Raft.cz

Tisk z adresy https://www.raft.cz/Clanek-Utonuti-na-Drachove-a-Kanove.aspx?ID_clanku=2222 edit=3

Utonutí na Dráchově a Kaňově

Diskuse nad článkem
nebezpečné jezy, Eki, 11.08.2020 14:25
Ahoj Petře a dík za z mého pohledu důležitý info článek.
Škoda těch životů, je to smutný Smajlík
Jen poprosím o navázání informace vedle Lužnice taky na Sázavu (Kaňov).

Odpovědět

|_Re: nebezpečné jezy, Pazi , janpazourek~seznam.cz, 11.08.2020 19:21
Lidi jsou bohužel nepoučitelni, přeceňují své síly, chybí jim pokora a respekt k vodě a takhle smutně to dopadá

Odpovědět

proud v kanove, mates, 11.08.2020 17:43
V kanove jsem tahal nedavno maleho kluka visiciho na stavidle. Rodice v nedohlednu.
Za vetsi vody to tam tahne a vetsina vubec nevi co delat. Obvykle krici kontra.
Nasledne najizdeji jedna lod za druhou bokem na stavidlo a cvakaji se proti proudu.

Odpovědět

Kaňov, Ronny, rony31~seznam.cz, 11.08.2020 20:15
Ahoj, v pátek a v sobotu jsem byl s kamarádem s kajaky na Sázavě (každý den úsek Týnec - Píkovice). To, co jsem ale viděl v sobotu na jezech, to jsem ještě nezažil. Hotovej masakr, masakr, masakr. Nemohu se zbavit dojmů, že na vodu už jezdí kdekdo a s nulovou představou co splouvání obnáší! Je to v poslední době módní trend a pro mnoho lidí ventil. Na Lesním jezu každá druhá loď vjížděla do náhonu (nebo se nechala unášet do náhonu) a nechala se až namáčknout na ocelovou konstrukci hradel. Samotné sjetí jezu tato KAŽDÁ posádka překonávala v jiném místě než původně chtěla (naprosto bez rychlosti kánoe, není tedy divu že každý si zaplaval v kamenech). Na Brejlově, Pěnkavě a na Kamenném přívozu si hned několik neúspěšných posádek vytvořilo "vrakoviště a plovárnu". Varování, že je tam několik plaváčků a lodí, nikdo neřešil! Bachááá, jedu... Záchrana materiálu byla nepřehledná a nejedna posádka hledala své děti. O vestách v lodích, stavění se na nohy v proudu a snahy zatlačit ujíždějící zaplavenou loď a plavání před lodí nemá snad ani cenu se zde rozepisovat.
Ronny

Odpovědět

|_Re: Kaňov, Kimbo, 11.08.2020 21:00
Popularizace vodáctví narostla s laminátem v 60´ letech minulého století. Už nebylo třeba tolik vybírat cestu. Doby, kdy jsme před mělčinou z lodí vystupovali a dřevěnky nadnášeli jsou historií.
"Masakrizace" pak nastala s plasty se kterými lze sjíždět i suché schodiště. To umožnilo lidem masivní přístup k vodě, ke splouvání, s absencí vodácké latiny.
Jsou tito lidé, co popisuješ vodáci? Ne, jsou to turisté. (Jezdil jsem na motorce, ale motorkář jsem nebyl).
Díval jsem se na Mapy.cz na jez v Dráchově. Přes jez čůrek vody, "splachovátko" (dříve šlajsna) zahrazené. Nevím sice jak to vypadalo v době tragedie, ale tipuji, že výrobce el. proudu si s nějakým pouštěním vody hlavu nelámal. Prostě to nechal být, hlavně, že to "mlelo". Proto se asi dvojice rozhodla sjet jez. Protože tudy teklo víc vody... Turisté, bohužel. Smajlík

