak pod ním občas plavaly rybky vzhůru bříškem Smajlík . Nejlepší bylo, když mi šedovlasý vousatý stařík stisknul na uvítanou ruku a řekl: "Smrt". Smajlík

Odpovědět

Re: Díky, Jabberwocky, 16.11.2020 16:12:54
Do SMUTNÉ se vlévá Milevský potok, na němž provozuje malé tábořiště muž jménem SMRT (důkaz místo slibů: vasuvmlyn.cz/kontakt/ ) Tohle spojení mě už roky fascinuje :-)

Odpovědět

Re: Díky, Pepura, 16.11.2020 14:57:56
Ano, v dnešní době má vodáctví zase o kousek kouzla navíc, v přírodě člověk na tu mizérii pozapomene.
Navíc, letos je nějak hodně vody :-)

Je pravda, minulá léta jsem to flákala, ale letos mám kromě běžných toků splutou Kocábu, Lomnici a Smutnou, což mě docela hřeje na duši...

Odpovědět

cigarety, Střelec, 16.11.2020 13:41:17
Cigarety byly dlouhá léta běžná věc, u armády byly součástí přídělů ještě začátkem 60. let. Jenže tehdy v nich byl ještě nešizený tabák, tudíž i zdravotní následky nebyly tak divoké. Dědeček jednoho známého měl podle drbů tak prohulené plíce, že nešel prosvítit rentgenem. Dožil se 94 let. Chyba tudíž nebude primárně v tabáku. Poslední dobou cigarety smrdí jak zapálená krabice od banánů. Tak jsem se poptal jednoho papírenského důchodce a jeho odpověď potvrdila mou doměnku, že dostupné cigarety jsou "erzac" (viz následující citace):
K tomu tabáku: Byl jsem ve Francii ve fabrice, která zpracovává tabákový odpad do laciných cigaret nebo do sypaného tabáku. Ten stroj měl některé uzly shodné s papírenskými stroji. Tabákový odpad včetně smetků z podlahy při výrobě cigaret apod. se smíchá s nikotinovým koncentrátem, pak se to rozvlákní, odvodní na nekonečném papírenském sítě a v papírenských ždímacích a sacích lisech, takto odvodněný materiál velice podobný papíru se pak roztrhá na malé kousky podobné skutečnému tabáku a suší v teplovzdušném tunelu. V běžně prodávaných laciných cigaretách bývá poctivého tabáku max. 40%, zbytek je tohle svinstvo.

Odpovědět

Díky, Jabberwocky, 16.11.2020 12:31:03
Díky moc za krásný a dokumentačně hodnotný článek. Mně je bohužel z těch fotek (mimo jiné, samozřejmě) líto té přehradami zatopené staré Vltavy...

Ale úplně souhlasím se závěrem. Na pár hodin jsem se v sobotu dostal na Berounku a byla to psychohygiena velmi intensivní :-)

Odpovědět

Časy se mění, Vladimír, 16.11.2020 11:27:30
Ahoj Eki, tak jsem zde zase první (?), doufám, že ne jediný. Velice hezké vzpomínání, jako "vodáckomuzejník" velice hodnotím dokumentační stránku. Nemáš ambice dát Tvým vyprávěním knižní podobu??
Vodáctví ovšem tehdy byl vpodstatě jednolitý proud úzce spjatý s volným tábořením. Dnes má vodáctví mnoho podskupin a výrazně je omezeno mnoha objektivními faktory (zákaz volného táboření, potíže s regulací vodních stavů aj.) i faktory subjektivními (individualizmus, přístup k materiálovým možnostem i alternativám trávení volného času).
Nicméně opakuji - je potřeba mít povědomost o základech, ke kterým se při zdravém pojetí vodáctví a života v přírodě vždy budeme vracet (ad fontes). Smajlík

Odpovědět

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

Nová reakce na článek

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Jméno:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.
Reklama Záchrana na tekoucí vodě s krizovými situacemi