Raft.cz

Tisk z adresy https://www.raft.cz/Clanek-Jak-jezdit-opravdu-dobre-na-kanoi.aspx?ID_clanku=1118 edit=3
- Reklama -
Půjčování lodí na řece Nysa Klodska

Jak jezdit opravdu dobře na kánoi

Diskuse nad článkem

Path of the Paddle
Honza Hrubeš
05.05.2010 1:33
Taky patřím k těm,co začínali na kánoi a přesedlali na kajak. Ale občas se na ni (a rád) vracím, když si vyjedu se svým tátou na Moravici. Kdysi mě učil, já mu teď tak trochu vracím dluh. A jsem pyšný, že pořád ještě jede desetkrát líp, než většina zadáků, které potkáváme. Ale jestli mohu doporučit něco ke zkouknutí, vyšlo (a bylo před časem i v nabídce některých našich vodáckých obchodů) instruktážní video s Billem Masonem "Path of the Paddle". Vynikající, člověk z něj má vyloženě estetický pocit. Vydal těch videí víc dokud žil, pár ukázek je i na YouTube (ale tam to ke koukání zrovna moc není). Na Youtube spíš hledejte pod heslem Freestyle Canoe (pěkné ukázky jsou pod heslem Mid-West Freestyle Canoe 2007). Může to na první pohled působit srandovně, když tam na hladké hladině jezera chlapík s motýlkem pod krkem jezdí na umělecký dojem, ale pozorujte tu efektivitu záběrů a jejich rozmanitost. Většina z nás i po mnoha letech strávených na vodě zůstane s hubou dokořán, co ti páprdové s lodí zmáknou jediným elegantním pohybem.
Re: Path of the Paddle
Petr Michalčák
05.05.2010 8:21
Díky za prima odkaz. Něco málo už mám odjetý ale tady jsem na ten balet čuměl z hubou dokořán - prostě a jednoduše - furt je třeba se učit
Re: Path of the Paddle
Ešus
05.05.2010 8:30
Ahoj a díky za výborný počin. Sice mojí první lodí byla pramice, ale pak debl a na dlouhá léta singl. Bohužel zdraví mně postavilo pře volbu skončit a nebo vlézt na to, co se pohání pádlem s oběma listy, a čemu jsem se před tím usilovně vyhýbal- na kajak. Dneska díky tomu zatím jezdím dál.
Přesto si myslím , že výchova a výuka na deblu, kde se musí jeden druhému podřídit a sehrát se, má pro budování party na vodě svůj nezastupitelný smysl.
Ešus
Re: Path of the Paddle
Honza Hrubeš
05.05.2010 9:30
Naprosto souhlasím a přidávám se k poděkování - v mém prvním příspěvku jsem na něj pozapomněl. A moc se (i jako současný kajakář, klidně si Kmocháčku rýpni😀) těším na pokračování.
Re: Path of the Paddle
Honza
05.05.2010 10:02
Ešusi, když už člověk dýl narovnává nohy než v singlu sedí, je čas na změnu 😀). Léta běží, taky to mám za sebou. Dodnes mne ty dvě spojený "normální" pádla trochu rozčilujou, ale to je život 😀).
Re: Path of the Paddle
Ešus
05.05.2010 16:12
Já to vyřešil nástřikem jistého piktogramu s vozíkem na ten svůj kajak, abych se s tím alespoň po švejkovsky vyrovnal Smajlík
Re: Path of the Paddle
Ešus
05.05.2010 16:12
Já to vyřešil nástřikem jistého piktogramu s vozíkem na ten svůj kajak, abych se s tím alespoň po švejkovsky vyrovnal Smajlík
Re: Path of the Paddle
Vladimír
05.05.2010 19:10
Já to řeším stavbou čím dál tím vyšších singlů. Prvního singla jsem si pořídil v roce 1967, stará bechyňka osmdesátka, a pak se výška lodí snižovala: sedmdesátky Bone, Lettman, Kaldovka, a tak dál, pak přišel slalom - japiny, priony, tégétéčka, nejnižší superplacka Francie nějakých pětadvacet čísel vysoká. Pak návrat na řeky a tím delší trasy, a ovšem roky, a výška lodí šla zase vejš: opět kaldovka, Hahn, Besy, Gutovka. Teď se mi podařilo najít staré kopyto na bechyňku osmdesátku a budu zase stavět. Koloběh života, návrat ke kořenům, jak kdo chce. Akorát ta radost ze singlistického pádla zůstává.
Re: Path of the Paddle
Vladimír
05.05.2010 19:10
Já to řeším stavbou čím dál tím vyšších singlů. Prvního singla jsem si pořídil v roce 1967, stará bechyňka osmdesátka, a pak se výška lodí snižovala: sedmdesátky Bone, Lettman, Kaldovka, a tak dál, pak přišel slalom - japiny, priony, tégétéčka, nejnižší superplacka Francie nějakých pětadvacet čísel vysoká. Pak návrat na řeky a tím delší trasy, a ovšem roky, a výška lodí šla zase vejš: opět kaldovka, Hahn, Besy, Gutovka. Teď se mi podařilo najít staré kopyto na bechyňku osmdesátku a budu zase stavět. Koloběh života, návrat ke kořenům, jak kdo chce. Akorát ta radost ze singlistického pádla zůstává.
Re: Path of the Paddle
Čolek
05.05.2010 22:40
Ahooj
Jen takový dodatek na BILLA MASONA-dej do vyhledávače (třeba na Seznamu) Červené kanoe,nabídne ti to blog Žabáka z Kolína a ten tam má odkazy na videa s ním i jiná výuková,je to paráda.Odkaz na Č.Kanoe má na stránkách i Žralok a Vodáci Nové Dvory.Jirka Kostínek (Žabák) jednou možná bude v Čechách hodně známý jako propagátor a znalec "kanadského" stylu pádlování.
Jak dál?
kmochacek
05.05.2010 9:14
Taky patřím k těm,co začínali na kánoi a NEpřesedlali na kajak Smajlík
Baví mě to čím dál víc neb je to proti kajaku IMHO těžší na techniku a fyz. náročnější. Asi přesně to vystihuje přísloví:

