Tisk z adresy https://www.raft.cz/Clanek-Vltava-o-111-km.aspx?ID_clanku=2404 edit=3

Vltava o 111 km

sobota, Střelec, 16.06.2022 10:38
V sobotu (11.6.) jsem v Krumlově před desátou koupil ojetou Framuru s příslušenstvím, po desáté vyplul a kolem čtvrt na tři byl v Boršově, usušil a půl čtvrtou jel domů. Vody bylo tak akorát, aby to nedřelo. Pod Krumlovem je vlevo nový kemp (za mostem u čističky), ve Zlatce kemp vypadal jako parkoviště - auta po celé ploše, mezi nimi se bálo pár stanů. Obžerstvovny byly v provozu, provoz na řece sám o sobě ještě relativně mírný.

Co se týká historie - dělal jsem revizi diplomek plzeňského pajďáku. Vodáctví se týkaly celkem čtyři.Tři byly o pořádání vodáckých táborů (1965, 1984, 1986, přilby a vesty jako součást bezpečnostních opatření zmiňovala jen ta poslední) a jedna o jízdě na pramicích (1965), která taky řešila kromě problémů se založením specializovaného dětského oddílu (rodiče odmítali riskovat děti) i táboření (mj. rozehnání vodáků za tím účelem vypuštěným stádem krav).

vypnutí Lipna, Poustva, 16.06.2022 12:59
teď jsem si všiml, že v Zátoni je také předpověď průtoku, podle které se dá odhadnout, kdy vypnou LipnoII
hydro.chmi.cz/hpps/popup_hpps_...
(vodě trvá Vyšák - Zátoň 5 hodin)

Jinak dědeček byl nebezpečný šílenec a asi nejspíš to bude dědičné Smajlík

|_Re: vypnutí Lipna, Dan, 17.06.2022 14:06
ad Zátoň: já jsem si to taky, Poustvo, vloni myslel, jenže po delší době pozorování jsem skončil na poměru cca 3:5 (trefa:netrefa) a vysvětlil jsem si to tak, že zatáhnout/povolit šoupě na přehradě je snažší a/nebo se činí mnohem častěji (prodej el.en.), než přeordinovat predikci (ta se, myslím, počítá automaticky v přednastavených intervalech podle SPA). Ale kdybychom dali dokupy víc pozorování, možná dospějeme k jemnějšímu poznání prakse, že ty velký denní schody budou sedět lépe, než ty jemný hodinový píkeky.
Zrovna teď tam namalovali půlnoční píkek (nahoru na 22 m3/s) i víkendový schod (dolů na MZP). Takže kdo vyrazí s kuropěním, parádně se sveze ... teda pojede-li bez pádlování jako slimák, jen aby se na tý vlně udržel, ale zas ne jako raněnej slimák, páč by 'spadl' z tý vlny na druhou stranu, čili by mu ujela pod zadkem.
Ale já to v Po nezkontroluju, tak zkus, prosím Tě, udržet myšlénku.
(Asi víš, že rozklikem "Měřená a předpovídaná data v rozsahu zobrazených grafů" se dostaneš na surová čísla, a tak jde data vykopčit/uložit do xls vč. těch predikovaných a za den dva srovnat obě řady).
Jinak je to do značné míry také rozdíl mezi profilem kategorie A, B a C (zhruba platí: státní, regionální, lokální). Málokterý C má h i Q a skoro všechny A mají h, Q i predikci (hydro.chmi.cz/hpps/hpps_docume...
Mapa predikčních profilů je tady:
hydro.chmi.cz/hpps/hpps_main.p...

