Diskuse nad tématem |
Záchrana staré kanoe, řeka: Vltava, Strejc, 12.06.2021 13:36  Ahoj, potřeboval bych pár zkušených rad, co by mi pomohly dát dohromady starou zavřenou kanoe pro dva. Foto viz zde: imgshare.org/i/Yc4x2092.jpgSoused jí nechával pár let pohozenou v pangejtu u lesa. Mě se jí zželelo navíc mám rád vodu tak mi ji soused daroval, ať si s ní dělám co chci, že už stejně nevědel jak se jí zbavit. Na vodu jezdím leta, ale vždy jen na půjčené plastové vydry. Jezdím hlavně Vltavu a občas Berounku ale s vlastní kanoe natož laminátovou nemám zkušenosti. Loď je kupodivu konstrukčně pořád pevná a mírně pružná, ale je dost děravá a na hodně místech amatérsky laminovaná, ale s tím si vím rady: strhnu, zbrousím a zdrsním, pak na 3/4 vrstvy přelaminuju s tím mám zkušenosti z jachtingu, pár lodí už mi pod rukama prošlo. Je ale pár věcí co jako vodák amatér nevím... Loď v sobě nemá žádně sedačky, vypadá že tam byl v těchdvou otvorech natažený popruh od boku k boku na kterém se sedělo, ale po něm už nic nezbylo. Na internetu jsem se dočetl, že dobrou variantou jsou bloky s pěnou na kterých se dá nízko sedět a taky klečet. Dalo by se takové řešení použít i u mé lodi? Další věc, pokud loď pečlivě a důkladně opravím (laminovat umím na jedničku, žádné zbytečně velké nánosy, rychlá čistá práce) budu s ní moc jet beze strachu vltavu a s tím i jezy a třeba i přes kounu splavu (za předpokladu, že je dost vody samozřejmě)? Jak je na tom křehkost laminátu když někde zabrousím spodkem o kameny? Také jsem si všiml že loď trochu pelichá sklovlákno, mám to dle vás celé natřít jemnou vrstvou pryskyřice nebo spíš zatáhnout nějakou barvou, nebo úplně něco jiného? Odpovědět
|
|_Re: Záchrana staré kanoe, řeka: Vltava, Vaca, 13.06.2021 15:21  V tomhle se většinou klečelo takže tam bylo buď prkýnko nebo kulotlač pokud na ní chceš jezdit asi bude nejjednoduší tam udělat pěnové klečení ale bude to tak 3x dražší jak loď bude to nepohodlné a nebude tě to bavit jinak klasika strhat staré záplaty obrousit a udělat nové otázkou je taky v jaké kondici je kýl protože měnit ho je v tomhle případě tak na rozpůlení lodi Odpovědět
|
|_Re: Záchrana staré kanoe, řeka: Vltava, Mirek, 15.06.2021 22:59 Ahoj. Pelichající vlákno znamená že ležela víc let na sluníčku. Záleží na tom kde díry jsou. Rozbitá špička a záď po opravě vydrží jen jednu ránu. Zbývající pryskyřice bude hodně křehká a choulostivá na kameny, hrany šlajsen, jezů.. Záplaty musí být měkčí než loď - max dvakrát 250 tkanina. první vrstva malá kolem díry tak 3cm. Druhá vrstva tak 6 cm kolem. Jinak záplaty odskáčou. Celou lod by bylo vhodné přetřít polyesterem a celé dno přetáhnout jednou vrstvou 250 tkaninou. Jízda na pelichající lodi je za trest. Skelná vlákna Tě ukoušou. V krytých lodích se jen klečí. Na sezeni se nevejdeš do límce. Špatně se do nich dávají loďáky....... Na klečení je nejednodužší a nejlepší obnovit popruh který tam byl původně. S vyndavacím prkénkem je dost potíž - vypadává. Pevné prkénko je na utopení - nejdou rychle vyndat nohy. Blok v prostředku způsobuje poškození dna o kameny, protože dno nepruží. Jak tam byl popruh se zeptej původního majitele. S laminátovou lodí, i s novou budeš mít vždycky strach jestli dojedeš a nepotečeš jako necky. Lodě se lepily každý večer na tábořišti :-) a sušily u ohně. Romantika. Mirek Odpovědět
|
