Raft.cz

Tisk z adresy https://www.raft.cz/Clanek-Stromy-na-Bele-si-vyzadaly-dalsi-obet.aspx?ID_clanku=2395 edit=2

Stromy na Belé si vyžádaly další oběť

Diskuse nad článkem
Re: Belá reál, Fík, 26.05.2022 11:07:28
Na Bele jsme byli 14. a 15. kvetna. jezdili jsme usek Podbanske - most u Pribyliny. Na celem useku byly tri, v nedeli uz jen dva, stromy pres celou reku. Prvni nad Kokavskym mostem. Smrk bez vetvi. Zastavit se dalo snedno vptavo na plazicce nad nim. Druhy smrk s vetvemi tesne pod Kokavskym mostem. Velky vracak vpravo kousek nad stromem. Treti byl nize, hure viditelny, ale zastaveni bez problemu vpravu na plazicce nad nim. Naplaveneho dreva tam je hodne, ale to je na Bele normalni. Podle zapisku jsem tam byl uz nejmene 13x a reku zcela bez zavalu si pamatuju tak jednou, dvakrat. Nechapu co se tady porad resi. Kdo neumi zastavit a vystoupit v proudu, tak at tam proste nejezdi.

Odpovědět

Re: Belá reál, Yuro, 25.05.2022 13:56:36
Ak je na Belej mozny takyto necitlivy zasah do koryta:
tvnoviny.sk/domace/clanok/9141...
tak potom nechapem, preco nie je mozne prerezat a citlivym sposobom vytiahnut aspon tych par stromov z koryta, ktore sa daju. Staci aj pred sezonou kym sa spusti voda. Doteraz to stacilo, lenze nema to svojho pana, ani svoj poriadok.

Za priklad by mohol sluzit sprieplavnenie prielomu Hornadu, kde je vodna turistika mozna aj popri ochrane prirody a uzemia. Pricom vytiahnut strom, prekazku z koryta nie je pre spravcu neprekonatelny problem.

Ako Petr pise, od 2020 ba Belej stromy len pribudaju.

Aj vdaka takymto zatarasom rieka za velkej vody casto meni koryto, a vymelie si nahradne. Alebo je takato erozia riecneho koryta, brehov v zaujme ochrany prirody!? Bela bude divocit aj bez tychto zopar zatarasov.

Ano pretahovanie lode cez prekazky tiez patri k vodackemu zivotu. Ale tohto roku toho uz bolo dost vela.

Y.

Odpovědět

Belá reál, Petr Brecík, 24.05.2022 22:19:19
Včera 23.5. jsem "sjel" Belú od Kokavského mostu do Lipt. Petra. Situace: Od C-19 2020 NIKDO neodstranil z koryta jediný strom !! Vedl jsem 2 rafty - málo skušené. Provotní Info - Belá sa jezdí. Situace - jak zde píší i jiní. Rychlý proud, nízká hladina ( pádlo nezaboříš ) Padlé stromy = závaly se objevují rychle a je jich více než 10, vždy ve skupinách. Nestačil jsem to počítat. Není šance na zastavení = žádný vracák. Podle mne - smrtelně nebezpečné. Dokud se to nezmění, nikdo mne tam nedostane. Tím varuji i ostatní. Zaklíněná osoba pod vodou se házečky nechytí, lézt pro ni nedoporučuji. Skoušeli jsme vytáhnout pádlo = jediná oběť naší plavby. Nedalo se.

Odpovědět

Re: Stromy ??, kpt. Jack, 20.05.2022 9:48:16
Ahoj,

já osobně zažil padnout velký strom na Ohři, dobře přes 1/3 řeky.. naštěstí padnul za mnou (přede mnou tábor s 20x C2)..

Byla to taková chvilka, že by člověk nestihl říct ani "ku**a"..

