Raft.cz

Tisk z adresy https://www.raft.cz/forum-Zachrana-stare-kanoe.aspx?ID_prispevku=4754
Půjčování lodí na řece Nysa Klodska

Diskusní fórum Záchrana staré kanoe


Diskuse nad tématem
Záchrana staré kanoe, řeka: Vltava, Strejc, 12.06.2021 13:36
Ahoj, potřeboval bych pár zkušených rad, co by mi pomohly dát dohromady starou zavřenou kanoe pro dva. Smajlík
Foto viz zde: imgshare.org/i/Yc4x2092.jpg

Soused jí nechával pár let pohozenou v pangejtu u lesa. Mě se jí zželelo navíc mám rád vodu tak mi ji soused daroval, ať si s ní dělám co chci, že už stejně nevědel jak se jí zbavit. Na vodu jezdím leta, ale vždy jen na půjčené plastové vydry. Jezdím hlavně Vltavu a občas Berounku ale s vlastní kanoe natož laminátovou nemám zkušenosti. Loď je kupodivu konstrukčně pořád pevná a mírně pružná, ale je dost děravá a na hodně místech amatérsky laminovaná, ale s tím si vím rady: strhnu, zbrousím a zdrsním, pak na 3/4 vrstvy přelaminuju s tím mám zkušenosti z jachtingu, pár lodí už mi pod rukama prošlo. Je ale pár věcí co jako vodák amatér nevím... Loď v sobě nemá žádně sedačky, vypadá že tam byl v těchdvou otvorech natažený popruh od boku k boku na kterém se sedělo, ale po něm už nic nezbylo. Na internetu jsem se dočetl, že dobrou variantou jsou bloky s pěnou na kterých se dá nízko sedět a taky klečet. Dalo by se takové řešení použít i u mé lodi? Další věc, pokud loď pečlivě a důkladně opravím (laminovat umím na jedničku, žádné zbytečně velké nánosy, rychlá čistá práce) budu s ní moc jet beze strachu vltavu a s tím i jezy a třeba i přes kounu splavu (za předpokladu, že je dost vody samozřejmě)? Jak je na tom křehkost laminátu když někde zabrousím spodkem o kameny? Také jsem si všiml že loď trochu pelichá sklovlákno, mám to dle vás celé natřít jemnou vrstvou pryskyřice nebo spíš zatáhnout nějakou barvou, nebo úplně něco jiného? Smajlík

Odpovědět

|_Re: Záchrana staré kanoe, řeka: Vltava, Vaca, 13.06.2021 15:21
V tomhle se většinou klečelo takže tam bylo buď prkýnko nebo kulotlač pokud na ní chceš jezdit asi bude nejjednoduší tam udělat pěnové klečení ale bude to tak 3x dražší jak loď bude to nepohodlné a nebude tě to bavit jinak klasika strhat staré záplaty obrousit a udělat nové otázkou je taky v jaké kondici je kýl protože měnit ho je v tomhle případě tak na rozpůlení lodi

Odpovědět

|_Re: Záchrana staré kanoe, řeka: Vltava, Mirek, 15.06.2021 22:59
Ahoj.
Pelichající vlákno znamená že ležela víc let na sluníčku.
Záleží na tom kde díry jsou. Rozbitá špička a záď po opravě vydrží jen jednu ránu. Zbývající pryskyřice bude hodně křehká a choulostivá na kameny, hrany šlajsen, jezů.. Záplaty musí být měkčí než loď - max dvakrát 250 tkanina. první vrstva malá kolem díry tak 3cm. Druhá vrstva tak 6 cm kolem. Jinak záplaty odskáčou. Celou lod by bylo vhodné přetřít polyesterem a celé dno přetáhnout jednou vrstvou 250 tkaninou. Jízda na pelichající lodi je za trest. Skelná vlákna Tě ukoušou.
V krytých lodích se jen klečí. Na sezeni se nevejdeš do límce. Špatně se do nich dávají loďáky....... Na klečení je nejednodužší a nejlepší obnovit popruh který tam byl původně. S vyndavacím prkénkem je dost potíž - vypadává. Pevné prkénko je na utopení - nejdou rychle vyndat nohy. Blok v prostředku způsobuje poškození dna o kameny, protože dno nepruží. Jak tam byl popruh se zeptej původního majitele.
S laminátovou lodí, i s novou budeš mít vždycky strach jestli dojedeš a nepotečeš jako necky. Lodě se lepily každý večer na tábořišti :-) a sušily u ohně. Romantika. Mirek