|_Re: Záchrana staré kanoe, řeka: Vltava, kavol, 16.06.2021 10:36 > V krytých lodích se jen klečí. malá technická - to není tak úplně pravda dřív byl typ Metuje, který měl klasické lavičky na sezení a patřičně velké límce ... tohle mi tak na první pohled tvarově přišlo, ale hnedle jsem si všimnul, že ty díry jsou menší viz zralok.estranky.cz/img/origina...dnes dělá třeba Maku polouzavřenou "takyvydru", kde se prostřední díra na barely dá zašprickovat, a kde jsou taky normální lavičky posez na popruhy neznám (člověk se učí furt :-)), já jsem v takovýchto lodích viděl sedačky vylaminované podobně jako na kajakách, ale samozřejmě posazené výš, aby se pod ně daly dát nohy, a jiný tvar s výkusy na stehna, aby mohly směřovat dolů jinak musím těžce souhlasit s názorem, že chlupatící loď je peklo, určitě to chce celé něčím zatřít Odpovědět
|
|_Re: Záchrana staré kanoe, řeka: Vltava, Vojta, 16.06.2021 10:43 Jestli jezdíš spíš turistiku, tak vyřízni palubu od zadní hrany zadního otvoru k přední hraně předního otvoru, udělej přes hadici límec kolem celé lodě a sedačky pak udělej klasicky na prkýnko. Doprostřed dej rozporku (vzpěru, aby to bylo pevný v krutu) a máš otevřenku ala Vydra. Jinak je to zavřená kanoe typu Mikovka, kterou "kopytoval" Pavel Mik, autor knihy Amatérská výroba laminátových kanoí a kajaků.Samozřejmě je třeba zrevidovat díry a kýl, jak uvedli kamarádi viz výše. V. Odpovědět
|
|_Re: Záchrana staré kanoe, řeka: Vltava, Mirek, 16.06.2021 21:32 Ahoj, límce na sezení na prkýnku jsou dost malé. Než uděláš úpravy odzkoušej to. Prkýnko tam přitáhni třeba svěrkami Sezení na popruhách se používalo hlavně na Letmanech. Krytá lod má význam se špricdekami na šplouchajíci vodu. Pokud bys z téhle na foto chtěl dělat lod s třetí dírou na bagáž, postrádá to logiku - spousta práce a zůstane spousta nevýhod. Když dáš inzerát na polokrytou laminátovou Vydru a pod, za odvoz ( za flašku Rumu) pravděpodobně se něco najde. Je lepší dát loď zadarmo než řezat do popelnice :-). Už jsem dělal oboje. Pokud bys přece jenom lepil třetí límec přes hadici, tak alespon přes coulku a raději ji otoč dvakrát dokola, přilep ji oboustrankou aby necestovala. Lépe se to laminuje a ořezává. Mirek Odpovědět
|
|_Re: Záchrana staré kanoe, řeka: Vltava, Vladimír, 17.07.2021 20:46  Ahoj, tvoje loď mně zajímá jako potencionální exponát pro Vodácké muzeum ve Zruči, nevím, jestli Mikovku máme. Moje konzervativní software neumí otevřít fotku lodě. Nemohl bys mi ji poslat mejlem ( vhejtmanek~centrum.cz)v příloze jako JPG? Možná nám schází a mohli bychom se domluvit na oboustranně výhodném řešení. Jinak něco jsem už postavil i zgenerálkoval a pokud to není srdeční záležitost, doporučuji spíš postavit si novou loď. Sám poznáš, že na tom není nic těžkého a je to rychlejší, čistší a finančně srovnatelné s generálkou staré lodě. Vloni jsem generálkoval starou Orlici, stálo mně to mraky práce a peněz za sklo, pryskyřici, brusné kotoučky, nové dřevo atd. Novou loď postavím sám za cca 35 hodin a nákladově se vejdu do tří tisíc. Kopyt máme v Muzeu na výběr hafo. Kdyby ses do toho přece jen dal, tak strhej laty, přebrus a ideálně lep zevnitř, zevně jwn vrstvu tak 300 a překrýt něčím jemnějším. Co se týče přetírání trupu kvůli chlupům, loď ti hodně ztěžkne a epoxyd se z polyesteru bude loupat (nemají se moc rádi!). Kdybych už musel, tak bych to přetřel pryskyřicí zředěnou styrénem, dostaneš v každé laminovně. A pak jemně zabrousit. Na sedačky bych (pokud nemáš kopyto na límec se sedačkou)dal prkénko, které se v případě nouze dá vykopnout nahoru. Sezení má být pevné, takže žádné popruhy. Ty se užívaly na kleky, stačí uchytit v oblasti slepu, vést přes stehno do podélného "oka" na dně, provléknout a vést nahoru přes límec a překrýt šprickou, překvapivě pevně to drží a strhnutím šprajdy jsi okamžitě volný. No ale říkám, taková nově postavená krásná lehká loď... Odpovědět
|