Odpovědět

Re: Stromy ??, kavol, 19.05.2022 15:22:17
100% jistotu nemáš ani na voleji - už nevím, kdo mi to říkal, že zažil padnout strom těsně za lodí, a já už jsem taky viděl letět pár těžkejch větví, takže při troše míň štěstí mohly bejt mrtvolky i bez adrenalinu, prostě se takhle kocháš přírodou na podvečerní řece, najednou zapraskání a tma a pak už tě vítá Melounek ...

nicméně to, že 100% bezpečnosti dosáhnout nelze, a že třeba ani není žádoucí (fakt radši pojedu na vodu i s rizikem, že dostanu větví do hlavy, než sedět doma v brnění, aby se mi nic nestalo), neznamená, že se to nemůžeme snažit aspoň nějak zlepšit, a to nejenom na straně vlastního vybavení a výcviku

tedy určitě si nemyslím, že by byla v pořádku nějaká taková logika jako "tato nehoda byla chybou vodáka potažmo party, že se nedostal včas ven, takže stromy s tím nemají nic společnýho a tudíž se vykašlejme na jejich řešení" a z toho vycházející naprosto nesmyslné výkřiky o "kontrole jednou za hodinu", které nejsou argumentem ale jen hysterickou hrou na emoce

Odpovědět

Re: Stromy ??, Honza, 19.05.2022 13:29:08
To co ale psala Jana přece není o tom, zda řezat nebo neřezat strom v řece.
I kdyby existovala organizace, která by čištění Belé od stromů pravidelně zajišťovala. Stejně to nikdy nemůže znamenat 100% jistotu, že tam strom nebude. Naopak konkrétně na Belé můžeš mít 100% jistotu, že se tam strom prostě někdy objeví.
Vodák je tvor líný, takže je rád když nemusí vylézat z lodi.
Souhlasím s tím co Jana napsala a zejména s poslední větou.


Po Labi je to v krátké době druhý případ, kdy dle popisu zůstal vodák v řece sám, bez další pomoci. Toto je skutečný problém a příčina těchto neštěstí.
Na Labi byly rafty 2, jeden převracený, druhý v tu chvíli nedokázal zajistit záchranu všech ve vodě.
Na Belé to dle popisu vypadá, že skupina schopná adekvátní záchrany tam byla, ale plaváček záchranu odmítl.
Bohužel, recept jak zabránit tomu, aby plaváček zůstal sám, neexistuje. Na druhou stranu, vhodným složením skupiny, tréningem, vzděláváním, praxí,... se dá toto riziko značně snížit.

Odpovědět

Re: Stromy ??, Ivis, 19.05.2022 11:25:41
Přesně. Taky mi to nepřijde v rozporu.
Holt, dnes jsou někteří z ekologie a ochrany přírody, pardon ze to musím rict tak vulgárně, tak posraní, že se ztrácí zdravý rozum a to, že by měla sloužit nam ( v rozumné míře) a ne naopak. Navíc pilíř, respektive jez, je překážka o které normální vodak ví a podle toho se muže zachovat. Naopak neodstranovat stromy z řeky, která se vodacky hodně využívá mi přijde stupidita. Navíc když o ní Slováci tvrdí, ze je u nich nejhezčí nebo nejlepší. Neřešit to jen kvůli tomu, ze budu připosranej, že to zakažou, to mi přijde bohužel jako klasicke české myšlení …
Když si přečtu komentáře o spluti, kde je zmíněno poslední roky minimálně 8 přetahování, mi nepřijde jako vodacky superzazitek, bez ohledu na tu bezpečnost. Doufam, ze plno z těch, co schvalovali snížení rychlosti ze 60 na 50 ve vesnici, což sníží počet životu o zanedbatelné procento, teď naopak neříkají, ze to je jedno a hlavně ze příroda zůstane netknuta. Smajlík

Odpovědět

Re: Stromy ??, HH, 19.05.2022 11:01:57
Často jsem s Kavolem nesouhlasil, ale teď trefil hřebíček na hlavičku. Je zásadní rozdíl dělat opatření na řece, kde máš padesát jiných možností jak situaci vyřešit, a rozhodnutí jet kolem pilíře je Tvoje svobodná volba - a nebo na řece, kde za zatáčkou v prudkém proudu bez vracáků je koryto zcela zablokované padlým smrkem. Nejde o to, že by TANAP měl ty překážky z koryta odstraňovat, s takovým nápadem snad ani nikdo nepřišel. Ale pokud by trval na tom, že se překážky z koryta odstraňovat NESMÍ, znamenalo by to, že je nesmí ostraňovat ani ty cestovky, ani Ty nebo já, Kavol nebo kdokoli jiný, kdo by si před splutím chtěl uříznutím větví a špičky toho padlého smrku zabezpečit průjezd. O to jde. Abychom se nedostávali do konfliktu se zákonem a s ochranáři, když podnikneme opatření k zajištění bezpečnosti. Opatření, které živé přírodě nijak neublíží a i z hlediska přirozené tvorby říčního koryta jde o zásah zcela zanedbatelný.

