Raft.cz

Tisk z adresy https://www.raft.cz/Clanek-SVRATKA-REDIVIVUS-aneb-Takovy-maly-pruplach-Brnem.aspx?ID_clanku=2646 edit=3

SVRATKA REDIVIVUS aneb Takový malý průplach Brnem

Diskuse nad článkem
Pěkná plavba, Slávka, 22.12.2025 13:02
ale černý puntík, že jste mě nepozvali!!

Odpovědět

kavalíři oblak, Dan, 22.12.2025 13:23
Nevím proč, Vladimíre, ale při čtení, jež plynulo jako ořechy v medu (to je taková dobrota, že jeden neví, kdy přestat, a tak velmi často skončí až cinkáním lžičky o dno sklenice), jsem několikrát pomyslel na petrolejku ve srubu kdesi u řeky v Železných horách ... vždycky tam byl houfec hladových očí a nastražené uši. Znáš ten příběh od Otakara Batličky?

Jediné, co neštimuje zcela, jsou tedy ta oblaka, ježto ve vašem případě drží primát vlny, samozřejmě.

A tak musím zvolat: to byla kavalírská jízda!
Ať žije Svratka!

Díky! A požehnané Vánoce.

P.S. A není to s onou slzou tak, že s ní člověk sní a potom usedne a plynule se mu to rozepíše? Ta vůně, ty barvy, ty zvuky, ta sluneční energie na mražená kolena ...

Odpovědět

|_Re: kavalíři oblak, Vladimír, 23.12.2025 13:35
Máš pravdu. I tobě pěkné Vánoce a vše nejlepší. Smajlík

Odpovědět

|_Re: kavalíři oblak, Eki, 23.12.2025 15:04
Ahoj, pěkný článek o městském vodáctví, dík.
Je dobře, že se ta řeka revitalizovala a město s ní může začít víc žít Smajlík .
Praktická otázka - bylo by možné upřesnit limit sjízdnosti pro průjezd Brnem? Zatím je limit opřený o vodočet ve Veverské Bítýšce, což je nad přehradou, takže často chybně. Má to vypouštění z přehrady nějakou logiku? Tedy pouští se od - do? Smajlík

Odpovědět

|_Re: kavalíři oblak, Vladimír, 24.12.2025 11:01
Pouští většinou pravidelně ráno a večer, bydlím v Bystrci kousek od hráze a řeku jezdím zvlášť v létě dost často. Od kolika nevím, protože nejsem ranní ptáče, konec pouštění bývá kolem (chvilka po) deváté. To se proud rázem zastaví, ale řeka je plná takže hladina klesá velice pomalu. Doporučoval bych začít tak v devět deset, protože jsou cestou dva jezy, masa vody se pohybuje relativně pomalu. Večer začínají pouštět kolem šesté, večerní (noční) průplach Brnem může být taky zážitek.
Jinak začátek splutí je možný od hráze,je tam pěkný kousek přírodní řeky, nebo od fotbalového hřiště Dosta Bystrc,kde se dá u řeky zaparkovat a je to na šalině, případně 3km dál od vodáckého centra Water Elementu v Jundrově (půjčovna, parking, vodácký servis, občerstvení) anebo jako my pod mostem v Pisárkách v parku kolem pavilonu Anthropos) (parking, MHD). Konec bych doporučoval v Přízřenicích jako v článku (MHD, občerstvení, parking)

Pěkné Vánoce a dobré vody v příštím roce! Smajlík Smajlík Smajlík

Odpovědět

stupeň pod parovodem, Acaran, 22.12.2025 14:38
Pluli jsme to na paddleboardu s přítelkyní týden než to otevřeli a je to fakt nádherně udělané.

Jediné, co mě znepokojilo byl nový stupeň ve městě pod parovodem. Jak vypadal za vašeho stavu vody? Když jsme to jeli v létě tak bylo totální sucho, takže to bylo jedno, ale mrzí mě, že přidali do řeky nový, potenciálně nebespečný, kolmý stupeň, ale možná jenom nemám dost zkušeností jeho nebezpečí posoudit.