Hlavně aby napršelo :-)
Dan
P.S. Automatický kontrolor mi nechce povolit slovo p-í-č-e-k (asi je slušně vychovanej :-), tak ho musím balamutit píkekem, jako bych měl houkej bvambou v puche

|_Re: vypnutí Lipna, Poustva, 18.06.2022 1:17
Já předpověď v Zátoni objevil až teď (děkuji za odkaz na mapu s předpověďmi), takže jsem do Vyšáku vyrážel podle předpovědi v Březí, úspěšnost 6:1, a to ta 1 byla ouzká dírka - ve Vyšáku bylo plato pod vodou, naskočil jsem a lebedil si, jak to hezky jede a pak jsem druhý den koukal, že je v řece o 20 cm víc vody. Zjistit to večer, budu smutný, takhle jsem měl radost Smajlík (ale u mě je to statistika malých čísel)
Nicméně mě to ponouklo k vyššímu zájmu o spolehlivost předpovědi, takže od února 2021 mám stažené všechny předpovědi průtoku z Březí a k nim průtoky z Vyšáku, jenže se nějak nemohu dokopat k tomu, abych to zpracoval do nějaké pravděpodobnostní fce (ve statistice dost plavu). Pokud by se toho chtěl někdo ujmout, milerád data někam uploadnu.
Myslím si, že předpovědi v Zátoni a Březí jsou založeny na nějaké info o plánu vypouštění, tj. že se model na Vltavu nekouká jako na blackbox, protože jinak by skoky uměly predikovat všechny vodočty pod přehradami (a minulý týden bychom tu s Kouďou neplašili kvůli Ohři), což se mi zdá v zajímavém kontrastu s tím, jak jinak dělají povodí s vypouštěním tajnosti.
Off topic: v březnu? jsi mi psal o tahání Herbertova vlevo, koukal jsem na to a není mi jasné, kudy se dostáváš zpátky do pravého ramene. Zeď končí až za vlnkou, viz
photos.google.com/share/AF1Qip...
umím si představit traverz pod vlnkou, ale pak bych vlnku musel vyjet proti proudu a na to se mi zdála moc rychlá...

|_Re: přenos Herbertova, Dan, 12.07.2022 12:11
Ahoj Poustvo. Dlužím.
Čili var.A: (Q = +/- 20 m3/s a ledová voda, tj. mimo 1.5-30.9 kdy je šupna) přenesu po LB až pod ty velké balvany, ještě za okraj fotky, bývá tam vrbový keř hodně do proudu vyčnívající, tak až pod něj a jedu dál přímo levým ramenem, netřeba se vracet vpravo, vody dost, vlny snesitelné.
Var.B: (Q = MZP, tj. +/- 6 m3/s) sklouznu u levé zdi, kde nenabírám a ostrým esíčkem se vrátím do pravého ramene hned pod jezem, válec nevtahuje, ale vlevo je prakticky sucho.
Var. C: Když bude voda teplejší, zkusím se někdy prosmýknout u levé kozy zleva plochým esíčkem hnedle doprava do hlavního proudu, ale bude to vyžadovat bleskový záběr přes ruku a nevím, jak moc zanořím. Doposud jsem se nechal odradit tmou nebo silným nátokem do náhonu.
Var.D: (logické přenesení po PB) abych pravdu řek', mi při ledové vodě nahánějí trochu strachu/respektu ty vlny u dolních schodů, kde se voda podél hladké zdi žene do Budějic a nenechá ani šířku lodi tišiny pro nakládku, takže háček by musel držet a já nakládat. Jenže nemaje háčka ... a vlhké schody ... dej pokoj.
Var.E: šupna ... ale to se mě týká jen zkraje května a koncem září, nebo když ji z důvodu závodů zapomenou, tak říjen.

Radost v dětských očích! Dan

|_Re: přenos Herbertova, Poustva, 18.07.2022 11:26
Dík za vysvětlení, musel jsem si to namalovat. Budu průběžně testovat, případně ti ještě vynadám Smajlík
home.zcu.cz/~mapa/voda/herbert...

Var. C - provozoval jsem v pravěku, když ještě nebývala šupna a já si pod pojmem "vývar" uměl představit pouze polévku. Nevyžaduje žádné umění, množsví natankované vody cca jako na šupně (pro pevnou loď), fotka je z 2005

Var. D1 (vylezení na kozu), zkoušel jsem jen jednou letos na jaře, před náhonem nebyla kláda, táhlo do něj, imho nestojí za ušetřenou vzdálenost tahání. Paradoxně tento způsob doporučuje vodácká navigace.
mapy.cz/s/dupafetotu
U schodů spouštím loď do vody na koňadře, takže stojím ještě nahoře (tj. stabilně). Tišinku nepostrádám, ale při spouštění lodě si občas trochu naberu, proto jsem původně začal hledat jiné způsoby překonání.