Odpovědět

|_Re: Záchrana staré kanoe, řeka: Vltava, kavol, 16.06.2021 10:36
> V krytých lodích se jen klečí.

malá technická - to není tak úplně pravda

dřív byl typ Metuje, který měl klasické lavičky na sezení a patřičně velké límce ... tohle mi tak na první pohled tvarově přišlo, ale hnedle jsem si všimnul, že ty díry jsou menší

viz zralok.estranky.cz/img/origina...

dnes dělá třeba Maku polouzavřenou "takyvydru", kde se prostřední díra na barely dá zašprickovat, a kde jsou taky normální lavičky

posez na popruhy neznám (člověk se učí furt :-)), já jsem v takovýchto lodích viděl sedačky vylaminované podobně jako na kajakách, ale samozřejmě posazené výš, aby se pod ně daly dát nohy, a jiný tvar s výkusy na stehna, aby mohly směřovat dolů

jinak musím těžce souhlasit s názorem, že chlupatící loď je peklo, určitě to chce celé něčím zatřít

Odpovědět

|_Re: Záchrana staré kanoe, řeka: Vltava, Vojta, 16.06.2021 10:43
Jestli jezdíš spíš turistiku, tak vyřízni palubu od zadní hrany zadního otvoru k přední hraně předního otvoru, udělej přes hadici límec kolem celé lodě a sedačky pak udělej klasicky na prkýnko. Doprostřed dej rozporku (vzpěru, aby to bylo pevný v krutu) a máš otevřenku ala Vydra. Jinak je to zavřená kanoe typu Mikovka, kterou "kopytoval" Pavel Mik, autor knihy Amatérská výroba laminátových kanoí a kajaků.Samozřejmě je třeba zrevidovat díry a kýl, jak uvedli kamarádi viz výše.
V.

Odpovědět

|_Re: Záchrana staré kanoe, řeka: Vltava, Mirek, 16.06.2021 21:32
Ahoj,
límce na sezení na prkýnku jsou dost malé. Než uděláš úpravy odzkoušej to. Prkýnko tam přitáhni třeba svěrkami Sezení na popruhách se používalo hlavně na Letmanech. Krytá lod má význam se špricdekami na šplouchajíci vodu. Pokud bys z téhle na foto chtěl dělat lod s třetí dírou na bagáž, postrádá to logiku - spousta práce a zůstane spousta nevýhod. Když dáš inzerát na polokrytou laminátovou Vydru a pod, za odvoz ( za flašku Rumu) pravděpodobně se něco najde. Je lepší dát loď zadarmo než řezat do popelnice :-). Už jsem dělal oboje. Pokud bys přece jenom lepil třetí límec přes hadici, tak alespon přes coulku a raději ji otoč dvakrát dokola, přilep ji oboustrankou aby necestovala. Lépe se to laminuje a ořezává.
Mirek

Odpovědět

|_Re: Záchrana staré kanoe, řeka: Vltava, Vladimír, 17.07.2021 20:46
Ahoj,

tvoje loď mně zajímá jako potencionální exponát pro Vodácké muzeum ve Zruči, nevím, jestli Mikovku máme. Moje konzervativní software neumí otevřít fotku lodě. Nemohl bys mi ji poslat mejlem (vhejtmanek~centrum.cz)v příloze jako JPG? Možná nám schází a mohli bychom se domluvit na oboustranně výhodném řešení.

Jinak něco jsem už postavil i zgenerálkoval a pokud to není srdeční záležitost, doporučuji spíš postavit si novou loď. Sám poznáš, že na tom není nic těžkého a je to rychlejší, čistší a finančně srovnatelné s generálkou staré lodě. Vloni jsem generálkoval starou Orlici, stálo mně to mraky práce a peněz za sklo, pryskyřici, brusné kotoučky, nové dřevo atd. Novou loď postavím sám za cca 35 hodin a nákladově se vejdu do tří tisíc. Kopyt máme v Muzeu na výběr hafo.

