Raft.cz

Tisk z adresy https://www.raft.cz/Clanek-Matka-se-3-detmi-vjela-do-nebezpecneho-jezu-ve-Zlici.aspx?ID_clanku=2398 edit=2

Matka se 3 dětmi vjela do nebezpečného jezu ve Zlíči

Diskuse nad článkem
Průtok, Honza, 01.06.2022 16:51:12
Už jsem se divil, jak se něco takového mohlo stát za tak malého průtoku, ale koukám, fotky jsou jen ilustrační... I když 5 m3/s taky není zrovna veletok. Máte někdo odhad, kolik cca mohlo téci na těch fotkách? Abych si trochu upřesnil svoje hranice, co se ještě může jet a kdy už jde o život.

Odpovědět

Re: Svoboda, Václav, 27.05.2022 10:09:11
Já mám komplet - i Rusko, tu zemi zločinnou, kam se vydal po návratu do Čech. Tam završil své somrácké mistrovství a zredukoval výdaje - tuším - půlročního toulání se stopem - asi na 6000,- kč. Chudí mužici ho hostili zdárně. Jinak Jiří skončil stylově - vydal se někdy před vánocemi 2007 na farmu Hare Krišna do Rakouska a v lednu ho našli zmrzlého poblíž silnice v lese. Žil Na cestě a tak i skončil. Ale to už by bylo na jiný článek.

Odpovědět

Re: Svoboda, Eki, 27.05.2022 8:12:13
Jojo, taky moje voblíbená četba, Stopem po Evropě jsem koupil od něj na Václaváku, asi dvě další nějak dostal. Škoda, že nepsal i vodáckou literatůru... Smajlík

Odpovědět

Re: ad kormidelnice + psaní čl, Chobotnice, 26.05.2022 23:46:06
Jinak teda prací se slovama to byl hodně originál. Celkově stylem to trošku může připomínat knížku Černošský Pan Bůh a páni Izraelité.

Odpovědět

Re: ad kormidelnice + psaní čl, Chobotnice, 26.05.2022 23:43:26
Já mám myslim jen Evropu, zbylý díly semsi přál kvánocum, vodkazy na jednotlivý díly v antikvariátech Ježichovi naposílal a vono prt. Svobodu jsem vídával někde nad Baťou v devadesátkách, když jsem pracoval v Karlíně a jezdil po centru na kole, který bylo tehdy muj čundrovací prostředek.

Odpovědět

Re: ad kormidelnice + psaní čl, Václav, 26.05.2022 23:36:49
Tý vooo, tady někdo zná hipíka Svobodu, českého Kerouaka???? Všechny jeho stopařské bible jsem přečetl, teď už bych to nedokázal. Sladké devadesátky, všechno bylo možné....Stával na rohu Václaváku a prodával svoje knížky. Umřel na stopu v Rakousku. TOS mě potěšil, Chobotnatče!!!!!

Odpovědět

Re: Jez Zlíč na Úpě, Dan, 25.05.2022 21:50:21
promiň, myslel jsem že jsi ten Večerníček, který tu napsal, že co nemá pevný kýl není pro vodáky nebo není loď nebo tak něco trefného o měchuřinách ... já jezdím na duši a mnohokrát jsem dal této zde vyčtené moudrosti hořce za pravdu, a tak si vždycky večer vzpomenu na Večerníčka, když mě bolí ruce a to je často. Jestli to byl omyl, omlouvám se. Jména mi fakt nejdou. Promiň, prosím.
Dan

Odpovědět

ad nerozbitelnost a užití km, Dan, 25.05.2022 21:30:52
Ad plast: Tak to máš úplnej recht, je to jako s práškama, prostě jsme si navykli vypínat červený blikání, a potom se dočtem kuriozity jako tuhle. A pak se snažíme v té záplavě aspoň nějak přispět k záchraně a vono je to druhej den ještě hustší, a pak má jeden výčitky (třeba HH) nebo tomu zcela výjimečný existence zasvětí život. Svatý muž!