Half the paddle, half the brain - twice the ego, twice the pain Smajlík

Výukových videí je celkem dost, většinu kanoistických záběrů i s popisem (včetně eskymáka) třeba zde:
http://www.youtube.com/results... Ale je to opět na rybníku.

Jediné, zato dost podrobné video z WW (výuka slalomové techniky) jsem našel tady:
http://www.slalomtechnique.co....

Zatím jsem se vše učil očumováním zkušenějších a následnou metodou pokus-omyl. Dostal jsem se sice celkem daleko, ale pořád cítím, že je to spíš o hrubé síle než elegantní technice.

Proto mě napadlo, zda by nestálo za řeč zkusit zorganizovat nějaký výukový víkend se zkušenýma lektorama zaměřený na techniku (á la rodeový "Youngsters camp" ).
Protože video je sice dobrý, ale když za tebou nikdo po břehu neběží a neřve na tebe " do pr..le kam s tím pádlem pícháš !?!" Smajlík
Re: Jak dál?
Lubor
05.05.2010 12:10
Když se mrkneš do Dodatky/Odkazy v tom, co už je publikováno, tak uvidíš, že z slalomtechniquelibrary taky vycházím, ale mám pro naše účely mnohem lepší instruktážní videa z USK (Štěpánek - Volf).

Jinak nepředbíhejme, o OC v USA, tréninku s trenérem a bez trenéra, vykombinovaných záběrech, o tom všem se dočtete, dokonce je tam i o tobě - anonymně, tak jsem zvědavej, jestli se najdeš 😀))
Re: Jak dál?
kmochacek
05.05.2010 13:55
tak to jóóóó! Z nepochopitelných důvodů jsem na ten odkaz v článku kliknul až teď a nestačil se divit 😀
Tak se taky těším a doufám, že to nemálo lidí naláká a ještě dlouho nevymřem. Navíc, když už pár let "fungujou" v C1 i ženy.
Re: Jak dál?
Kosatka
06.05.2010 10:32
No pokud se jedná o ženy na C1 tak to je povětšinou smutná podívaná a co se závodů týče tak to je ostuda a je to k pláči. Škoda že místo týhle trapný kategorie, neudělali bafuňáři v ICF zase kategorii C2 Mix to by byla paráda, takhle to jezděj jenom holky který chtě do repre a v jiný kategorii na nemaj Smajlík
Re: Jak dál?
kmochacek
06.05.2010 10:54
no právě.... první závody myslím v 2008 a dokážu pochopit, že začátky můžou bejt tvrdý a jízdy komický. Ale když v letošní nominaci do repre na Trnáfce o uplynulým víkendu startujou 2 (slovy dvě!!!) ženy v C1 a předvádějí tohle:

http://www.ceskatelevize.cz/iv...