Odpovědět

|_Re: Kaňov, Monte, muzsesrdcemkovboje~seznam.cz, 12.08.2020 9:51
Po tom , co jsem letos viděl na Vltavě při stavu vody 20m3/s na rozestavěném jezu U barevné skály , tak považuji za zázrak , že tam nikdo nezařval...( a vůbec - při tom , co dnes je k vidění na jezech a řekách mám kolikrát pocit, že nad každou řekou snad musí lítat minimálně 10 andělů strážnejch... Smajlík

Odpovědět

|_Re: Kaňov, jozka, 17.08.2020 14:26
Tohle nema s elektrarnou nic spolecneho. Specialne uz na tom Drachove jsem si pred triceti lety lamal hlavu, jak tam muze vzniknout tolik pomnicku.

Odpovědět

Dráchov, Venda, 11.08.2020 21:24
Našli ho dneska odpoledne až v Soběslavi...

Odpovědět

Kimbo, přečti si článek!, Střelec, 12.08.2020 6:58
Nebo požádej kolegu z patroly, co umí číst, aby ti ho přečetl (pokud jsi ten ze tří policajtů, co umí jen psát). Článek popisuje situaci na Dráchově jednoznačně - zvýšený průtok, dotyční se nechali vcucnout do válce pod jez zespoda, když si chtěli po přenesení udělat fotečku s jezem v pozadí.

V sobotu se průtok blížil 50 kubíkům a spodek z Tábora do Bechyně byl epesní (pouhých pět hodin jízdy), akorát jezy to chtělo důkladně prohlížet (voda šla leckde přes kozy), kudy se dají (na nafukovačce).

Odpovědět

|_Re: Kimbo, přečti si článek!, Kimbo, 12.08.2020 20:21
Ne, já jsem ten třetí, co je hlídá.

Odpovědět

Dráchov, Monte, muzsesrdcemkovboje~seznam.cz, 12.08.2020 9:44
Jako děti jsme se tam často koupali ( nad jezem i pod jezem ...)
Je to podobný jako jez Radešov na Ohři ( za malé vody se místní koupají a za vyššího stavu jez nepouští a zabíjí...).

Když už to přenášíš aby ses neutopil , tak potom vtažení pod jez zespodu vypadá jako blbá a bytečná smrt !:-(,
a je to letos bohužel už druhý případ , viz článek:

www.novinky.cz/domaci/clanek/v...

Pokud jde o jez tak "úroveň zabezpečení jezu" je tragická=nulová...!!!( viz Petrův popis na nebezpecnejezy.cz:
Varovné cedule=0,Možnost laické záchrany=0,Možnost sebezáchrany=0,Příprava pro HZS=0,Záchranná lanovka=0,
vpravo nesjízdná chybně konstruovaná sportovní propust)

Např. ve srovnání s jezy Pilař na Lužnici nebo Radošov na Ohři tam není pro případnou záchranu uděláno nic... Smajlík
Kolik už má jez skutečně obětí, se podle mne už ani nedá objektivně zjistit ( už v sedmdesátých letech tam bylo těch pomníčků dost..., a pořád přibývají ).

Povodí už dávno mělo zauvažovat o jeho přestavbě , ale bohužel vodáci, rybáři ani dovolenkáři Povodí asi moc nezajímá.Povodí jde na ruku pouze a jen "energovyžírkům" se svými po§ranými malými elektrárnami , které pro společnost jako celek mají minimální prospěch.( jsou budovány pouze pro prospěch pár jedinců, často bez ohledu na ostatní účastníky provozu na jezu ...!:-( Smajlík Smajlík Smajlík





Odpovědět

|_Re: Dráchov, Medák, 12.08.2020 11:56
Ten konec ... pod to bych se z fleku podepsal. Význam těch MVE z energetického hlediska je opravdu mizivý, a komplikovat kvůli tomu život tisícům z nás ...
Fakt by mne zajímalo co je příčinou toho stavu. Napadá mne snad jen to, že jeden hmotně velmi zainteresovaný investor asi dokáže tlačit víc, než mnoho nadšenců. Což je ale hodně smutné.