Ad kilometráž: je to už mimo themata, ale mě se jedinkrát vymstilo nemít kilometráž (na 'prvosjezdu'). Jedu na víkendovou Radbuzu, ale kiks do pendolina, sekera jak poleno, půlnoc na krku, a tak měním plán a z hlavy jedu z Plané Tichou. Ha, teče nějak do Mže a Mži už znám. Jenže v Plzni je teprve neděle dopoledne, tak si pod Rooseveltem řikám, že nejsem srab, další víkend je až za týden, a tak bych to mohl zkusit bez papíru na vlak do Roztok. To by mohla bejt tak polovička Berounky ... a ta bude mít tak ... no asi ... něco kolem ... cirka ... no, sem zkrátka blbej, z hlavy jsem myslel že 100, maximálně 120.
Pade? To dám! Cestou bude nějaká mapa, že ano (zhýčkán Vltavou) ... Dceři jsem brnknul, aby mi koukla na netu na poslední vlak ... že ve 21něco ... no to je pohodáááá, ten stihnu za světlááá ...
Pointa: u Nezabudickýho mlýna jsem to před desátou vzdal se slovy "Do pr..., kde ty Roztoky míchaj". Kdybych já v.l věděl, že jsou za rohem a navíc že dcera zaznamenala poslední vlak do Prahy, ale to je předposlední z Roztok, tak jsem to do tý práce stih určitě stopem. V Berouně maj totiž lampy a je tam dálnice, tam auta jezděj furt ... ten poslední vlak mi jak zjevení projel přesně na minutu nad hlavou :-)))

Od tý doby si pro jistotu beru i příbuzný řeky anebo si napočítám varianty a vypíšu poslední vlaky z různých měst :-O
už spim

Odpovědět

Re: Ad kilometráž, mapa, dílo, Chobotnice, 25.05.2022 20:39:02
No například se prodloužila Orlice vo vobnovenej meandr. Ale Mapy.cz i Raft udávaj jez Albrechtice na řkm. 32,0. No tam byla klika, že ten meandr je kousek pod vznikem řeky a nad nim bylo v kilometráži k přepsání asi pět položek. K zajímavostem patří, že v původních kilometrážích nebyl jez na Moravský Dyji asi 100 nad hranicí s Rakouskem, prté tam prostě v době vzniku tech kilometráží vobyčejnej smrtelník neměl moc šanci se dostat živej a vcelku.

Odpovědět

Ad kilometráž, mapa, dílo, Dan, 25.05.2022 20:18:55
Ve dvou jedeme jak sehranej orchestr :-)
Ad copyright: A nejni pod tou šanonovou verzí taky podpis VJ? Myslím, že je.
Jedna věc je kniha/šanon = dílo a jedna jsou ty čísla a jedna jsou ty popisky+piktogramy a jedna jsou ty zkušenosti+fotky. Já bych hádal, že VJ musí být autor všech knih/děl, protože jinak by musel být 50 let po smrti i poslední autor, pak teprve myslím zanikaj autorský práva. Na tom se asi staví dál, vč. zdejší web (proto volání po Vojtovi). nebo se musí smluvně - sám to znáš.

Ad mapy.cz: voni jsou dost bohatý, aby si to (vodácká kilometráž ČSSR třeba) koupili sakum prdum i s Rakovnickým patokem. Ale, hádám, nejsou blbý, protože vědí svý o existenci itrnic (fakt díky, furt se chlámu :-) a někde to odřízli. Prostě existenci rošťáků nevzali ještě na vědomí. A právě proto mi neštimuje ta Úpa. Dyť má Babiččino oudolí a Němcová je v čítankách bezmála století. Zkrátka JE klikatelná a NEMÁ POPISY a skoro žádné značky. Hele, třeba Bílinu maj až z Mostu a ne z Jirkova, Radbuzu z Týna ne z Bělé, čili jdou s dobou ... krátký vlasy, krátký sukně, všechno se dnes zkracuje. Mrdlinu ale vůbec, Klabavu taky ne. Ale co maj (klikací), tak řádně se značkou a popiskem. Bác, Úpa. Divím jak Diviš.

Ta data=čísla ř.km a výšky jezů + GPS by si taky mohli "koupit" od nás, ale my asi ani neumíme prodávat, protože jsme v tomto ohledu asi stát (Státní mapové dílo esli to moc nepletu). Nepletu, svatá wiki
cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1...
A skoro bych řekl, že ta naše prastará padesátka (ZVM 1:50 000) do sebe nabrala všechno co tehdy bylo a do veřejných map se pak jen umazávalo (např. z důvodu utajení info před nepřítelem: exemplárně šířka a hloubka toku kvůlivá brodění tankem). Ale nejsem GISař a dávám vodvar z druhý ruky (ale ne ze třetí!).