Kdyby ses do toho přece jen dal, tak strhej laty, přebrus a ideálně lep zevnitř, zevně jwn vrstvu tak 300 a překrýt něčím jemnějším.
Co se týče přetírání trupu kvůli chlupům, loď ti hodně ztěžkne a epoxyd se z polyesteru bude loupat (nemají se moc rádi!). Kdybych už musel, tak bych to přetřel pryskyřicí zředěnou styrénem, dostaneš v každé laminovně. A pak jemně zabrousit.
Na sedačky bych (pokud nemáš kopyto na límec se sedačkou)dal prkénko, které se v případě nouze dá vykopnout nahoru. Sezení má být pevné, takže žádné popruhy. Ty se užívaly na kleky, stačí uchytit v oblasti slepu, vést přes stehno do podélného "oka" na dně, provléknout a vést nahoru přes límec a překrýt šprickou, překvapivě pevně to drží a strhnutím šprajdy jsi okamžitě volný.

No ale říkám, taková nově postavená krásná lehká loď... Smajlík

Odpovědět

|_Re: Záchrana staré kanoe, řeka: Vltava, Jirka V., 17.07.2021 0:14
Ahoj, možná s křížkem po funuse (doufám že ne funuse lodi), ale tuhle klečiloď jsem taky chvíli měl, než mi ji někdo šlohnul.

Měl jsem tam po předchozím majiteli bloky zkamenělého polystyrenu, nebyl ani moc problém lézt dovnitř a ven, protože je celkem bachratá. Ale sedla v límcích i popruhy jsou rozhodně lepší. Popruhy to chce s nějakou sponou, aby se dala předpětím/prověšením nastavit výška posezu. Dávala se i jenom trochu okrouhaná lať. V principu můžeš uříznout límce a udělat tam větší jako u Metuje, ale možná je to škoda, mikovek už moc není. Navíc tomu asi budou překážet výztuhy paluby.

Určitě si tam dej polstry na kolena, buď z desky EVA pěny nebo -líp - stavební pěnou chycené nákoleníky pro dlaždiče, které ti zabrání v posouvání dopředu. Tím pádem můžeš na lehčí vodu vynechat popruhy přes stehna (a těžkou to už stejně asi nevydrží). Možná si tam dej i klínky pod holeně, abys nemusel mít nárty na dně. Ale je to další věc, která překáží, když se z toho soukáš ven.

Trojdíru z ní uděláš těžko, ta paluba je zespoda vyztužená. Je tam podélná výztuha v hřebeni a asi tři páry krokví, to už si nevzpomenu (strč tam hlavu a koukni se). Kdyby se paluba prořízla úplně, muselo by se to vyztužit minimálně dvojicí rozpěr, ale to si radši rovnou někde za pár flašek sežeň dožívající vertexu nebo vydru.

Jedno z tradičních řešení chlupatosti bylo prostě všechno, čeho se člověk dotýká, natřít barvou. Otevřenka se jednoduše zevnitř natřela komplet. Po předchozích majitelích mám žlutou vertexu zevnitř vymalovanou na bleděmodro, docela jí to sluší. Tady by přišly natřít límce a zevnitř kus paluby, boků a dna. Když natřeš vnitřek nenápadně a límce kontrastně, a k nim ještě třeba špičky (při přenášení a vylejvání tě aspoň tolik nepokouše), bude to i dobře vypadat.

Na Berounku to ale stejně není, jednou jsme na klečilodi jeli z Višňovky do Berouna za 1.SPA, a na posledním voleji už jsme seděli na límcích a strašně se hrbili, abychom dosáhli pádlama do vody, protože toho nohy měly tak akorát. Na Vltavu to ještě možná půjde, tam se zastavuje každou chvíli a úseky jsou kratší, ale obecně klečiloď na turistiku moc nehodí. Nejlepší je ve svém původním živlu - na kanále. A co se na téhle lodi naučíš, využiješ i na pozdějších polokrytých lodích - vertexce, vydře, tučňákovi, plastovydře, a asi i sambě.