Var. S (schrecklich) pouze pro úplnost, kolegové kdysi netrefili šupnu, dnes již obtížné kvůli vyššímu hrazení propusti mimo šupnu. Za povšimnutí stojí důmyslné umístění vest, které se po dopadu z lodi vysypou jako první a tím zajistí měkké přistání posádky na dno propusti.
home.zcu.cz/~mapa/voda/herbert...

|_Ad Herbertov var. C, Dan, 29.11.2022 14:56
Ahoj Poustvo,
mám čerstvý poznatek. Nafoukl jsem pod vyšebrodským nádražím v So (předpředevčírem) hodně pozdě za tmy, ale něco mi neštymovalo ... to divný ticho ... poprvé "v kariéře" jsem musel přenést zcela suchou propust u Bílého mlýna (VB), a proto jsem se pod žel. mostem def. rozhodl pro bezpečnost lodě a lebky to useknout a počkat na světlo. Hrázný asi usnul na 'čudlíku', takže stáhnul škvíru jen na 5,45 m3/s :-)
Ráno (5,62) čouhalo pořád hodně kamenů, které neznám, ale zase jsem byl na Herbertově až za světla, teda nakolik se hustá mlha počítá jako světlo. A tudíž (přirozená neochota tahat loď po dlažbě + velmi nízký průtok) jsem si mohl zkusit ploché esíčko podél levé kozy. Tj. dle Tvého schématu var. C.

Výsledek: Kdyby nebyl dole o tu kozu (zleva) opřený balvan (!), až úplně dole, pod přepadovou hranou, tak by to šlo jezdit zcela napřímo: čili protáhnout se na "dotek" od zdi kozy i těsně podél dláždění kanálu. Takhle je dobré mít 1m odstup od kozy. Od přímky mě tímto pádem dělilo dvojí zavrtění zadkem. To první, o kámen, bylo nechtěné a druhé po proudu šlo samo a přirozeně. Zastavení v širokém vracáku u zdi kanálu pro fotku bylo úplně v pohodě. Tak málo to teklo.

Jinak šupny jsou samozřejmě dávno v kolnách uklizený a propusti co jde, tak na fest zašpérovaný. Takže Větřní musení pěšky, Konopa (papoušci - už jsou dva) po překročení ostře pobitého břevna jako namydlený blesk, Rechle kupodivu 3. okno stále v pohodě, Liru jsem ošidil klínem po koruně, Mrázkova mlýna mě šikmý válec kopnul až na zeď a z "Jelení lávky" trčely zcela suché kartáče, takže musení. Zlatou Korunu jsem proběhnul s koňadrou, abych si prohřál nohy a Zátkův mlýn čtvrté musení pěšmo. Do dvanáctice U Rybů se skoro nemusí počítat a Rožmberk jako pravidelnou malinu.

Takže vzhůru za adventním rozjímáním! Psal jsi sice onde, že musíš najít grif na novoloď, abys vyvinul tempo, ale já myslím, že brzký západ slunce je taky motivace ... Ať se daří!

|_Re: Ad Herbertov var. C, Poustva, 10.12.2022 22:12
Ahoj Dane, jel jsem z Vyšáku cca před měsícem, na Bílý mlýn zatěsněný folií jsem taky zíral. V Herbertově mi autopilot přistál napravo, hodil mi loď na hrb a když jsem ji položil pod jezem do vody a narovnal jsem si záda, mé oči spočinuly na levém břehu a vzpomněl jsem si na tvé (a Chobotničí) rady... ale příště už to fakt zkusím vlevo, slibuju Smajlík

Vykon, Guma, guma.plovouci~seznam.cz, 16.06.2022 14:05
Ahoj Eki,
parádní počin.
Jinak; vidím mezi dědou Vilémem a Tebou dost značnou podobnost :)
I fyzickou :)
Měj se
Guma