Ad unikátnost: nebudiž pochyb, ale musí to mít svý meze, třeba nelze předělávat kilometráž (ř.km. s.s.) s každou břehovou nátrží nedej bože revitalizací, protože bychom se u čtyři sta padesáté osmé verze už asi nepotkali. Ty kamenný milníky taky nikdo nebude (doufám) vykopávat ... můj nejmilejší '144' se odporoučel do hlubin matičky Země ještě za studií a už ho asi nikdy nenajdu :-(
Jinak numera ř.km nejvíc sedí s našimi 'hrubými úseky vodních toků' tak se to jmenuje a to se snad navždy zafixovalo a už se mění jenom 'jemné úseky vodních toků' třeba podle nové desítky před X lety a asi nás to čeká s laserovým scanem terénu (kdesi odkazoval Poustva na ČÚZK 5G model). Ale to už je sofistikovaný problém na úrovni filosofie geometrického bodu a existence přímky :-)

Ad fotky: a jenom hlavy moudré tam posílají fotky jezů s popiskem aktuálního stavu/průtoku. Budiž těm Nejkrásnějším za to čest a chvála :-) Dobrou Dan

Odpovědět

žádná pochvala není dostatečná, Dan, 25.05.2022 19:05:23
Petře a kol. z Vodácké Školy Záchrany,

Vaše práce je k nezaplacení. Žebříky do vývařiště, kotevní kruhy na lana hasičů, podkovy, výcvik IZS a samozřejmě cedule v nadjezí, piktogramy v mapách a to na základě tisíců hodin úmorných debat a dopisů na všechny strany. Nepředstavitelné množství práce. Sice se opakuju, ale tohle nesmí omrzet!
Ze srdce DÍKY!!!

Dokonce bych nesměle navrhnul, jestli nechceš/te udělat nějakou sbírku formátem na konkr. jezy, aby v tom byl trochu hierarchický a finančně samoregulující se ordung.
Jako se dřívávejc musel mordýř za odpuštění podílet na stavbě svatostánku nebo zázračně uzdravenej zaplatil tamnímu malíři za epický olej ... že by mohli anonymní dárci "splácet" své dluhy (anebo si předplácet lepší spočinutí) na konkrétních místech. Kotevní kruh 1000,-K stupačka 2000,-K ...?

Dan Fiala

P.S. Kolik by stála, kupř. instalace 5x železná stupačka nad druhý královedvorský jez? To mi přišlo na mysl v neděli ... když jsem si vzpomněl, jak se nechytil loňský nápad na licitaci o nejhorší jez, anžto výsledek ankety s dlouhým seznamen respondentů by byl odeslán ministru ... zemědělství a dnes dodám, v kopii na mšmT. Na to "T" se v názvu zapomíná, protože to nemá zástupy profesorů a velevážených autorit.

Odpovědět

Re: Ad banán a péče, Chobotnice, 25.05.2022 18:30:45
Kilometráže někdo zpracoval, jsou na to nějaký autorský práva. Na Mapy.cz to musí někdo nabušit a někde ty data vzít.
Jináč kilometráž tady na Raftu je unikátní množstvím lidí, který o ni pečujou a posílaj Petrovi aktualizace, fotky atd. Taková kilometrážová wikipedie.

Odpovědět

Pěkná a bezpečná řeka, Vašek, 25.05.2022 18:27:20
Málokterá řeka s peřejemi do WW I je tak bezpečná jako Úpa (Adamov-Ratibořice]. Je široká a většinou je velmi daleko vidět a nemá záludná místa. Jezy se dost dobře přenášejí. Jen je třeba ovládat takové maličkosti jako umět přistát v proudu, všímat si včas překážek jako jsou jezy a padlé stromy, přenášet co je nebezpečné, používat plovací vestu, ustrojit se tak, aby případné překlopení do vody z tajícího neohrožovalo život a zdraví.
Základní problém dnešní doby (nejen na vodě) je u některých lidí totální absence alespoň elementární předvídavosti a správného zhodnocení vlastních schopností. A tak vidíme znovu a znovu jak se lidé koupou hned po nasednutí do lodi, neumí vůbec loď řídit a na pár kilometrech se několikrát vyklopí.