( cca v půlce videa, hned za Vavřincem Hradílkem), tak je to opravdu tragédie.

Stále nějak nedokážu pochopit, že je takový nebetyčný rozdíl v pádlování v kajaku a C1. Kdyby se tomu nějaká žena opravdu věnovala, úspěch jí nemine. Protože ani ve světě to není lepší:

http://www.slalomtroja.com/cz/...
Re: Jak dál?
Lubor
06.05.2010 12:36
Nprosto s tebou souhlasím, C2 byla fantastická kategorie, na několika místech o tom v té Škole píšu. Zrušení C2M a zavedení C1W má idiotské pozadí, někdy to probereme u piva, tady ne ...

L.
Re: Jak dál?
Kosatka
07.05.2010 9:03
Proč něco rušit jen nezavádět nesmysly. Singl je semozřejmě o technice ale občas i o síle, C2W je rozhodně zajímavější, minimálně v nevrcholovém sportu a turistice, než C1W. Ale na C2 Mix (M+W) bych se na závodech fakt těšil.
Re: Jak dál?
Vojta
11.05.2010 14:39
..správně je Kmocháčku : "Half the paddle, twice the man"....Vojta
Re: Jak dál?
kmochacek
11.05.2010 20:58
správně jo, ale to předělaný je mnohem výstižnější, neboť jen

magor, napíši raději POLOVIČNÍ blázen si dobrovolně zvolí ZLOMENÝ pádlo (když může odpočívat v kajaku) a poté, co se to trochu naučí a jeho DOUBLE ego hvězd se dotýká, si jednou namele držku za DVA Smajlík
Re: Jak dál?
Mira
12.05.2010 13:37
Jako celoživotní ortodoxní singlíř jsem byl relativně nedávno postavený před nutnost poprat se kajakem. Na těžších místech jsem pak se párkrát přistihl, jak kajakovým pádlem zabírám přes ruku, to jsem si připadal jak naprostý debil. Pak jsem si při intenzivním nácviku závěsů odrovnal obě ramena, protože jsem u sebe neměl zrovna nikoho, kdo by mi řekl, že horní ruku nemůžu mít na kajaku nad čelem, jak jsem byl zvyklý z kanoe. No, po roce intenzivní léčby zánětu horních úponů bicepsů a následné rehabilitaci už zase můžu opatrně pádlovat.... Tož tak se samouky....
Re: Jak dál?
kmochacek
12.05.2010 14:30
...kajakovým pádlem zabírám přes ruku... Smajlík Smajlík
tak to už se nemohu dočkat
žralok
05.05.2010 9:24
Taky jsem řešil na čem jezdit když laminátová Vydra přestávala stačit , ale jízda na kajaku mě nenadchla , prostě když si kleknu a nahnu se k záběru na kanoi tak jsem ve svým živlu . Avšak to nízký klečení v singlech je za trest . Vyřešil jsem to Canoahem Turismo , kde se dá při terénech do ww3 což je voda co mi vyhovuje a nekoukám výše kombinovat klečení a sezení a jezdit singl .Zkrácené verze ala Kursk jsou potřeba jen na potoky ala Hamerák tam jsem měl s dlouhou verzí problémy aby to vykličkovala . Dneska je to na jarních terénech okolo ww1-ww2 samej kajakář , což je podle mě škoda .
Slalomáři
Keny
06.05.2010 10:59
"Poučení z krizového vývoje si vezmeme od slalomářů - ti jasně dokazují, že na deblu i singlu se dá jezdit stejně dobře a stejně těžká voda, jako na kajaku." Stejně těžká voda? Tak ať mi to ten deblař přijede ukázat třeba na Korsiku Smajlík
Singl to dá, ale na debla bych si nevsadil ani zlámanou grešli.Smajlík
I když na lehčí vody to je prima svezení. Nedávno jsem po letech sedl do debla a byl jsem příjemně překvapen. Teď plánuji osedlat zavřenku. Háčka mám, chybí už jen ta zavřenka Smajlík
Re: Slalomáři
Ešus
06.05.2010 13:20
Ahoj Keny
asi mysleli stejně těžkou, nikoliv stejně úzkou. Je jasné, že s tlustým do úzké (dámy prominou) to jde dost blbě 😀
Re: Slalomáři
Keny
07.05.2010 11:18
Ahoj Ešusi,
uznej, že jako kajakář jsem si rýpnout musel. Odvěký boj rozličných pádel stále nekončí... Smajlík
I když teď nevím na čí straně stát, když jsem za ta léta vystřídal všechny možnosti a teď si na stará kolena sháním ameriku Smajlík
Re: Slalomáři
Ešus
10.05.2010 14:25
Já sice mávám kolem sebe teď tím bidlem, co má listy na obou koncích, ale v srdci jsem stále na straně singlířů. Taky proto mám na kajaku nastříkán ten ivalidní vozejk.
A stejně, když vidím kolem sebe jet slušného singlíře, tak závidím, ale jen do doby vylejzání z lodě 😀 Smajlík
Re: Slalomáři
Vojta
11.05.2010 14:43
... no i na deblu se dá jet leccos, takový věci jako Labská, Kamenice, ale i ta Korsika, třeba Golo. Na vodopády to moc nejni to je pravda, ale na druhé straně kajakáři ty vodopády nejezdí (až na výjimky) , ale spíš z nich padají... Vojta
Re: Slalomáři
BeBe
06.05.2010 14:22
Tobě chybí hlavně jedna věc...čas... Smajlík
A na takovýhle vylomeniny dvojnásob, když nestíháš ani důležitý věci... Smajlík
Hezký den Smajlík
GRAND CANYON NA OTEVŘENCE
valy
07.05.2010 9:28
no tyhle odkazy jsem měl schovaný pod nějakej kmocháčkův či žralokův report, ale když už je tu řeč o těch "kanadskejch kanoích"...jak je vidět, jde na nich hodně, když se to umí Smajlík :