Odpovědět

Re: Stromy ??, kavol, 18.05.2022 20:20:39
tak naokraj, když si to tak dobře pamatuješ, seš si jista, že ta tehdejší "většina diskutujících vodáků" je tatáž množina (alespoň z větší části) jako ti, co by rádi, kdyby se Belá trošku čistila?

jinak já tedy vidím krapet rozdíl mezi tím dělat z řeky sterilně bezpečné prostředí a tím vůbec umožnit průjezd, takže mi názor neřešit pilíř na Brejlově a názor řešit stromy přes Belou nepřijdou v nějakém zásadním rozporu ...

Odpovědět

Stromy ??, Jana, 18.05.2022 18:58:40
Tak si tu čítam a trošku žasnem... je to teda už pár rokov, ale dobre si pamätám, ako sa pod článkom o smrťáku na Brejlove strhla diskusia, či strhnúť alebo nestrhnúť starý pilier, o ktorý sa loď aj s nešťastníkom zaklínila. A dobre si tiež pamätám, že väčšina diskutujúcich vodákov vtedy vznášala argumenty typu: nechceme predsa odstrániť všetky prekážky a nebezpečenstvá z riek; vodák si musí nebezpečenstvo vyhodnotiť atď. Debata sa pritom točila o ľudskom výtvore, ktorý v rieke v podstate nemal čo robiť a navyše už dlho bol v značnom štádiu rozkladu.
A teraz je tu prírodná prekážka v živej rieke, navyše v chránenom území a s úžasom čítam komentáre o "prečisťovaní vodnej cesty" a odstraňovaní padnutých stromov a dobre že sa tu nedáva ochrancom prírody vina, že sa niekomu niečo stalo. A nejak neviem, ako si dotyční to prečisťovanie predstavujú... ako kontrola raz za hodinu? Raz za deň? Raz za týždeň, mesiac... a čo keď nejaký strom spadne práve medzi kontrolami, kto bude zodpovedný???
Vráťme sa do reality. Miestne raftové spoločnosti Belú samozrejme čistia, bez toho by svoj biznis mohli rovno zabaliť. Napriek tomu ale na tomto type rieky jednoducho s prekážkami počítať treba, to je predsa jedna zo základných poučiek a každý, kto nesedel na vode prvýkrát predvčerom to vie (resp. by to vedieť mal). Nedá sa predsa odstrániť úplne všetko a aj keby - les a rieka sú "živé organizmy", kde k zmenám môže dochádzať v každej sekunde. Môže spadnúť strom hoci aj medzi dvomi jazdami, môže sa posunúť zaklínené brvno, môže sa stať čokoľvek. Tým skôr, že ide o rieku z kategórie "divoká voda" a "pre skúsených". A aj ten adrenalín, potreba byť v strehu, prekonávať prekážky, vyhodnocovať situáciu a adekvátne reagovať je predsa súčasťou zážitku z divokej vody... inak by sme predsa ostali niekde na bezpečnom rybníku, nie?
Myslím, že by sme sa v otázke príčiny viac než o stromoch mali baviť skôr o ľuďoch. Je mi ľúto každej smrti či úrazu pri našom krásnom športe, ale pokiaľ sa táto nehoda udiala naozaj tak ako je popísané v článku, bola to smrť skutočne zbytočná. Dobrovoľne odmietnuť hodenú hádzačku a pokračovať v rozplavbe kvôli materiálu na takejto rieke mi príde ako výsledok veľkej neskúsenosti, priveľkého sebavedomia alebo trošku hlúposti. Ťažko hodnotiť, nevieme čo dotyčnému bežalo hlavou, ani či naplavenie pod strom nebolo už len následkom bezvedomia po rane do hlavy či neschopnosťou poriadne sa hýbať vplyvom podchladenia či inej príčiny... ale stromy, rieka či ochranári skutočne nie sú hlavnými vinníkmi.

Odpovědět

Re: ... raftík, Chobotnice, 17.05.2022 21:38:31
"Jednotlivé druhy lodí označujeme takto: R2, R4, R6, atd." www.kanoe.cz/?view=article&id=...
Pokud jsou na závodech jako kategorie dvoumístný vzducholodě, značívá se to R2.
Ale to je k tématu skoro jedno.