Odpovědět

|_Re: stupeň pod parovodem, Vladimír, 23.12.2025 0:27
Ahoj, stupeň pod parovodem? Není mi povědomý, co já vím (a už jsem to teda celé projel), jsou mezi hrází přehrady a jezem před soutokem se Svitavou akorát dva vysoké kolmé jezy, v Komíně a před Pisárkami (Kamenomlýnský). Jsou hoši, kteří oba jezdí, ale není to pro běžnou vodáckou populaci a i ti jezdiči tam měli pár malérů. A co vím, něco jako parovod je akorát mezi Kamenolomem a pravým břehem kousek pod velkým mostem za Bystrcí. I když doví, koukám spíš na řeku než nad sebe, ale stupně? bych si jistě všimnul. I když, napadá mne, že u budovy Architektury (vlevo) cosi jako supínek je, ale naprosto zanedbatelný.

Odpovědět

|_Re: stupeň pod parovodem, Acaran, 23.12.2025 9:31
Neymslím jez, je to malý metrový stupeň uprostřed města, ale očividně je v pohodě.

Odpovědět

|_Re: stupeň pod parovodem, Vladimír, 23.12.2025 13:23
Jo u Ronda,to je ten, ze kterého jsem měl blok.Tak ten už tam není.

Odpovědět

|_Re: stupeň pod parovodem, Ivis, 24.12.2025 13:32
Pro upřesnění. Bylo tu uvedeno pár nepřesností. Ta voda je většinou jen mezi 11-12 (někdy až do 13) v pracovní den (pouze výjimečně i o víkendu). Tedy je nutné zde být přesně. Nicméně může se stát (málokdy, ale občas ano, že elektrárna nepustí vodu nebo jen minimálně. Takže spoléhat na to nelze. Bohužel se mi to zrovna v listopadu, když jsem to plánoval stalo a z vodácké akce nebylo nic). Ted v zimě v prosinci to posunuli o hodinu dřív, tedy mezi 10 a 11 jen. Samozřejmě jsou výjimky, pokud je moc vody nad přehradou nebo ji začnou výrazně odpouštět.
A ke stupni ...platí, jak už zde uvedl Jura, že místo nebezpečného stupně u Ronda je jen rychlá peřej, respektive si můžete vybrat zda vlevo nebo vpravo mezi "ostrůvkem". A naopak přibyl stupen o kus výš, kde je zmiňované potrubí, nacházející se zhruba mezi autosalonem a mostem (Vídeňská ul.). Zdá se, že v pohodě. Za nižší vody se nalevo tvořil menší váleček, který nebyl ale nebezpečný. Podobný (nepatrně větší) je také u zmiňovaného jezu u Riviery. A také pokud se jede vlevo. Vpravo je kamenná peřej, jak bývala. Naopak velká peřej pod Rivierou se mi po úpravách koryta zdála nyní menší. A chtělo by to nahlásit spadlý strom přes celé koryto těsně pod Rivierou na Povodí Moravy.

Odpovědět

|_Re: stupeň pod parovodem, Vladimír, 25.12.2025 13:25
Řeka se v čase mění, my třeba na konci listopadu žádný spadlý strom nepotkali. V září anebo včera to ovšem mohlo bý jinak.
Zmiňované stupínky dle vodního stavu někdy jsou a někdy nejsou, pro běžného vodáka na hraně rozlišení. Rozhodně ne nebezpečné.
Co se pouštění vody dotejče, rozhodující je dispečink, který má své důvody a svá pravidla. Proto se časy pouštění mohou lišit. Nicméně jako člověk, který má Svratku a kolísání hladiny na očích každý den (a v sezóně ji od Dosty do Jundrova jezdí i několikrát týdně), bych mnou napsané zkušenosti pokládal za většinou platné. Přesné informace lze ovšem obdržet na dispečinku, jsou velice ochotní. Smajlík

Odpovědět

|_Re: stupeň pod parovodem, Vladimír, 25.12.2025 13:41
Jo a jinak aktuální informace lze dostat i od vodáckých center v Brně (Water Element, Vodák sport, Sun sport), která zde v sezóně provozují komerční splutí a jistě by si nedovolila vozit platící klienty na nesjízdnou vodu. Startují v Bystrci většinou mezi 9.-10. hodinou.