http: //www.youtube.com/watch?v=cX1qd3hSwxE&feature=related

http: //www.youtube.com/watch?v=RXwyGOE1d8A&feature=related

a trocha surfingu na otevřence:

http: //www.youtube.com/watch?v=F5C-QBC5HHo&feature=related

(odstraňte mezeru)
Re: GRAND CANYON NA OTEVŘENCE
žralok
07.05.2010 10:06
Je to hezká podívaná , ale s turistikou to už nemá moc společného . Možná Kmocháček někdy něco podobného podnikne , ten ještě hledá hranice . Já radši jezdím vodu na který si max užívám že mě loď poslouchá a jede jak chci a ne nějakej boj o život .Taky stále nezvedám v bojových podmínkách a zaplavat v takovým mase bych fakt nechtěl . Smajlík
Re: GRAND CANYON NA OTEVŘENCE
kmochacek
08.05.2010 0:23
a což teprv, když se zkouší na OC2 airový
figury Smajlík

http://www.youtube.com/watch?v...

doporučuji bez zvuku
Re: GRAND CANYON NA OTEVŘENCE
Chobotnice
09.05.2010 15:22
Jo, ve finále to trochu nezvládli, ale máme se nad čim zamyslet, jestli všechno to kodrcání na našich kocábkách neni jen takový vopatrný šolichání... Smajlík
Debl
Kuře
11.05.2010 10:56
To je dobře, že víříte tohle téma.
Sehraný debl je parádní disciplína a s láskou vzpomínám na své háčky i kotrčníky.
Sjeli jsme na dlouhých laminátech spoustu řek v Alpách i v Norsku, u nás třeba Kamenici, Mumlavu, Labe, Jizeru, Čerťáky.
Dnes jsou tu navíc nové lodě.
Škola je dobrý nápad. Přimlouvám se za rozumnou metodiku, přitažení, oblouk, kontra, vylehnutí...stručně a jasně. Nejsme sjezdaři ani slalomáři. Průměrný vodák nebude mít pohyblivost a sílu závodního jezdce. Na WW nehoníme 2-3 minuty čas, ale hlavně jde o bezpečnost a efektivitu.

Také jednostranná C1 -2 zátěž u dětí není pro jejich vývoj nic moc.

Ahoj.