Odpovědět

Re: ... raftík, Ivis, 17.05.2022 17:06:32
no už víckrát jsem si všiml, např. myslím předloni, když se utopil vodák mam pocit na Vsetínské Bečvě, snad na Barace nebo Palavě, už nevím přesně, tak říkali suverénně dokonce v TV, kde bych očekával větší přesnost, navíc v hlavních zprávách, že to bylo na raftu... Smajlík. Ale tak třeba, pokud to není plastovka, je to raft pro laickou veřejnost Smajlík

Odpovědět

Re: ... raftík, Kuba Turek, 17.05.2022 12:15:54
Orinoko je z pohledu laické veřejnosti malý nafukovací raft.

Odpovědět

Re: Belá, Ivis, 17.05.2022 10:55:53
tak ze zkušeností např. z Rakouska a Švýcarska to můžou zakázat i díky občasným utonutím.

Odpovědět

Re: ..., Ivis, 16.05.2022 19:52:52
přesně, to je fakt drsný a neskutečný.Smajlík. Ochranáři mě fakt baví. Včetně přístupu k medvědům. Starostové tam zoufale volají o pomoc a oni říkají, že to je v pohodě.. Smajlík. Tak vidím, že jsem udělal dobře, když jsem nakonec změnil plán a na Belou nešel. Baví mě i kvalita a znalosti novinářů, v radiu na Slovensku hlásili, že jel na raftu.

Odpovědět

Re: Belá, Hanz, 16.05.2022 15:01:02
Ano, taky se toho obavam. Moc bych do toho nestoural, nebo nam to zakazou. Kazdopadne pokud si pamatuji, tak pred par lety po povodnich cele koryto pod Kokavskym mostem srovnali bagry. Podle mapy je ale Bela v TANAPU pouze nad Podbanskym, takze dole se to cistit zrejme muze. Obycejne to tam cistili mistni raftove agentury.

Odpovědět

Re: Belá, Eki, 16.05.2022 11:54:59
Tak to je samozřejmě hrozný Smajlík
Belá je krásná, ale dost nebezpečná. Kamarádům se tam namotala na nenápadný klacek v proudu baraka, nikomu se naštěstí nic nestalo, ale stálo plno energie tu loď vymotat.
Z padlých stromů jsou zřejmě nejhorší smrky, protože s větvemi vytvoří "hřeben", který může zneprůchodnit celou řeku, blbě se přelézají a ulomené větve bývají navíc ostré a pevné.
V NP z principu bude vítězit zachování přírody nad lidskými životy. Vidím tam riziko, pokud by vodáci příliš usilovali o odstraňování stromů v toku, tak pro TANAP bude jednodušší úsek zavřít, bohužel Smajlík

Odpovědět

Re: Turistická vs. vodní cesta, Honza, 16.05.2022 10:24:30
Nehledě na to, že Belá je řeka tekoucí ve štěrkovém korytu, které se mění neustále. Pár let zpět byla nějaká nehoda, kdy strom spadl mezi 2 jízdami během jednoho dne. Nikdo na Belé nedokáže udržet koryto čisté. Samozřejmě, občas je to strom přes celou řeku, který by "šel" odstranit. Občas nějaký náplav v nepříjemné zatáčce.

Odpovědět

Turistická vs. vodní cesta, Skunk, 16.05.2022 9:57:01
Argumentace, že vodní cesty by se v TANAP mohly udržovat pročištěné stejně jako turistické cesty zní docela rozumně. Problém ale vidím v tom, že řeka je liniový fenomén, kdežto les je plošný fenomén. Když prořežu v lese turistickou cestu, les ve své ploše tolik nezasáhnu - vše kolem cesty zůstane přírodní. Když ale prořežu řeku, učiním zásah do řeky jako takové, není žádné "kolem".
Jde o to zachovat přírodní procesy v řece, které zahrnují i existenci a pohyb padlých stromů. Ty totiž zvyšují variabilitu koryta a podporují dynamiku jeho přetváření.

Odpovědět

..., HH, 16.05.2022 9:31:27
Takže není pravda, že v TANAPu nelze stromy z koryta odstraňovat. Lze - jedinou podmínkou je jen zaklíněný utopený vodák.

Odpovědět

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

Nová reakce na článek

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Jméno:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.
Reklama Půjčovna lodí Otava tour