Jinak co se vody obecně týká, ... a jak je vidět, zdaleka se nemusí jednat o vodáctví ... a vlastně možná přírody jako takové, by to chtělo se sakra držet pravidla, že když něco moc neumím, tak bych měl umět se aspoň bát.

Odpovědět

|_Re: Dráchov, Petr, 12.08.2020 15:16
Jen doplním, že tento jez nepatří povodí, ale je v majetku soukromé osoby. Jednotlivá povodí se většinou snaží s nebezpečnými jezy něco udělat, ale s ostatními majiteli je to problém. U Pilaře jsem musel cca 3 roky soukromého vlastníka přesvědčovat, aby zabezpečení dotáhl do finále, ale povedlo se. Jinak by tam též nic nebylo. Bohužel nemám kapacitu neustále někoho přesvědčovat, aby svůj jez zabezpečil.

Odpovědět

|_Re: Dráchov, Monte, muzsesrdcemkovboje~seznam.cz, 12.08.2020 16:15
S vlastnictvím jezu je to zajímavé - od kterého roku to je a kolik takových jezů v ČR asi je...?
( elektrárnu nebo mlýn v soukr. vlast. ještě pochopím....)

Odpovědět

|_Re: Dráchov, Slávka, 12.08.2020 20:31
Jez je součástí toho mlýna a má stejného vlastníka, aspoň myslím.

Odpovědět

|_Re: Dráchov, Klasik, 17.08.2020 13:47
Co kus to jiné řešení. Moc vlivů na to má zásadní vliv a to včetně i dost historických. Někde je stejný majitel stavby i pozemku, někde různý. Někde (zvláště ma malých tocích) je v tom takový bordel, že stát má třeba dávno zmizelý náhon a historickému mlynáři připadlo fungující koryto.

Bohužel dle toho vypadá i zápis v KN ... těžko se to občas zjišťuje. Jestli to někoho někde zajímá tak je to většinou vidět v nahlížení do KN ... viz třeba Darová na Berounce, kde je pozemek státu ( nahlizenidokn.cuzk.cz/ZobrazOb... ) a jez majitele MVE ( nahlizenidokn.cuzk.cz/ZobrazOb... )

Jinde je stejný majitel stavby i pozemku.

Přitom o jez níž, tj. na Kaceřově, již nic vidět není. Jez zjevně není zapsán jako vodní dílo i když je nový vypadá v majetku Štiky. Z pohledu katastru nemovitostí zde žádný jez tedy není. ... aneb hurá do bagru. Smajlík
Smajlík Smajlík Smajlík

Odpovědět

|_Re: Dráchov, Petr, 12.08.2020 15:29
Ještě doplním - dle fotek je na jezu Dráchov alespoň stojan se záchranným kruhem na obou březích.

Jelikož jsem na Dráchově dlouho nebyl, v čem je Monte problém s tou propustí?

Odpovědět

|_Re: Dráchov, Monte, muzsesrdcemkovboje~seznam.cz, 12.08.2020 16:12
Tak v tom případě , to ještě ráno tady nebylo aktualizované :
www.nebezpecnejezy.cz/jez-Reka...

Ta propust je dobrá leda tak na koníčkování podle mě...
V Dráchově jsem taky už dlouho nebyl ( jezdíme hlavně od Tábora dolů...)