Odpovědět

Re: ad kormidelnice + psaní čl, Chobotnice, 25.05.2022 18:25:26
Tady moje domovská Kocába - Hadí řeka na Mapy.cz aniprt. A to jsou tam některý jezy nehezký a i vokřížkovaný.
Kilometráží tu mám víc, třeba tuhle, která už je jen vzpomínkou, ale bylo to jedno z prvních děl svýho druhu. www.padlovani.cz/vodni-tura/
Nicméně do kilometráží moc nekoukám, protože 1) pigluju vesměs furt stejný toky 2) maje loď neplastovou a jezdíce vesměs sám, tak všechno buď důkladně prohlížim, anebo hlavně přenášim. Třeba věci, který bych v grupě a na plastu jel. Posledně dcerunka chtěla, abych ji s kámoškou na pár dní vyvez, tak jsem koukal na spodek Blanice, semafourek zelenej, ale v kilometráži tolik přenášecích jezů asi po kilometru a půl, že jsem na roztrénování volil radši známou Otavu ze Štěkně do Putimi. A později jsem holky na plastový kanoi (royalexová votevřenka z Kanady, luxus mezi plasťákama) posílal do šlajsen jako Herbertov, nebo Zlatka, kdežto já to obnášel, protože jako fotr vod rodiny na rozbitný (no míň rozbitný, než běžná laminátka, ale přec) lodi si nemužu dovolit tolik riskovat.
Což mně vede k zamyšlení, kolik maj na svědomí životů ty nesmrtelný plastový lodě. Já nejsem z těch, kdo by brečeli po starejch časech, ale v dobách, kdy loď byla rozbitnější, než nsamotnej vodák se asi lidi nevrhali tolik do všeho jako s tema plastovejma banánama, jako je tady v článku na fotce.
Jináč konkrétně Itrnice, to je odkaz na foglarovo knížku neprávem vopomíjenou Tábor smůly, kde malému Foglarovi po návratu z pobytu ve Švýcarsku řekl bratr "Nazdar. Ehm a v troubě máš itrnici". Jináč velká inspirace jak se správně píše je série knih Autostopem kolem světa od Jiřího Svobody.

Odpovědět

Ad banán a péče, Dan, 25.05.2022 18:24:53
já to prve pochopil tak, že jestli jela panicky (loď z půjčovny) nebo notoricky (loď vlastní), což je cílovka nezanedbatelná (obě). Tady jde, jen hádám, o raritu. Tím cennější by byl popis autopsie.

Každopádně bych nešil psí hlavu nebohé matce, už z toho důvodu, že si naše moudra třeba za pět let přečte a odmítnutí o popis si odůvodní "kdybyste věděli, chytrolíni, na co jsem myslela ...". Proto za sebe řikám, že bych, prosím pěkně, rád VĚDĚL. Ne z plezíru, ne z vojerství, ale proto, abych se tomu mohl vyhnout. Myslím, že Cimrmani někde volaj: "Hlavně po sobě zanechte deníky! Takovej Scott, to se čte jedna báseň."

Hm, asi bych tvé hodnocení pozměnil na "malé a solidní". Jde o zkušenosti a ty máme nejrůznější.

Ale aby nezapad druhý úder na čepičku!
"Úpa při frekvenci splouvání" ... no to byl právě pudl mého údivu (bod 3). Úpa je totiž vyklikatelná v tom serveru jako vodácká trasa (dokonce z Pece, Kavole), jsou tam půjčoven ... no prostě několik a PŘITOM se nevyprsily, aby to těm borkám a borcům do Seznam buď naklikaly kusově nebo s nima dohodly celou datovou sadu.

Nečte to, prosím, Vojta Jančar, autor a možná držitel copyrightu kilometráže? Myslím, že by to jít mělo a jistou bezpečnostní díru i ucpalo, čímž by se (mi) vyjasnil i ten jejich seznam vodáckých tras, ikdyž se mnou Eki nebude souhlasit, protože bezmezně miluje Stěnavu :-)
Dan

Odpovědět

Re: Jez Zlíč na Úpě, Večerníček, 25.05.2022 17:39:18
Milý Dane,
my dva jsme s určitostí každý úplně někde jinde.

Odpovědět

Re: Jez Zlíč na Úpě, Večerníček, 25.05.2022 17:34:32
...skoro jsem už nežil. Zažehnaná story.

Odpovědět

ad cedule a mapová značka, Dan, 25.05.2022 17:23:49
už začínáš, Eki, vážně přemýšlet nad tím, co píšu, což je fajn ... ale to si fakt myslíš, že by měl každý jez v každém křoví mít plechovou ceduli? Víš jenom kolik oceli by sme vod Rusa museli koupit? (smajlík)
A jestli tohle nemyslíš, tak pojď rovnou k těm mapovým podkladům = ZABAGEDu a DIBAVODu, ze kterých seznam vychází. V podkladové mapě ty šedé hrábě zakresleny maj. Takže ...

Takže: i) Rakovnický není řeka, sám to píšeš a ii) kolik lidí ví, kde teče veletok Stěnava? Podle mapy to vyserá, že tam nejni ani jedna půjčovna...
Snad se, božínku, shodnem, že jezdci kategorie 'Ivis' vlastně kilometráž a piktogramy nepotřebujou, protože jsou schopni (si) je, kdyby na to došlo, sami udělat. Že jsou pro ně užitečné, je jasné, taky se nechlubím, že vím co jsou 2+2 :-)
mj. kdyby sis taky kliknul na trasa z - do a zaklikl loďmo, tak si před postem uvědomíš, že ...
Dan
P.S. Že tys chyběl na posledním semináři?! Tam jsme to přece probírali ...