Odpovědět

|_Re: Záchrana staré kanoe, řeka: Vltava, Michal, 17.07.2021 18:51
Ahoj,
zde aukro.cz/laminatova-kanoe-6968... původní límec se sedačkou v jednom kuse, který se v těchto lodích (původně slalomkách) používal. Mnoha lidem – hlavně těm s dlouhýma nohama – toto řešení nevyhovovalo, protože se z takové lodi po cvaknutí špatně vylézalo. Sedačka se tedy řezala, zůstal jen límec a zadek se opíral o prkénko, popruh nebo polystyrénový blok. Popruhy, které jsou vidět před sedačkou, sloužily jako opora pro kolena, aby jezdec neklouzal dopředu, a pro eskymování.
Pokud jde o nátěr, vytřel bych to zevnitř několika vrstvami epoxidového laku, první by měla být hodně řídká. Polyester a epoxid jsou si bližší než polyester a nějaká barva, ta by jen komplikovala pozdější opravy.
Samozřejmě nevím, v jaké je loď kondici, když ležela venku, a jestli plánované práce, které zamýšlíš, mají vůbec smysl. Myslím, že by bylo jednodušší sehnat nějakou zachovalou otevřenou laminátku.


Odpovědět

|_Re: Záchrana staré kanoe, řeka: Vltava, kavol, 19.07.2021 0:25
epoxydový lak je fajn, pokud to garážuješ někde potmě ve sklepě a vytáhneš jednou za rok na sváteční plavbu, jinak bohužel na sluníčku křídovatí :-(

mimochodem, neví někdo co je zač, resp. pod jakým názvem se to prodává, takový ten "plastový" lak, který je použitý na povrchovou úpravu na některých továrních lodích?

Odpovědět


 


nebezpečnéjezy.cz suchéjezy.cz Asociace vodní turistiky a sportu

 
13.05.2025 10:37 Pozor na muškařské závody 25.–31. května 2025 na řece Otavě a Vltavě, kdy je žádáno o minimalizaci splouvání. Závodit se bude mimo jiné na řece Vltavě od Vyššího Brodu po Brannou ve dnech 26.-30.5.2025 (Po-Pá) od 8:00 do 11:00 a na Otavě v úseku Sušice - Rábí. Lodě proto mohou vyplouvat po této době bez omezení. Více na ffch.cz.
12.05.2025 16:30 ČPV Sázava, který se měl uskutečnit 17. května 2025 v úseku Týnec nad Sázavou-Píkovice, byl pro nepříznivé hydrologické podmínky zrušen.
06.05.2025 10:17 Jez Mrskoš na Otavě bude možné v tomto roce překonávat po již hotovém chodníku u levého břehu, který bude opatřen zábradlím a info cedulemi. Celá stavba včetně propusti bude dokončena až v roce následujícím.
17.04.2025 17:44 Zemřel Jaromír Štětina, který v minulém století podnikal přímo neskutečné vodácké výpravy za neobjevenými řekami po celém světě. Mezi jeho největší úspěchy patří splutí Indu na matyldě.
17.04.2025 8:25 Do článku o závodech na Labi byl přidán časový plán závodů a volného splutí.
09.04.2025 9:09 Na Smědé v Bílém Potoce se plánuje stavba příčných prahů, které by měly zpomalit rychlost proudu v navigaci. Jedná se o snahu na zmírnění povodňových škod, kdy minulá povodeň podemlela základy domu.
07.04.2025 11:24 Povodí Labe s.p. plánuje na základě podnětu od AVTS přestavět nebezpečný Viktorčin splav na řece Úpě. Jez byl stržen povodní, a proto je snaha o jeho přebudování na vodácky i migračně prostupný objekt. Jez neměl ani historickou hodnotu, protože původní jez z dob B. Němcové byl zcela jiný.
02.04.2025 8:09 Odemykání Doubravy bude vzhledem k nepříznivé hydrologické situaci na VD Pařížov omezeno pouze na sobotu od 10.00 hodin do ????? dle vodního stavu.
01.04.2025 17:44 První závod Českého poháru vodáků na řece Otavě plánovaný na 5.4. byl pro nevyhovující stav vody zrušen.
31.03.2025 12:45 Na Dívčím Kameni se opět intenzivně pracuje. Jsou zde bagry a další těžká technika. Tentokráte se jedná o povolenou stavbu, která má za cíl vytvořit soustavu rybníčků s biotopy. Stavba MVE povolení zatím nemá, i když investor plánuje udělat v projektu změny: pohyblivý jez a související úpravy nebudou realizovány, bude pouze vodohospodářská úprava z kamenné rovnaniny, odvádět se bude menší množství vody, než v původním záměru (pouze jedna turbína s hltností max. 9m3/s). Více na fb AVTS.
25.03.2025 7:46 AVTS se podařilo úspěšně napadnout stanoviska v rámci kladného vodoprávního rozhodnutí pro stavbu MVE Dubina na Ohři. Ministerstvo životního prostředí zrušilo první dvě a konstatovalo, že ani na podruhé Krajský úřad Karlovarského kraje nedokázal napsat takové stanovisko, které by bylo přezkoumatelné. Minulé zrušil pro zcela stejný důvod. Více na fb.
13.05. Bazar prodám: Riot Turbo cerveny playboat s ostrou hranou, ale bajecne ovladatelny - uz nekolik let nepouzity, je

