Raft.cz

Tisk z adresy https://www.raft.cz/Clanek-Prehled-zasahu-HZS-v-roce-2010.aspx?ID_clanku=1414 edit=3

Přehled zásahů HZS v roce 2010

Diskuse nad článkem
informace, Vojta, jancar~hgsport.cz, 21.11.2012 9:38
Ahoj, je to dobrá informace, ale dovolil bych si k autorům pár dotazů - lze -li je zodpovědět či poznámek. Jak jsem si zatím tři "seriály" pročetl, tak se docela liší názvosloví. A musím říct, že sám bych asi někde byl na rozpacích, jak nehodu nahlásit, resp. místo. Říční kilometry asi nikdo v hlavě nenosí, ne každý má sebou kilomteráž a navíc místní názvy mnohdy nekorespondují s vodáckými. Kdyby tedy byla možná od HZS informace, jak v těchto případech správně nebo nejlépe postupovat, bylo by to bezva. A to právě v případě nehod na řece. Na silnici to je malinko přece jen jiné. V případě ohlašování přece každá minuta dobrá.
A pak by mne zajímala informace, zda tyto případy jsou nějak blíže vyšetřovány - tím mám na mysli, že by nebyla od věci pro ostatní informace, nebo aspoň její náznak, jak a v čem došlo k chybě. Tedy např. - přijeli jsme těsně nad jez a protože byla velká voda tak nás to spláchlo.... nebo mysleli, jsme si že to na raftu projedeme...
Děkuju ahoj Vojta

Odpovědět

|_Re: informace, Lubor, 21.11.2012 11:33
Ahoj Vojto,

informace o říčním kilometru je dalším argumentem pro to, aby se instalovaly varovné cedule na jezy.
Mrkni se sem:
http://www.insonance.com/wwwww...
Hned na první fotce je vidět, že tam je velkým písmem kilometr a místní název jezu.
Většina utonutí byla na jezech a proto je prostě potřeba podporovat Petrovu a Ešusovu snahu o cedule na všech nebezpečných jezech. Současně HZS vidí na stránkách http://www.nebezpecnejezy.cz doporučený příjezd k těm jezům - zde díky všem, kdo to tam zapsali.

Lubor

Odpovědět

|_Re: informace, KubaN, 23.11.2012 9:59
Ahoj,

při telefonátu na tísňovou linku je opravdu nezbytné nějak identifikovat místo události. V tomto případě je nejlepší uvést řeku a říční kilometr pokud ho známe a místní název. Případně odkud kam jsme pluli a na jakém úseku této trasy přibližně jsme, co je v okolí (silnice, ž. tratě, přejezdy, zastávky hromadné dopravy, budovy s č.p. atd.). HZS využívá geografické informační systémy, které pomáhají s lokalizací místa volání http://www.hzscr.cz/clanek/has...
V konečném důsledku pak např. při události na jezu pomůže také místní znalost jednotky PO. Občas se to objeví i ve zprávě o zásahu. "Nahlášeno to bylo na dolním jezu, ale jeli jsme rovnou na horní, protože tam je to vždycky."
HZS samozřejmě podobné události nijak nevyšetřuje, možná tak ve specifických případech činí Policie ČR, ale o tom nemám žádné informace.
Jenom poznámka pro "návrháře cedulí", nedávno se mě jeden úplný laik ptal, co znamená zkratka ř. km a nebylo to vytrženo z kontextu, řešili jsme jazykovou korekturu textu k problematice. Takže by bylo možná lepší to rozepisovat alespoň do tvaru říční km.

Kuba

Odpovědět

|_Re: informace, FrantAla, mlynska8~volny.cz, 25.11.2012 19:18
Ahoj,

pokud událost ohlašujete na číslo 150 nebo 112 a je jedno jestli z mobilu nebo pevné linky tak se vždycky dovoláte na operátory linky 112 (je možné, že ještě někde mají 150 přesměrovanou přímo na hasiče ale myslím že již v celé republice je to svedeno na 112-tku). Tam při volání podle operátora vidí automaticky přibližnou polohu volajícího ale v případě řeky někde v polích je to spíše orientační než přesné. Pro jednoznačnou lokalizaci volajícího jim stačí říct jméno řeky - to většinou volající ví, a říční kilometr - to už většinou nikdo neví takže jediné co zbývá jsou informace o nějakých význačných orientačních bodech pokud jsou nějaké vidět (viz. publikace "Víš odkud voláš o pomoc na tísňovou linku 112 na stránkách HZS http://www.hzscr.cz/clanek/tis... nebo aspoň informaci o místě odkud jsem vyjel, jak dlouho jsem jel a nebo co jsem míjel.Pokud pominu notoricky známé řeky a jejich jezy kde místní HZS nebo JPO většinou vědí kam mají jet, tak u menších řek opravdu není jiná možnost než aby volajíci uvedl co nejvíce možných orientačních bodů. Jak již bylo uvedeno výše má linka 112 výhodu v alespoň přibližné lokaci volajícího ale vzhledem k systému TCTV 112 (jedno pro každý kraj a možnost přelivu (tj. při obsazení operátora v kraji kde se nacházíte jste automaticky přesměrováni do jiného kraje) můžete hovořit s lidmi kteří nemají tzv. místní znalost a proto je potřeba se pokusit jim svoji polohu co nejpřesněji určit. Po předání na operační středisko na HZS buď nějaký operační důstojník nebo technik řeky zná nebo po vyslání jednotek jsou již většinou v jednotce nějací místní kteří podle získaných informací již mohou vědět o který úsek se jedná. Za sebe mohu uvést např. případy, které se pravděpodobně objeví v tabulce za rok 2012 kde z jara došlo ke smrtelným nehodám na Kamenici a Jizeře kde shodou okolností jsem při obou událostech na KOPIS HZS sloužil a jako "místní "vodák" jsem poměrně přesně věděl kde se události staly ale to opravdu nemusí být vždycky.