Odpovědět

|_Re: Dráchov, Lužničan, 12.08.2020 23:16
Těch 6 plavajících byli údajně vojáci, fyzicky zdatní, tak se odtud i za pomoci místních nějak vyhrabali. Teď o víkendu tady ale tekla ještě trochu jiná kubatura (v Klenovicích na vodočtu +/- 50), takže jasná sebevražda. Místňáci na ty dva řvali, ať tam nejezdí. Jestli je majitelem mlynář (Fousek), tak jeho familie a pár dalších domorodců dole od řeky už zachránili možná desítky životů. Tohle monstrum je dědictví po komančích, totální zmetek, leda odbagrovat a postavit nový jez. Kde na to vzít ... a o pár set metrů dolů po proudu Čejnov, o fous menší průšvih. Nicméně, kdyby část lidí měla nějakou soudnost a respekt k vodě, většina těch křížků, pomyslných i tří kamenných (dnes dohromady 11 nebo 12), by tam nebyla.

Odpovědět

|_Re: Dráchov, Eki, 13.08.2020 9:23
Ahoj, já tam jel loni v červenci a jez měl ceduli a kruh s lanem na pravý straně. Propust byla zahrazená, užší, nezdála se nějak nebezpečná, ale netekla v ní žádná voda. Můžu poslat fotky, kdyby někdo měl zájem. Před rokem jsem o tom psal tady: www.raft.cz/Clanek-Pomnicky-u-...
Pomníčky tam byly 3 pro celkem 4 lidi, většinou starší případy (rok 1974 a tak), jejich detaily si můžete prohlédnout zde: smutne.jezy.cz/index.php?title... Smajlík

Odpovědět

|_Re: Dráchov, Pavel, 13.08.2020 9:47
Ahoj Monte.
V zásadě s tebou souhlasím, ale... Povodí už dávno mělo zauvažovat.... hlavně proto aby většina lidí na vodě mohla klidně od uvažování úplně upustit? Což už se vlastně, podle mého, dávno děje. Jen je mi líto, že pokud se na jezu utopí nějaký ....., tak se najde spousta lidí, kteří hledají viníka kdekoliv jinde, jenom ne v lodi samotné. Tedy pokud se jedná o nehodu v lodi. A pro jistotu, tím nechci říct, že je to tvůj případ, jen jsem si chtěl postesknout nad tím, že lidi opravdu přestali přemýšlet. Přeji hezký den.

Odpovědět

|_Re: Dráchov, Monte, muzsesrdcemkovboje~seznam.cz, 13.08.2020 11:36
Taky s tebou souhlasím Pavle , tu primární zodpovědnost by měl mít každý z nás v sobě - viz můj dřívější příspěvek 12.08.2020 9:51:04



Odpovědět

|_Re: Dráchov, ivva, 13.08.2020 21:26
Na Povodí bych si nestěžoval. Normální je jít se na jez nejdříve podívat a když vidím vývar, kde se voda vrchem vrací, tak tam to přenesu a rozhodně tam nevjíždím zespodu. Není vinou povodí, že se někteří lidé chovají na řece jak bezmoci.

Odpovědět

|_Re: Dráchov, Monte, muzsesrdcemkovboje~seznam.cz, 14.08.2020 0:14
Přestavba jezu vůbec nemusí být nějaká utopie .Jako příklad uvádím přestavbu jezu v Tuhnicích na Ohři ( uvádí se 20 obětí před rekonstrukcí ...)
Realizace proběhla v r. 2010 ,za 20 mil. Kč - z dotací EU !
...zní to jako pohádka , ale je to skutečnost:

cs.wikipedia.org/wiki/Tuhnice_...

Odpovědět

|_Re: Dráchov, ivva, 20.08.2020 12:07
Přestavbu nesjízdného jezu na jízdný samozřejmě vítám. Jen mám výhrady proti hysterickému osočování vlastníků jezu, kteří mi sice taky často pijí krev, když "kradou" vodu, ale rozhodně nemohou za tom že tam, lidé vyvádějí blbosti

