Raft.cz

Tisk z adresy https://www.raft.cz/cechy/jizerka.aspx
Home ČR - Čechy Jizerka Mapa

Potok Jizerka

89% Oblíbenost řeky


  • Pramen :
  • Délka toku (sjízdné) v km : 17
  • Obtížnost :
      Úsek Říční km Obtížnost
    horníHotel Skála - Vítkovice 16.4 - 12.7WW II+
    Vítkovice - konec vesnice 12.7 - 10.0 WW III
    dolní Vítkovice - Hrabačov10.0 - 3.8 WW II
    Hrabačov - ústí do Jizery3.8 - 0.0WW I

  • Podmínky: divoká, úzká říčka s velkou rychlostí a občas padlými stromy, před kterými se špatně zastavuje. Lávky jsou většinou vysoko nad vodou, ale při VV pozor. Protéká národním parkem KRNAP - více zde.
  • Sjízdná na čem, kdy, pro koho:
    Limity sjízdnosti jsou definovány pro plastové kánoe se středně zkušenou posádkou, která si dokáže i za nižších stavů najít proudnici s dostatkem vody. Pro majitele kajaků, zkušené vodáky nebo pro vodáky, kterým nevadí občasné přetahování, může být limit nižší. Naopak pro rafty, laminátky nebo začínající vodáky je obvykle nutné vody více.
    ÚsekkdyVodočetAktuálně Povodí Labe Aktuální sjízdnost
    celýpouze krátce z jara nebo po vydatných deštíchmaximum 125 cm
    optimum 115 cm
    minimum: 110 cm
    úsek: z Vítkovic
    vodočet: Štěpanice
    měřeno: 29.10. 13:00
    změna vodočtu nebo limitu: 28.12.2018
    83 cm (0,99 m3/s)
    Mapa sjízdnosti
    Statistika sjízdných dnů v měsíci - úsek z Vítkovic
    (Sjízdnost v zimních měsících může být výrazně ovlivěna zámrazy vodočtů!)
    Měsíc123456789101112
    Rok 20200600000001
    Rok 2019001600000000
    Rok 2018000100000000
    Rok 2017000000000100
    Rok 2015001000000010
    Průměr010100000000

    Ještě podrobnější informace o sjízdnosti o tomto úseku?

  • Charakter řeky:
    Úsekšířka, typ korytaokolítyp lodědoporučeno prorychlost plavby
    celý4 - 6mlesy, údolíkajak, Pálavazkušené5 - 6 km/h

  • Nejhezčí úsek: celý do ř.km 3.8
  • Nebezpečný úsek: stromy a průjezd obcí Vítkovice - nejtěžší je závěrečná kaskáda končící asi 2m skokem
  • Obvyklý začátek a konec: končit v D. Štěpánicích (u jezu na ř.km 5.2 nebo 4.8) nebo v Hrabačově ][s (km 3.8)
  • Plavbu spojit s řekou: Jizera
  • Přístup k řece: silnice sleduje tok velmi dobře
  • Tábořiště: (Přidání nového odkazu )


Řeku už jeli: (7)
zapsat do zápisníku jel jsem ji taky (zapsat do zápisníku) Chystám se na ni
Kdo Km Trasa Obtížnost Datum Loď Hodnocení

Ivis
9 U Bradlerů, cestní most 8,2 - pěší most,u silnice č.14,parkoviště, 0,1 WW I, WW II, WW III 31.3.19 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: 97 cm , 2,83m3/s Popis: najeto přesně 8,5km , kilometráž místy není zrovna přesná. I udaj na startu je mírně zavádějící. U hl. silnice, kde jsem začínal je v reálu ukazatel Křížlice 1km, proto jsem se domníval že jsem na 9,7 ř. km (cestní most Rychlov -kde mimochodem myslím tento ukazatel není) a je navíc zastávka ČSAD. Navíc u mého startu je cestní most (v kilometráži psaná pěší lávka). Některé jezy v reálu pak nejsou (třeba na 3,0 ř.km). Mimochodem trasa je hezká i dál než je uváděno, i charakterem podobná,minimálně na 2,4 ř.km,kde je obtížně přenášení.Šel jsem pěšky min. 500 m. Hnus. I když se dá nastoupit hned pod jezem, když to někdo skočí dolů, jen je tam 2,5-3 m vysoká kolmá zed po obou stranách. Jinak hezké peřejky celou dobu, ze začátku až k Pile větší spád. Jen několik popadaných stromů. Min. 2 jsem musel přenášet. a byla výhoda že ostatní se daly podjet za tohoto nižšího stavu. Vody bylo v pohodě (i když of. podstav přes 10 cm),jen na jezu před Pilou 6,1 ř.km a pak na 2,4 ř.km náhon vzal dost vody a bylo lehké až střední dření o kameny.Nicméně vystupovat jsem nemusel ani jednou kvůli nedostatku vody. Před Víchovou n.J. se to krátce narovnalo, ale v závěru opět hezké peřejky až k soutoku. Zároven mám dnešním dnem sjetých v letošním roce 100 řek !!!! Za 3 měsíce !!! Do 31.3. !!!(a to jsem ještě jel pár řek jen k soutoku s další řekou...). Trošku jsem demonstroval své možnosti..-)). No a zároven i dneškem všechny řeky a potoky sjeté v Čechách, které mají zde semafor sjízdnosti. Super,spokojenost ..-))