Franta

Odpovědět

|_Re: informace, Ešus, psalek~jagacz.com, 26.11.2012 10:32
Ahoj Franto
díky za vysvětlení. I proto chceme, aby tam kde povodí osadí cedule na jezy včetně těch podkov, tak aby na nich byl uveden název jezu a říční kilometr. Podle m,ne je to jednznačné určení místa. Podle mne ale při volání na 112 dochází k prodlevě, než když volám přímo hasiče, policajty nebo záchranáře.
Ešus

Odpovědět

|_Re: informace, Franta, 26.11.2012 19:34
Ahoj,
to je jeden poměrně zásadní problém který se po zavedení čísla 112 stále opakovaně probírá. Má se volat na 112 nebo použít národní číslo 150,155 nebo 158. Odpověď na to není vůbec jednoznačná. Já jsem určitě trochu (možná i více) profesně deformovaný protože mám 112-tky v práci přímo naproti sobě ale pokusím se podat své nezaujaté vysvětlení :-). Obecně, pokud se jedná o situaci, kdy potřebuji pouze ZZS, nebo PČR je situace jasná. V tomto případě je jednoznačně rychlejší a výhodnější používat národní čísla 155 nebo 158. Pokud se jedná u události pro HZS tak tam je to již většinou jedno protože 112-tka je přímo součástí operačního střediska HZS a k prodlevám tam nedochází. Číslo 112 je vhodné volat v momentě, kdy je potřeba informovat současně dvě nebo všechny tři základní složky IZS tj. PČR, ZZS a HZS. V tento moment se volajícího "ptá" operátorka na 112-tce pouze jednou a po vytěžení odchází veškeré informace všem složkám ihned. A další velkou pomocí může být i výše zmiňovaná automatická více či méně přesná lokace volajícího v mapě. Pro nehody na vodě, kde informace jsou důležité jak pro ZZS a HZS (následně většinou i pro PČR) bych raději volal na 112. Osobně by mě zajímalo, jaké máte zkušenosti s tísňovým voláním, já to v drtivé většině slyším pouze z té "druhé" strany.

Franta

Odpovědět

|_Re: informace, Pavel Šálek, psalek~jagacz.com, 27.11.2012 8:57
Ahoj
Mně osobně se stalo to, že jsem volal 112 k bouračce, kda byli potřeba záchranáři a policie, a zavoláním na 112 došlo k tomu, že informace ode mne (místo, povaha zranění atd) bylo dále pak tlumočeno na další složky. Kdybych zavolal rovnou na záchranku, tak dané informace podle mne šly rychleji, protože policie tam sice samozřejmě byla třeba taky, ale později. Je pravda, že je to již několik let. Dál mám pocit, že když zavolám operátora daného prvku záchranného systému, třeba záchranky, tak se mi v tu chvíli dostane dřív i třeba rada po telefonu, než u operátora na 112, který nemusí být nutně určitým odborníkem v oboru. To samé u HZS, když je zavolám rovnou a nahlásím řeku , jez, říční km a co se děje, tak že se daná informace dostane na tu správnou jednotku rychleji. U té 112 mám spíš dojem , že je vhodná pro lidi, kteří v tu chvíli nevědí kam volat, a kteří nevědí koho volat.
Ale to může být můj jen můj laický/a klidně špatný/názor.
Ahoj Ešus

Odpovědět

112, Kuba Turek, 29.11.2012 13:18
2x jsem volal na 112 v minulých letech.

Krkonoše - žena zkolabovala na srdce u Krakonošovy snídaně na jaře, telefon byl až u Mumlavských vodopádů. Všechno OK, sehnali terénní sanitku z Jilemnice, protože jsem jim řekl, že na cestě je ještě sníh, poslali horskou službu se saněmi z Vosecké, domluvili se mnou sraz na trase.

Vysoké Tatry - úraz břicha na neupravené sjezdovce Skalnaté pleso, chyba v komunikaci s námi i horskou službou, volali jsme dvakrát a ujišťovali se, že někdo k nám jede, ale nakonec jsem poslal dva naše lyžaře dolů k lanovce a tam náhodně potkali dva hlídkující členy horské služby a ti teprve akci spustili. Takže zdržení skoro hodinu, smrt nebyla daleko.

Odpovědět

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

Nová reakce na článek

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Jméno:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.
Reklama Půjčovna lodí Otava tour