Kuře Míla Svoboda - bývalý rafťák, deblíř, kajakář a singlíř,učitel vodní turistiky


Re: Debl
kmochacek
11.05.2010 20:42
a zkoušel někdo naučit se pádlovat na obě strany? Myslím jako obranu proti tý jednostr. zátěži. Samozřejmě, že jedna je vždycky silnější (lepší)... posuzuju to podle sebe, protože mi to na ne moc divoký vodě docela jde, ale jsem přeučený levák Smajlík
Re: Debl
Lubor
11.05.2010 21:44
Dá se to a mělo by se to. V době, kdy já jsem jezdil slalom, bylo v módě úplné přehazování, moc se to neujalo a zaniklo, až na vyjímky (Simon Hočevar). Funguje ve sjezdu a při dojezdu slalomu, nepočítám C1W, kdy si baby nestačily zvyknout na jednu stranu. Teď jako pravej jezdím turistiku dolů po řece nalevo a na těžší místa a trénink jezdím na své straně. Trénink v brankách na rovné vodě taky pořád prohazuju, i singl i debl. Náš Matěj jezdí háčka nalevo a singl vpravo - doufám, že mu to vydrží.
Kdo se bojí udělat na deblu pořádnej náklon s pádlem na opačnou stranu, než je zvyklej, tak neumí nebo se musí mnohem dýl učit povolit náklon (udělat odklon) kolegovi.
LP.
Re: Debl
Lubor
11.05.2010 22:27
Ahoj Kuře,

jako legenda našeho vodáctví se ani nemusíš představovat.

Snažil jsem se napsat něco, co by se s tvou knihou Divoká voda, s knihami Petra Ptáčka a Milana Bílého&kol. vzájemně doplňovalo.

Nejde o honění času, ale slalomová technika může zdatným turistům otevřít úplně nové světy. Někdy stačí i jiné uvažování.
LP
Obsah, RSS, Novinky
Lubor
11.05.2010 14:12
Ahojte,

přidal jsem na stránky novinky

http://www.kanoe.cz/clanky/sko...

a možnost odebírání novinek přes RSS. V novinkách vždy upozorním na vydání další části.

Přidal jsem i podrobný obsah všeho, co už mám sepsáno, takže se můžete mrknout, co vše nás čeká.

http://www.kanoe.cz/clanky/sko...

Ale doufám, že se to ještě změní - zrovna včera mi kluci z US týmu poslali stručný návod, jak skákat desetimetrový vodopád na deblu, dokonce na slalomce - takže tam takové věci stále přidávám...

L.
Re: Obsah, RSS, Novinky
kmochacek
11.05.2010 20:29
to je ta keňská Tana, jak jsi sem jednou dával to video z 10m vodopádu, neníliž pravda?
Re: Obsah, RSS, Novinky
Lubor
11.05.2010 21:06
Jo, je to tak.
Tehdy jsem měl jen video, teď mi ten jeden (už jezdí s jiným parťákem) poslal základní rady, jak to sjet. Je to taková spíš kuriozita, i to zařazení do "letních řek" ve Škole se pak musí brát s nadsázkou.
Shánějí to video v lepší kvalitě a nemůžou je sehnat - prej jejich trenér je už někde jinde - no tomu se ani nechce věřit, že si to nezkopírovali...
Re: Obsah, RSS, Novinky
kmochacek
12.05.2010 10:03
myslím, že chlapci tomu "shánění" moc nedali...
pár kliků a strýček G. opět nezklamal Smajlík

Jejich africký vejlet i s videem v Jůtůb kvalitě ( ke konci):
http://whitewaterracing.org/we...
a
kontakt na toho jejich kouče:
http://whitewaterracing.ning.c...
Tak třeba z něj oni nebo ty něco vymámíš
Re: Obsah, RSS, Novinky
Lubor
12.05.2010 11:27
Kmocháčku dík. Oni to z něho zkoušeli vymámit, ale bezvýsledně.
Jsou prostě lidi, co fakt spolupracujou a pak jsou jiní, ze kterejch musíš všechno táhat, to naštěstí ze všech byli jen dva, obojí se týkalo skákání vodopádů, možná že ty nárazy zanechávají následky Smajlík
Nová reakce na článek
Pravidla diskuse: Prosím o zápis jen takových reakcí, které nepoužívají vulgární či jiná neslušná slova. Odkazy zadávejte ve tvaru http://www.neco.cz s mezerou před a na konci adresy.
Nejste přihlášen/a! Přihlašte se nebo se zaregistrujte a získejte další výhody.
nebezpečnéjezy.cz suchéjezy.cz Asociace vodní turistiky a sportu
Reklama Půjčovna lodí Metuje na polských řekách