07.05. Bazar prodám: Rabí

07.05. Bazar prodám: Rabí

05.05. Bazar prodám: Přenechám rezervaci dvou lodí na splutí horní Vltavy ze Soumarského mostu 8.5. v 11h.

05.05. Ztráta: Ahoj, 3.5.2025 jsem ztratil vestu od "pujcovnavzducholodi". Kdyby jste vestu nalezli, prosím o infom

29.04. Bazar prodám: Prodám kajak Dagger Mamba MX 8.5,včetně nafukovacích vaků a spricky. Dobrý stav. Neopravovany.

29.04. Bazar prodám: Necky Zip Používané, v dobrém stavu, dno odřené ale jen lehce, žádná díra. Uskladněné v loděnici, c

29.04. Bazar prodám: Necky Witch Používané, v dobrém stavu, dno odřené ale jen lehce, žádná díra. Uskladněné v loděnici

23.04. Bazar koupím: Palava děravou, potřebuji jen jeden plovak.

22.04. Ztráta: O víkendu jsem na závodech ve Špindlu ztratila sjezdové pádlo (Kick the waves, mělo by mít kování a

Reklama Půjčovna lodí Metuje na polských řekách
Vtip Karla Macase
09.05. Morava: 3.5.2025 dva padlé stromy v úseku Hanušovice-Klášterec, GPS: 50.0338578N, 16.9074819E a 49.9953611N
05.05. Divoká Orlice: Na Divoké Orlici, ř.km cca 28 kousek po podjetí silničního mostu Potštejn - Sopotnice se řeka rozděl
20.04. Otava: Ahoj, dnes 20.4.2025 jsme jeli Otavu ze Sušice do velkých Hydčic. Vodočet Sušice 40 cm. Náhon jezu R
08.04. Otava: Pozor na jezu Mrskoš (ř. km 72,3)! Z důvodu přestavby je koruna jezu v celé šíři snížena (odbourána
25.03. Ohře: Pozor na dva velké kmeny před a za Kynšperkem. Leží vyvrácené kolmo a přes celé koryto. Rozložitá v
25.03. Berounka: Pozor v Liblíně (ř. km 101,5)! Probíhá úplná destrukce mostu Liblín a v proudnici trčí roxory a popa
03.02. Morava: 1. února 25, na úseku mezi Postřelmovem a Mohelnicí jsou 2 padlé stromy přes celou řeku, nejde proje
03.01. Loděnice (Kačák): Kačák je v Českém krasu zapadaný velkými stromy a zarostlý mohutným roštím. Za větší vody je v zásad
03.12. Vltava: Při návštěvě adventních trhů 3x pozor na pražské Vltavě!! 1) Dvorecký most (ř.km 57,2): u nově stav
03.12. Sázava: 6x pozor na Sázavě!! 1) žel. most Vlastějovice (ř.km 113,9): tč. v opravě, lešení podjetelné, na LB

Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.