Odpovědět

Re: ad kormidelnice + psaní čl, Chobotnice, 25.05.2022 16:42:39
No k tomu právě směřoval můj dotaz odkud byla loď. Protože (velké a lepší) půjčovny nad rámec svých zákonných povinností celkem pečují o klienty a dávají tam různé návody na řeku s čísly Jezu a jak který jezdit a podobně. Samozřejmě že na Úpu při frekvenci i jejího splouvání asi i tohle mít nikdo zpracované nebude.

Odpovědět

Re: Jez Zlíč na Úpě, Dan, 25.05.2022 16:38:54
si děláš, Večerníčku, pr..l? Já vím, že na duše rád střílíš a pro takové štulce sem rád chodím, abych se v slzavém oudolí zasmál, třeba na itrnice mě napadly elita a byla řachanda bolestivá. Prostě čeština!
Ale k věci: vopravdu si myslíš, že panický vodák si klikne na 2 zubatá kolečka, když hledá před cestou jezy typu Pilař nebo Radošov, které se v republice naštěstí už staly synonymem smrti všeobecně rozšířeným? A to že kliká je už vyšší level, vo tom žádná.
A jistě jsem Tě přiměl, abys kliknul i na Viktorku, že ano ... "Tento jez, který byl na Úpě postaven už v polovině 19. století a několikrát od té doby změnil podobu, je místem, na kterém se odehrála tragická událost v díle Boženy Němcové. Právě zde hodila Viktorka své dítě do vody a od té doby sem chodila zpívat. Dnes je Viktorčin splav romantickým zákoutím v Babiččině údolí."
No, tak to ikdybych klikal jak stihoman, tak jsem f klidu a jedu, dyť je to přece taková romantika! (teda nevim, jestli tam jsou plechový umrlci, nebo univerzální cedule, která by fakt měla vychýlit i natvrdlý jajco z rovnováhy, inu jak výše píše, nejel to).
Dan
P.S. Nebo mi, kucí, chcete naznačit, že Vy se na fotky jezů (neznámých) na tom servru fakt nekoukáte? Já mám zaprvý princip a za druhý konkrétní jez a tohle duo dlouhodobě kultivuju a zalejvám.

Odpovědět

Re: ad kormidelnice + psaní čl, Eki, 25.05.2022 16:30:48
Ahoj Dane,
lehce jsem kouknul na mapy.cz a jezy nemá mnoho toků, během první minuty jsem narazil na Stěnavu a Rakovnický potok a pak mě to přestalo bavit ...
Možná ještě jeden postřeh - rozčilují se tu jen samí zkušení pánové. Mám zkušenost, že některé ženy (někteří muži a děti bezpochyby též) se v mapách a kilometrážích neorientují a netuší, kde aktuálně jsou. Ale souhlas, že ceduli na břehu (Ešusi díky) bychom měli respektovat všichni, minimálně s tím dopadem, že si jez prohlédneme. Smajlík

Odpovědět

Re: ad kormidelnice + psaní čl, Dan, 25.05.2022 16:16:45
služebník. rádo se stalo.

Odpovědět

Re: ad kormidelnice + psaní čl, Dan, 25.05.2022 16:15:43
asi jsem itrnice (Bože, jak dlouho jsem se už takhle nezasmál nad nádherným slangem! Díky, Honzo, zaň), ale pokud jdem ad personam, tak: i) pardon, já mám kilometráže štyry, ii) Úpu jsem nikdy nejel, protože u nás ve Velký Úpě je blbej vodopád, iii) a kdybych ji chtěl jet třeba z půlky nebo přijel omylem k neznámému jezu, tak ... nojo, enomže já mám už kratičkou pidiřadu stovek zkušeností a navíc fenotypicky vtisknut raft.cz tak hluboko ...

Takže o jaké 'cílovce' vedeme debatu? Kde se vezme člověk, který dělá Petrovi vrásky na čele, tedy člověk, který v tomto případě vezme děcka a jde jim ukázat nebezpečí? CO v tomto exemplu POMŮŽE?!

Tvoje předchozí poznámka, myslím, třískala přímo na hlavičku ... Jak zařídit, aby panickému splutí předcházelo obeznámení se s pouhou existencí kilometráže? Že tam je u černýho vobdélniku iksko nebo 2! už nějak dovoslí každej, co to znamená, analfabetismus vymýtila MT. Ale dočte se první a poslední frajer/panic v desateru ŽE VŮBEC NĚJAKÁ KILOMETRÁŽ EXISTUJE? Nebo třeba nějaký motovidlo v pubertě, který chce vytáhnout spolužáky vod chlastu? abych uvedl reálný a chvályhodný motíf.
Dan
P.S. Fakt Honzo najdeš ještě druhou českou řeku na mapy.cz, která nemá skoro nic?! Já valil bulvy a přitom jim tam píšu měsíčně ... no jasně, je to soukr firma ... a co všechno, ale proč vypadla jen Úpa? Totálně.