Odpovědět

|_Re: stupeň pod parovodem, Ivis, 25.12.2025 20:15
domnívám se, že to se mýlíš. Já kdysi si také myslel, že Sun sport pořádá takové vodácké akce přes Brno. A říkal si, sakra jak jezdí přes tebou zminovaný nebezpečný stupen s lecjakými klienty? A pak jsem pochopil, že jezdí klidné akce po stojaté vodě přesně jak píšeš, v Bystrci...

Odpovědět

|_Re: stupeň pod parovodem, Ivis, 25.12.2025 20:45
Jo ten strom vypadal, že je asi čerstvě spadlý několik dní. A jak říkám, hodilo by se, kdyby to někdo nahlásil na Povodí. Už mi aktivnost v tomto směru dochází Smajlík
Jinak Povodí, přesněji dispečer je ochotný jak kdy a asi i jak který. No možná už mě dle hlasu některý zná a tím pádem se to také už lepší k té ochotnosti...možná po té, co mi jednou podal špatnou informaci (šlo o jinou řeku) a já mu znovu volal, vždyť tam voda není a on mi říká, já myslel, že tam máte zahrádku a tak, že se domníval, že to tak přesně být nemusí a že si aktuální situaci neověřoval, tak že se dodatečně omlouvá. No a jindy jiný dokonce, že proč mě to zajímá a že mi to nezjistí atd., ale pak jsem si to vysvětlili a bylo už vše ok včetně té dodatečné ochoty Smajlík
Nicméně, co se Svratky týká a tohoto úseku, tak je to tak, že to Povodí ví jen omezeně... jelikož dotyčné MVE nepatří bohužel Povodí... takže jsem se raději dopracoval k tel. na pracovníka firmy, co to obsluhuje. To je nejistější. I když i to má své mouchy, jelikož ten zas nebere tel. tak stoprocentně, jak pracovník na Povodí. Ovšem údaje má nejjistější a nejaktuálnější. Koneckonců i vodočet na Povodí nemá smysl sledovat, jelikož je se zpožděním, je nutné ten na HMU. Smajlík

Odpovědět

|_Re: stupeň pod parovodem, Jura , 23.12.2025 7:55
Ahoj, vím který stupínek myslíš. Není nebezpečný. Při trochu větší vodě tam jsou jen vlny. Válec se tam netvoří. Naopak, je to velmi zábavné místo. Smajlík

Odpovědět

|_Re: stupeň pod parovodem, Acaran, 23.12.2025 9:30
To je dobře. Vím že je stupeň malý, ale i tak. Jakože na jiných místech i menší stačí aby se vytvořil nepěkný válec.

Odpovědět

Poezie, Jirka J., 22.12.2025 21:09
Díky za krásné poetické vyprávění. A potvrzuje to známé: Jaký si to uděláš, takový to máš. Mě vždycky asi nejvíc potěší vyprávění z blízkého okolí, víc než příběhy z exotiky.

Odpovědět

Dodatečná pochvala, Ivis, 25.12.2025 21:21
Dodatečná pochvala ještě za hezký článek i pěkné vánoce. A trošku výtka Smajlík ...nebylo to zbytečně skromné, navíc na brněnského patriota ... "malý průplach Brnem"? Smajlík Smajlík Při trošce nadsázky by to mohlo být nazváno i skoro horská řeka uprostřed Brna Smajlík (za optimálního stavu vody, což teď za mého posledního sjetí 7,8 m3/s (možná i míň) nebylo, ale minule už za stavu 17 m3/s, což je asi nejvyšší zapsaný stav s úpravami řeky už tam takové náznaky byly. Možná i 10-11 může být dobré. Musím potestovat ještě. Smajlík

Odpovědět

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

Nová reakce na článek

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Jméno:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.