|_Re: Záchrana staré kanoe, řeka: Vltava, Jirka V., 17.07.2021 0:14 Ahoj, možná s křížkem po funuse (doufám že ne funuse lodi), ale tuhle klečiloď jsem taky chvíli měl, než mi ji někdo šlohnul. Měl jsem tam po předchozím majiteli bloky zkamenělého polystyrenu, nebyl ani moc problém lézt dovnitř a ven, protože je celkem bachratá. Ale sedla v límcích i popruhy jsou rozhodně lepší. Popruhy to chce s nějakou sponou, aby se dala předpětím/prověšením nastavit výška posezu. Dávala se i jenom trochu okrouhaná lať. V principu můžeš uříznout límce a udělat tam větší jako u Metuje, ale možná je to škoda, mikovek už moc není. Navíc tomu asi budou překážet výztuhy paluby. Určitě si tam dej polstry na kolena, buď z desky EVA pěny nebo -líp - stavební pěnou chycené nákoleníky pro dlaždiče, které ti zabrání v posouvání dopředu. Tím pádem můžeš na lehčí vodu vynechat popruhy přes stehna (a těžkou to už stejně asi nevydrží). Možná si tam dej i klínky pod holeně, abys nemusel mít nárty na dně. Ale je to další věc, která překáží, když se z toho soukáš ven. Trojdíru z ní uděláš těžko, ta paluba je zespoda vyztužená. Je tam podélná výztuha v hřebeni a asi tři páry krokví, to už si nevzpomenu (strč tam hlavu a koukni se). Kdyby se paluba prořízla úplně, muselo by se to vyztužit minimálně dvojicí rozpěr, ale to si radši rovnou někde za pár flašek sežeň dožívající vertexu nebo vydru. Jedno z tradičních řešení chlupatosti bylo prostě všechno, čeho se člověk dotýká, natřít barvou. Otevřenka se jednoduše zevnitř natřela komplet. Po předchozích majitelích mám žlutou vertexu zevnitř vymalovanou na bleděmodro, docela jí to sluší. Tady by přišly natřít límce a zevnitř kus paluby, boků a dna. Když natřeš vnitřek nenápadně a límce kontrastně, a k nim ještě třeba špičky (při přenášení a vylejvání tě aspoň tolik nepokouše), bude to i dobře vypadat. Na Berounku to ale stejně není, jednou jsme na klečilodi jeli z Višňovky do Berouna za 1.SPA, a na posledním voleji už jsme seděli na límcích a strašně se hrbili, abychom dosáhli pádlama do vody, protože toho nohy měly tak akorát. Na Vltavu to ještě možná půjde, tam se zastavuje každou chvíli a úseky jsou kratší, ale obecně klečiloď na turistiku moc nehodí. Nejlepší je ve svém původním živlu - na kanále. A co se na téhle lodi naučíš, využiješ i na pozdějších polokrytých lodích - vertexce, vydře, tučňákovi, plastovydře, a asi i sambě. Odpovědět
|
|_Re: Záchrana staré kanoe, řeka: Vltava, Michal, 17.07.2021 18:51 Ahoj, zde aukro.cz/laminatova-kanoe-6968... původní límec se sedačkou v jednom kuse, který se v těchto lodích (původně slalomkách) používal. Mnoha lidem – hlavně těm s dlouhýma nohama – toto řešení nevyhovovalo, protože se z takové lodi po cvaknutí špatně vylézalo. Sedačka se tedy řezala, zůstal jen límec a zadek se opíral o prkénko, popruh nebo polystyrénový blok. Popruhy, které jsou vidět před sedačkou, sloužily jako opora pro kolena, aby jezdec neklouzal dopředu, a pro eskymování. Pokud jde o nátěr, vytřel bych to zevnitř několika vrstvami epoxidového laku, první by měla být hodně řídká. Polyester a epoxid jsou si bližší než polyester a nějaká barva, ta by jen komplikovala pozdější opravy. Samozřejmě nevím, v jaké je loď kondici, když ležela venku, a jestli plánované práce, které zamýšlíš, mají vůbec smysl. Myslím, že by bylo jednodušší sehnat nějakou zachovalou otevřenou laminátku. Odpovědět
|
|_Re: Záchrana staré kanoe, řeka: Vltava, kavol, 19.07.2021 0:25 epoxydový lak je fajn, pokud to garážuješ někde potmě ve sklepě a vytáhneš jednou za rok na sváteční plavbu, jinak bohužel na sluníčku křídovatí :-( mimochodem, neví někdo co je zač, resp. pod jakým názvem se to prodává, takový ten "plastový" lak, který je použitý na povrchovou úpravu na některých továrních lodích? Odpovědět
|