Odpovědět

Re: Jez Zlíč na Úpě, Eki, 25.05.2022 15:21:19
Ahoj Večerníče, ty ještě žiješ!
Spíš bych použil sousloví "převádění vody", to "přenášení" je spíš kýblem Smajlík
Ale to důležitý na mapy.cz nepíšou - například: "..., Jez je smrtelně nebezpečný, klapkový, nedostatečně zabezpečený. Uživatel k němu ani za 50 let provozu nedokázal přistavět výstupní a nástupní místa pro vodáky, o vodácké propusti ani nemluvě." Smajlík

Odpovědět

Re: Jez Zlíč na Úpě, Večerníček, 25.05.2022 14:59:42
Kliknu na dvě zubatá kolečka a čtu:
"Jez se nachází na říčním kilometru 14,8 na řece Úpě. Slouží k přenášení vody do nádrže Rozkoš při vysokých stavech vody. Byl vybudován v roce 1972."

Odpovědět

Re: ad kormidelnice + psaní čl, Petr, 25.05.2022 14:13:32
Co jsem věděl, to jsem doplnil. Děkuji za připomínky.

Odpovědět

Re: Zlíč - chybí schody, HH, 25.05.2022 14:09:49
Mně nutně musela naskočit vzpomínka na předloňské povodně a otce se dvěma dcerami, které vzal na Profil Morávky. Jistě, tady ve Zlíči nebyla povodeň, ale princip zůstává stejný: Co si dovolím sám a nebo v partě kamarádů, to si nemůžu dovolit jen tak z fleku i s dětmi. Ani když to bude jen jeden jez, jehož sešplouchnutí trvá v řádu vteřin (ovšem jen pokud jde vše OK).
Musím zvážit všechny okolnosti:
- Jsem na to opravdu dost dobrý?
- Je ta překážka taková, že ji spolehlivě naprosto rutinně zvládnu?
- Je vodní stav přiměřený tomu, že to chci jet s dětmi?
- Když se něco po..., mám s sebou parťáky, kteří jsou okamžitě připraveni pomoct a věřím jim, že to stopro zvládnou?
- Jsou děti připravené? Umí opravdu dobře plavat, vyzkoušely si to v tekoucí vodě, mají fyzičku a jsou na možnost zvrhnutí připravené i psychicky, vědí co dělat?
- Mají spolehlivé vesty a mají je správně nasazené?
- Chci vůbec ty děti?
A i když si na všechny ty otázky odpovím kladně, stejně mi musí neustále v hlavě šrotovat, že riziko nikdy není nulové.
Paní si z toho určitě vezme ponaučení a nebude nosit nos nahoru, že je "velmi dobrá slalomářka". Jsem rád, že to pro ni i ty děti dopadlo šťastně, ze srdce jim to všem přeju.
A všem ostatním - ať nikdo z vás nezažije to, co ten nešťastný táta ve Frýdku-Místku. Určitě dopřejte dětem radost z dobrodružství na vodě, ale dejte si vždy pozor, aby si místo toho neodnesly trauma, a abyste se nikdy nevraceli zpátky bez nich. Máte to ve svých rukou, když ty ruce bude řídit mozek.
Omlouvám se, že jsem se rozkecal, ale na té Morávce jsem byl o den dřív a dodnes mě trápí, jestli mě tam třeba ten tatík tenkrát neviděl a já jsem ho nechtěně k tomu splutí neinspiroval.

Odpovědět

Re: ad kormidelnice + psaní čl, Chobotnice, 25.05.2022 13:24:35
Že neni kilometráž na Mapy.cz ještě neznamená, že kilometráž neni. Je a dalo to řadě lidí práci. www.raft.cz/cechy/upa.aspx?ID_...

Odpovědět

ad kormidelnice + psaní článků, Dan, 25.05.2022 12:50:32
Tak ponejprv by mi přišlo, panstvo, vhodné, abychom v rámci kultivace diskuse přestali lézti lidem do hlavy (tedy bez jejich dovolení, Mr. Malkovich :-). Nemám rád bulvár alias dojení emocí, protože je nejen blbej, ale hlavně oblbující! Proto upřednostňuji kvalitní informace. A když v článku žádná informace není uvedená, tak buď vyčkávám, v duchu si hádám nebo na to kacím, ale snažím se v diskusi neposuzovat a sám si zachovat chladnou hlavu.