Odpovědět

Utonutí na Dráchově a Kaňově, Český Honza, 12.08.2020 15:22
Bylo, nebylo (once upon a time ... )
Koupil jsem turistickou laminátku, téměř novou a za okasní cenu. Tím vyvstal problém, kam s ní. Patřičně velký sklep, chatu nebo chalupu každý nemá; s problémem mi pomohl známý, který mi dohodil vodácký turistický oddíl. Měl jsem místo pro loď a dost kamarádů, kteří mě podrobili tvrdému drilu. Když jsem se po pár sjetých řekách (Malše, Sázava, horní Vltava ... ) nesměle prohlašoval za vodáka, řekl mi kolega žoviálně: Jo, kamaráde, ty jsi nejvýš h...o od vodáka.
Dril měl výsledky: VTJZ za nulu, Čeňkárna při devadesáti centimetrech na vodočtu nad Rejštejnem, Hamerák ...

Dneska? "Ahoj, hoď sem pádlo ... jsem už vodákem?" Pasování na vodáka po svezení na Lužnici. Když jim zkoušíš poradit, "hele, nejsi ty nějak chytrej?" Pak se nedivte, že se nechávají na Lesní spláchnout do náhonu.

A bude hůř.

Odpovědět

|_Re: Utonutí na Dráchově a Kaňo, Medák, 13.08.2020 10:34
Nic proti uvedenému, ale nic to nemění na tom, že pokud se s tím jezem něco dělá, tak by se to mělo dělat způsobem, který bere v úvahu, že se jedná o vodní cestu a udělat vše pro, aby šel bezpečným způsobem takto užívat. Tedy splout. A pokud to už opravdu z nějakého důvodu nejde, tak udělat takové úpravy, které umožní bezproblémové přenesení, tj. včetně vybudování vyhovujících výstupních a nástupních míst.

U všeho, co je veřejným majetkem by to mělo být automatické, pokud je jez a bezprostřední okolí majetkem soukromým, tak by jakékoli úpravy jezu měly býti uvedeným podmíněny.

Pokud je to nešťastný případ, jak se píše nahoře, že jez je soukromý, ale v té zmrvené podobě byl nebohému majiteli takto navrácen, tak je to samozřejmě horší ... ale zase je to možnost za dotace udělat něco, co není k ničemu, v lepším případě.

Odpovědět

|_Re: Utonutí na Dráchově a Kaňo, Eki, 13.08.2020 11:11
Ahoj Medáku, chápu tvoje rozhorlení. Ale výstupní místo tam je - dvojschody na pravé straně. Šlajsna tam je taky - jen je pořád zahrazená, asi aby bylo co využívat tou vodní elektrárnou (v tom to není ojedinělý případ, ale v českých podmínkách spíš pravidlo). Jez sám působí upraveně, je tam cedule o nebezpečí i záchranný kruh. Přímo na jezu jsou 3 pomníčky, což by lidi mělo taky dost varovat. Problém nebyl ve splouvání jezu, jak se dočteš v článku, ale v natažení do vývaru zespoda. Takže jediné nízkonákladové, co mě napadá, je další cedule, jak daleko od jezu lodě spouštět. Likvidace vývaru je tuším bohužel drahá. Smajlík

Odpovědět

|_Re: Utonutí na Dráchově a Kaňo, Monte, muzsessrdcemkovboje~seznam.cz, 13.08.2020 11:57
Rozhodně bych nechtěl nutně přestavovat všechny jezy , kde se někdo utopil..
Ale když vidím, co je možné udělat s jezem za účelem vybudování jedné malé vodní elektrárny ( viz teď k vidění přestavba u jezu Konopa - u barevné skály na Vltavě ), tak si myslím, že zrovna ten Dráchov by nějakou úpravu zasloužil .A nemyslím tím kompletní přestavbu, ale např. dostavět na jezu funčkní= delší a širší retardérovou propust ( třeba i se semaforem na ovládání - pro vodáky!:-).Dále jez doplnit prvky pro samozáchranu ( výstupní žebřík ), a také prvky pro záchranu od hasičů ( sloupy, kotvení, lanovka atd. ).Určitě by pomohlo i lanko přes celou řeku nad jezem i pod jezem pro větší výstražné cedule , s označením vývarové linie při větší vodě ( ale zase musím stejně říct, že žádné opatření není "blbuvzdorné"...)