Ešivá, Chobotnice, 16.06.2022 23:29
Ešivá je to ten víkend, co myslim, tak jsme se minuli asi o dvě hoďky. Dcerunka moje čtrnáctiletá mně požádala, abych ji a kamarádku vzal na vícedenní vodu. Tak jsem se zeptal, jestli jako chce kiosky, hrady zámky, nebo drtit kilometry. A prej že kilometry. Tak jsem buknul Soumarák na sobotu vosum ráno a šel dodělat kanadskou krásnou kanoe Mad river Explorer, jejích holá šlupka bez vostrojení mi ležela dva roky v kopřivách a zrála. Za tři dny tam byly nastrojený jasanový borty, sedačka, loď pro holčičky voleštěná a připravená. Já mám svoji Cedrofku v permanenci. V pátek jsme dali Otavu Štěkeň - Putim, pak nákupy a přejezd na Soumarák, ráno ve vosum ze Soumaráku a v jednu na Nový Peci. Tady foto nad Novou Pecí. scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/v... Pendl, ten je tam vlakem zdlouhavej a stopovat nešlo, prté tam byl všude zmatek kvůli jakýsi uhozený běžecký monstrakci. Přejezd do Vyšáku a sjeli jsme za Veverky. V neděli od Veverek k Dívčáku. V Pondělí do Budějek na Malši, kde je to blíž na jižní nádraží. Tam nám těsně ujel vlak ve čtyři. A to ještě byly cestou kratochvíle jako učit holčičky U Rybů přejezdy mezi vracákama. Za v podstatě necelý tři dna 116km. Na čtrnáctiletý netrénovaný holčičky slušný.
Jináč teď jedem příští tejden od pátku závod Budějovice - Praha, akorát jako třídenní etapák. Někteří i na normálních lodích, myslim teda tůristickejch singlech. Třeba na papírový lodi jménem Dobrodružství. Nebo na Cedrofce. Takže kdo by se chtěl přidat se svou pálavou, nebo jinou lodí, je ještě možnost. Letos to vypadá na dost solidní účast. Loni jsem to zkoušel a byla to pěkná vyjížďka. budejovicepraha.cz/

|_Re: Ešivá, Guma, guma.plovouci~seznam.cz, 17.06.2022 0:25
To je hezká loď, taková olympijská a dlouhá. Ideální na závěrečný finiš, když tam potřebuješ hodit špic a vyhrat...:)

|_Re: Ešivá, Chobotnice, 17.06.2022 0:31
16 stop, taková běžná dýlka normální kanoe. Předtim jsem měl 17" krásku. Charles river od Old Town. scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/v...

|_Vltava, Eki, 17.06.2022 8:43
Ahoj a dík všem za fajn reakce.
Chobotnice - minuli jsme se asi o týden a dvě hoďky - moje splutí bylo 20.-22.5.2022 Smajlík

|_Re: Ešivá, Dan, 17.06.2022 14:17
Odvážnému štěstí přeje, ale si když predikci děsnýho vedra vynásobím nebo špíš umocním tou dubnovou zprávou, že se letos jede z Prahy vejš (viz dubnová aktualizace: Změna trasy)
budejovicepraha.cz/2022/04/01/...
, tak i s vodpočívkama se bojim, aby z Tebe nezbyl pouhej švarek, docela úplně vysušenej. To by byla vopravdická škoda!

Takže stopu vody pod kýlem!!! A aspoň trochu vánku ve správným směru.

|_Re: Ešivá, Chobotnice, 17.06.2022 14:24
Chce to pokrýfku hlavy, sluneční (v mym případě dioptrický zatmavovací) brejle a hlavně dost pití. Teď jsem jel Pádluj o 106, prý nejdrsnější seakajakovej závod, samozřejmě na kanoi, 106 km z Týna na Nebřich a normálně se to dá. Vypil jsem asi štyry litry pití. Ty etapy na Budějkách jsou milosrdnější.

Respekt, Kosice01, 17.06.2022 13:31
Krasne zopakovany vylet v novodobych podmienkach :) velmi pekne reportaz a clanok Smajlík

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:

Nová reakce na článek

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Jméno:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)

Reklama Záchrana na tekoucí vodě s krizovými situacemi