Pár postřehů, které mi včerejší čtení článku dalo (s diskusí jsem váhal a čekal, jestli se trefím):
První zásadní informace v článku nebyla: KDY se to stalo? To se jednoduše napíše datum nebo složitěji "předpředevčírem" nebo komplikovaně "před osmdesáti sedmi dny". (Vidím zásadní rozdíl v tom, zda se událost stala v lednu nebo srpnu, notabene když si internetový článek rozkliknu po pěti letech v kolonce Průvodce/ČR/Úpa, protože se chystám na vodu! Papírový noviny nikdo takhle nečte - naštěstí). No dobře, za deset minut klikání jsem narazil na zprávu:
jvpress.cz/2022/05/22/drama-v-...
Dobré články a dobré servery se poznají také podle toho, že uvádějí zdroj.

Druhá zásadní informace v článku taky nebyla: KDO kormidloval*? Byla to 'blondýna' poprvé na vodě nebo velmi zkušená vodačka, která chtěla dětem něco ukázat a do života je vybavit zkušeností? (Protože pokud jeden začne jezdit na vodě s představou "tohle se mi stát nemůže", tak je v kopru a namyšlenost se může přihodit i po létech ježdění, bohužel.)

A třetí zásadní INFORMACE chybějí k mému podivu na proslaveném mapovém serveru a to tak brutálně, že se sám sebe musím ptát: "Má vůbec Úpa kilometráž? Je to vůbec sjízdná řeka = pro normální lidi?" (Našel jsem na mapy.cz jediný (!) jez, a prohledal jsem celou řeku od soutoku až do Pece, který údaj km má, JEDEN!!! (Úpa, km 36,2 - jez Suchovršice) Ale nespočet neoznačených, buď modrou nebo červenou značkou jez/stupeň, nemluvě o legendě jak sjet, kudy přenést. Viktorka a Zlíč nemají ani tu pitomou červenenou značku jez, natož varování!!! Jenom zubaté kolečko ála technická památka pro pěší a cyklisty jedoucí náhodou kolem).
A co půjčoven má na té řece živobytí, ale na informace ... jak na placatej kámen. Nevycházím z údivu!

Za čtvrté, pro neznalce jako jsem já, by bylo fajn do článku doplnit, že Zlíč je jez na řece, která se jmenuje ÚPA. (jo, dá se to doklikat ... všechno se dá doklikat).

Za páté bych jako nekonečný rýpal a detailista doplnil KRITICKÉ OKOLNOSTI při kterých k nehodě došlo. 1) Při jakém průtoku (že to bylo banálních 4,9 m3/s) a 2) při jaké teplotě (LG Slatina nad Úpou dává pro Ne 0-24 teploty v rozmezí 11,3-12,0 °C).

Zakončím prosbou: Petře, bylo by, prosím, možno, až se paní zotaví a nabere zpět touhu žít a důvěru v civilizaci, požádat ji o třeba anonymní sepsání této vlastní zkušenosti? TOTO je podle mého nejhlubšího přesvědčení jediné internetové poučení, jež má sílu změnit špatné nastavení druhého člověka. A takovému defaultu se třeba neodchovanec oddílem nebo nedědičný vodák jen těžko v počátcích vyhne. Pokud se nenarodíš jako milovník raft.cz :-)

Pak už je to jen souhra okolností (Q, T, datum, předchozí informace o řece, cedule na břehu, schůdky ve vývařišti, špalek tamtéž ... nebo čísi fotřík, co měl v garáži dostatečně dlouhou prodlužku) a špetky štěstí nebo smůly (zrovna měl v kapse klíče od garáže).

Dan

* pozn.: Za nejcennější stran samo/záchrany života na tomto serveru považuji popis vlastních zkušeností v rubrice Seriály/Osudné okamžiky ... ale kdo se dokliká před první výpravou až do těchto intimích zákoutí ... toť otázka do diskuse.

Odpovědět

vesty, Střelec, 25.05.2022 9:08:36
Takže až někdo najde pár kiláků po proudu tři zapnuté (pokud tedy byly zapínací) dětské vesty (pokud nejde v tvrzení o vyplavení dětí z vest o fikci pro orgány), budou z tohodle případu. Zjevně by to chtělo pro případné uživatele i důkladnou instruktáž o používání výstroje a výběru správných velikostí. Případy, kdy se majitelka dětí s výstavníma pětkama nacpe do dětský vesty (Hiko Baby), zatímco robátka používají běžnou komerční vestu XXL jako prolézačku, je v sezóně k vidění celkem dost.