Odpovědět

|_Re: Utonutí na Dráchově a Kaňo, Medák, 13.08.2020 16:17
Musím to uvést na pravou míru, to byla reakce na předchozí příspěvek, ne na uvedené neštěstí. Přenést a pak si do toho napádlovat zespodu, abych si udělal fajn fotku ... za to fakt jez nemůže.

Odpovědět

to je furt dokola, ivva, 13.08.2020 21:21
Už jsem to psal jinde, takže se opakuji, ale nechat se vtáhnou zespodu do vývaru, na to musí být člověk něco s hlavou, buďto trvale, nebo momentální indispozice po vypití většího množství alkoholu. To samý platí pro plácání se u povytaženého stavidla náhonu.

Odpovědět

jezy, Chobotnice, 14.08.2020 15:30
Jezy jsou zlo a způsobují voleje. Jezy nepřestavovat, ale bourat bez náhrady. www.youtube.com/watch?v=ryWc-8...

Odpovědět

jezy, Chobotnice, 14.08.2020 15:32
Když do youtube zadáte "Dam removal" vyjede řada krásnejch videí, balzám na duši. Škoda že takový videa nemáme i od nás. Smajlík

Odpovědět

Z pohledu přítomného, Pítrs, hajek.petr~atlas.cz, 02.01.2021 23:34
Jen jedna myšlenka a ucelení informací. Byl jsem to já, co jsem na ně řval ať okamžitě opustí a nevjíždějí směr vývařiště. Chlapci bohužel tuto informaci zaznamenali ale nerespektovali. Po vtáhnutí přes vlnové rozhraní jsem hned řekl vodákům ať volají hasiče. Hned po převracení lodi, jsem přeskočil přes kozu (mezi propustí) a snažil jsem se jim s kamarádem vhodit záchranný kruh. Bohužel tento jez je příliš dlouhý (57m) a zvrhnutí se odehrávalo uprostřed řeky. Tímto kruhem, který byl umístěn na břehu však nedohodíte více jak 15m. Vodáci v tomto okamžiku byli však vzdáleni cca 25m.

A teď jedna důležitá myšlenka. Jez v Dráchově (ale i některé ostatní) jsou specificky klopeny a tonoucí to vždy postupně táhne směrem dolu po proudu, tj. v tomto případě levý břeh řeky. Kamarád kolega okamžitě přeplul na druhou stranu a vhazoval záchranný kruh z druhé strany. Podařilo se jednoho z vodáku zachytit a zdrceného a fyzicky vyčerpaného vytáhnout zpět na břeh. Detail, který však chci vypíchnout je, že právě v klopených jezech zůstává veškerý bordel (kmeny stromů, loď, barely, …) na jedné straně jezu a vodákovy hrozí poměrně velké riziko úderu do hlavy. Při tomto stavu vody jsou padesátileté stromy v tomto proudu řeky jen sirky.

Druhy vodák bohužel zmizel pod vodní hladinou, a to ještě před příjezdem hasičů s vrtulníkem.

Co z toho pro mě jako vodáka se zkušenostmi z Čertových kamenů, Kamenice, Jizery ,… plyne. I za letního období a rekreační řece. Mít vždy při sobě neopren, vestu, plnohodnotné boty, házečku, karabiny atd. Bohužel jsem jel na lehko a Lužnici jsme sjížděli pouze na paddleboardech.

Chlapce je mi velice líto ale za těchto okolností, nebyla možnost pro záchranu udělat z mého pohledu více.

Odpovědět

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

Nová reakce na článek

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Jméno:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.
Reklama Záchrana na tekoucí vodě s krizovými situacemi