Raft.cz

Tisk z adresy https://www.raft.cz/Clanek-Erlauf-za-male-vody.aspx?ID_clanku=1965

Erlauf za malé vody

uveřejněno dne: 15.01.2018 | popisované řeky: Enns, Erlauf

Začátkem června jsme se vydali na tři rakouské řeky - Enns, Erlauf a Salzu. Posádky tvořilo 8 lidí na 4 nafukovacích kánoích. Noci jsme trávili v kempu ve Wildalpenu na pravém břehu a mezi nástupními a výstupními místy jsme pendlovali dvěma auty. Protože o Salze a Enns pod Gesäuse se soutěskou Bruckgraben už zde bylo psáno, zaměřím se na třetí naši řeku, a to Erlauf.

Reklama

Erlauf

Úsek: konec soutěsky Toreckklamm, ř. km. 46,0 -> Grafenmühl, ř. km. 33,3
Vodní stav: 208 cm (Erlaufboden)
Obtížnost: WW II - WW III

Vodočet v Erlaufboden bohužel hlásí limitní stav. Rozhodnutí začít až pod soutěskou je tedy jednoznačné. Po cestě podél toku to však vypadá, že nebude možné sjet ani etapu od konce soutěsky Toreckklamm. Dojíždíme na parkoviště zakončující silnici z Kienbergu pod soutěskou a zhodnocujeme stav vody. V korytu jí nakonec není tak málo, jak se zdálo ze břehů po cestě, a tak padá rozhodnutí: Jedeme!

Nástupní místo pod soutěskou
Nástupní místo pod soutěskou

Za krátko už sedíme v lodích a vyrážíme do prvních peřejí. Vody není mnoho, ale díky rychlému proudu a nespočtu kamenů nořících se zpod průzračné hladiny se z řeky stává ryze technická záležitost, kterou si s velkým nadšením užíváme. Hned za silničním mostem pod parkovištěm se nám ukazuje první hezká peřej s velkým spádem, kterou sjíždíme levým esovitým ramenem vpravo okolo velkého kamene. Naopak peřej těsně nad silničním mostem, jehož středový pilíř je usazený na 2 velkých balvanech uprostřed řeky, která končí pod mostem v nádherné klidné laguně, za tohoto stavu vody ztrácí své kouzlo. Dozajista zde můžeme najít mnoho jiných a zajímavějších míst, jako například již zmíněnou peřej nedaleko startu.

Peřej pod soutěskou
Peřej pod soutěskou

Dále řeka pokračuje stále svižným tempem a my musíme být ve střehu. S postupem času netrpělivě vyhlížíme kamenné mužíčky a nakonec se naše očekávání naplní. Za pravotočivou zatáčkou, ve které se ve vracáku vytváří úžasná tyrkysově-smaragdová tůně, se na kamenné pravobřežní pláži tyčí několik desítek, ne-li stovek kamenných mohyl. S údivem pozorujeme, jak na sobě kameny mohou držet bez jakékoliv výztuhy. Na okamžik se zastavujeme, pořizujeme pár fotek, někteří se i koupají, a pokračujeme vpřed.

Pláž s mohylkami
Pláž s mohylkami

V polovině úseku mezi soutěskou a Kienbergem ubývá kamenů, zato však přibývá míst, ve kterých proud táhne na podemletou skalní stěnu. Dále se již voda uklidňuje, což značí, že se blíží jez. Přenášíme ho vpravo a do cíle už nám nezbývá mnoho, což vítáme, jelikož začíná pršet. Pod silničním mostem u Grafenmühl po klidné pasáži sjíždíme poslední menší terénní zlom, za kterým již vysedáme a začínáme balit lodě, zatímco řidiči vyrážejí pro druhé auto.

I když zpočátku vše nasvědčovalo tomu, že Erlauf nepojedeme, nakonec se splutí vydařilo nad očekávání. Úzká svižná řeka s množstvím kamenů a proudem táhnoucím na skály rozhodně stojí za sjezd. Za vyššího vodního stavu by byla jednoznačnou volbou i soutěska Toreckklamm.

Kombinace těchto tří řek byla perfektním výběrem. Erlauf proškolil naší techniku plavby v průzračné vodě, Salza nám ukázala nespočetné množství nádherných peřejí a klidnou krásu obou soutěsek a velká vodnatá řeka, jakou je Enns, nás velmi mile překvapila. Na Enns pod Gesäuse se nenachází příliš obtížných míst a úchvatné výhledy a obrovské vlny spolu vytvářejí nezapomenutelný zážitek.

Peřej pod Gstatterboden
Peřej pod Gstatterboden

Co se týká peřeje pod Gstatterboden, obtížnost v levé straně odhaduji na WW III+. Jako jedinou problematickou část zde vidím válec ve spodní části, který může být v případě vyklopení poměrně nebezpečný. Udávaný stupeň WW IV+ bude směrodatný pro pravou obtížnější část. I tak si ale myslím, že bude možné sjet peřej vpravo jen nahoře a do spodního úseku přejet doleva. Ve spodní pravé části je množství špatně čitelných kamenů s železy a dokonce i jeden komerční raft, který jsme zahlédli, sjížděl peřej vlevo. Soutěska Bruckgraben je pak velmi příjemným zpestřením celého sjezdu.

Ondřej Falc




Diskuse nad článkem
Erllauf, Vladimír, 15.01.2018 17:38
| Re: Erllauf, Falca, 18.01.2018 11:15
| Re: Erllauf, Zdeněk, 18.01.2018 20:44
| Re: Erllauf, Falca, 18.01.2018 22:30
| Re: Erllauf, Václav, 20.01.2018 23:27
Erlauf, Kiwi, 18.01.2018 23:56
| Re: Erlauf, Vladimír, 19.01.2018 10:11
| Re: Erlauf, Petr, 19.01.2018 11:19
| Re: Erlauf, Z nouze ctnost., 19.01.2018 23:45
| Re: Erlauf, Vladimír, 19.01.2018 23:56
| Re: Erlauf, na tom nezáleží, 20.01.2018 0:24
| Re: Erlauf, žralok, zralok~email.cz, 20.01.2018 9:15
| Re: Erlauf, žralok, zralok~email.cz, 20.01.2018 9:20
| Re: Erlauf, Aleš K., 20.01.2018 20:04
| Re: Erlauf, Kouďa, 20.01.2018 20:55
 
 


Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.
Reklama Půjčovna lodí Otava tour