Odpovědět

Re: Zlíč - chybí schody, Aleš N., 25.05.2022 7:05:27
Jo, to máš pravdu, spoustu lidí přípravu neřeší. Měl jsem jí na mysli tak nějak univerzálně - když valím na kole někam, kde jsem ještě nebyl, tak před tím kouknu do mapy. Když jdu někam šlapat, tak to samý.., prostě nechci bejt nepříjemně překvapenej. Ale zase jsou lidi, který to vědomě nedělaj, páč chtějí bejt překvapený, no a někdy holt i nepříjemně.. Smajlík Smajlík
Pro ně pak tam jsou ty cedule, ale když i cedule vyignorujou, tak holt někdy přichází ten Darwin... Smajlík

Odpovědět

Re: Zlíč - chybí schody, Petr, 25.05.2022 7:00:37
Paní je velmi dobrá slalomářka. Ukazuje to na rozdíl mezi odtrženou realitou slalomářů, kteří znají jen kanály a nástrahy klasické řeky.

Odpovědět

Re: Zlíč - chybí schody, Chobotnice, 24.05.2022 21:43:43
Nám tady štamgastum to může připadat jako představa mimo mísu, ale tipnul bych, že většina entit, co během roku vlezou do lodě žádný vodácký weby ani kilometráže nečte.
A ne že by na tom záleželo, ale zajímalo by mně, ešivá ten banán byl vlastní, nebo pučenej.

Odpovědět

Re: Zlíč - chybí schody, Aleš N., 24.05.2022 18:42:45
Ahoj, no jo, jako správnej ateista řeknu po vzoru mé babičky "zaplaťpánbů!"
To je těžký hodnotit, hranice mezi odvahou a lehkovážností je někdy tenká, ale vidět cedule, který mě jednoznačně varujou před vjezdem, nezastavit, neprohlédnout a rovnou tam vjet...?
V každém případě když člověk není úplný tatar, tak si na neznámý terén prostě udělá nějakou přípravu, co kde na řece asi může čekat, sleduje průběžně kde je a podle toho se chová..
Je skvělý, že se AVTS zasazuje o takové zabezpečení jezů, většině lidí to pomůže. A ta menšina, které ne, třeba přežije, třeba dostane Darwina Smajlík .

Odpovědět

Re: Zlíč - chybí schody, Jirka J., 24.05.2022 18:24:29
Zastavit a vylézt je tam snadné. Je to takřka volej, na pravém břehu je cedule "tady skonči" (nebo tak nějak) a snadné přistání i vylezení po kořenech stromu. Mimochodem mnohem bezpečnější než u jezu Viktorka výše, kde se přistává v náhonu jen několik metrů od koruny jezu.

Odpovědět

Štěstí , Fix, 24.05.2022 18:02:40
Myslím že, obrovské štěstí že jeli zrovna jiní vodáci. Nevím kolik lidí se tam pohybuje běžně ale dlouho by tam nevydrželi. Neuvěřitelné, ať už se tam špatně zastavuje nebo ne, se třemi dětmi bez vest???? Nechápu Smajlík

Odpovědět

Zkušenosti, Ešus, 24.05.2022 15:54:00
Docela by mne zajímaly její zkušenosti, respektive co zvažovala nad jezem, jaký má názor na ty naše cedule a co nakonec cítila při nehodě , kdy si jí i děti jez tak trošku podal. Naštěstí všechno skončilo dobře, ale mohlo přibýt pár pomníčků.
Lidi, kamarádi, ty cedule tam nedáváme pro nic za nic. Naštěstí tam povodí na náš popud nechalo nainstalovat záchranné prostředky, které mohli ostatní vodáci použít.
Ešus

Odpovědět

Zlíč - chybí schody, Eki, 24.05.2022 15:06:04
Ahoj, jsem rád, že to dobře dopadlo, matka dostala tuším podle nějakého místního článku jen pokutu.
Ale zase tak neuvěřitelné to není. Pro neznalé není u tohoto značně nebezpečného jezu snadné zastavit - není tu regulérní výstupní místo ani nějaké schůdky.
U jezu jsou dva pomníčky - jeden utonulému plavci, druhý psíkovi, fotky najdete třeba tady: www.raft.cz/Clanek-Pomnicky-u-...

Odpovědět

 
 

Zasílat/zrušit reakce z tohoto článku na můj email:  

Nová reakce na článek

Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova nebo hrubě neurážejí. V případě těchto komentářů si vyhrazuji právo je smazat.
Případné odkazy na web stránky zadávejte do textu ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.

Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo zaregistrujte se a získejte další výhody.
Titulek:
Jméno:
Email:
Vaše reakce:
Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka Vložit smajlíka
  (Email s odpověďmi bude automaticky zaslán na vyplněnou email adresu, pokud někdo na tuto reakci odpoví.)



Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.
Reklama Půjčovna lodí Otava tour