Herčus
11 hotel Skála (ústí Kozelského potoka) - Dolní Štěpanice (u vodočtu) WW II, WW III 10.4.18 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: vodočet Dolní Štěpanice, stav: 119cm, 7.4 m3/s Popis: Limit 125cm na vodočtu v Dolních Štěpanicích je přepálený a kdo by sem jel za 125ti cm na blint, asi by koukal jak moc je tu vody. 125cm odpovídá 9,25m3/s, což v průměrně pětimetrovém potoce s velkým spádem je opravdu už dost. Dovoluju si poupravit limity, pokud většina vody teče z nejvyšších partií ze sněhu... Pro horní a střední úsek by mělo být pro splutí dostačující 110cm / 5,1m3/s. Optimální vodu bych viděl někde okolo 116cm / 6,6m3/s a velkou vodu za těch cca 125cm. Asi by se to dalo sjet i za nižšího stavu cca od 105cm, ale kontakt s kameny by byl celkem častý a stejně tak by se určitě našli borci, co by si to troufli sjet za stavu nad 125cm, ale už to bude vodnatka bez zastavení a bez pudu sebezáchovy. Zde je video z části horního úseku nad Vítkovicemi, spluto za 113cm / 5,8m3/s a je vidět pohodový vodní stav www.youtube.com/watch?v=uGNjdUVjvZw . My jsme jeli za 119cm / 7,4m3/s a proud byl cca o 2km rychlejší, než je vidět na videu a už jsme měli problém zastavovat, protože vracáků je tu fakt minimum. Rychlost vody cca 7-11km/h a i za našeho stavu se občas dno lodi potkalo s kamenem na dně v optimální stopě, ale je to dáno charakterem koryta, nikoliv nedostatkem vody. Úsek od ústí Kozelského potoka (Skelné Hutě, Hotel Skála) po silniční most č. 294... 2,3km WW2, max WW2+ se spádem 22–31‰, průměrně 25‰, šířky 4-6m. Na úrovni penzionu Kančí Bouda je ze silnice vidět trojice u sebe padlých stromů, co je třeba přenést. Cestou jsou dva nízké stupně na oči sjízdné. Rozpadlý třímetrový jez u silničního mostu č. 294 jsem nezaznamenal. Úsek od silničního mostu č. 294 po začátek obce Vítkovice k parkovišti u sjezdovky... 1,6km WW2 s jednou technickou WW3 kaskádou. Spád 22–25‰, šířky 4-7m v kaskádě jen 2,5m. Tento úsek je patrný z videa. Cca 250m pod mostem č. 294 je přes celé koryto padlý kmen listnáče opět od silnice viditelný a za nižších stavů se dá podjet, ovšem za 119ti cm jen v levé části se špatným zastavením (háček se dostal doleva a podjel, já středem koryta byl katapultován z lodi). U samoty v pravotočivé zatáčce je lávka uprostřed koryta podepřená. První těžké místo je na úrovni Chalupy u Horníků a pozná se podle velkého balvanu uprostřed koryta. Levý průjezd je volný a v pravém průjezdu je trčící větev. Následně proud balvan obteče a spojí se při pravém břehu, kde se veškerý proud schová pod příbřežní skalku, kde je téměř nemožné se kontaktu bokem vyhnout. Celkem nebezpečné. Výjezd ještě komplikuje plochý kámen v levé části, kdy voda teče vpravo, ale loď to vyplivne doleva. U Parkoviště ve Vítkovicích u sjezdovky je nesjízdný jez, nad kterým se dá bez problému zastavit, asi lépe vpravo u lomových kamenů. Úsek od jezu na začátku Vítkovic – silniční most č. 286 u OÚ Vítkovice... 0,8km WW1-2 s jednou krátkou kaskádou WW3. Spád 16-22‰, šířky 4-8m v kaskádě jen 2m. Nesjízdný jez bere vodu, ale v korytě s kamennou navigací ještě trochu teče a tak pod jezem u mostku snášíme do navigace a pomalu kličkujeme mezi šutry. V levotočivé zatáčce navigace skončí a je tu krátká kaskáda, která se předem nedá moc prohlédnout, ale není tak těžká jak ta nad Vítkovicemi. Pod Kaskádou se vrací voda z náhonu a přejíždíme padlý tenký kmen. Dojíždíme k jezu, kde se opět zklidní proud a je tu krásné levobřežní místo na zastavení těsně před zdí. Jez je opět nesjízdný a náhon krade část vody. Dáváme pod jezem na vodu a zase zdrně kličkujeme až dojíždíme k mostu. Úsek od mostu č. 286 – Mikoláškův Mlýn, odbočka na Křížlice... 2,0km WW2-3 se dvěma kaskádami WW3+, spád 17-29‰, průměrně 22‰, šířky 3-8m v nejužším místě 2m. Pod mostem hned po 100 metrech se vrací voda z náhonu a ihned pod tím je další jez schovaný za garážemi, nad kterým voda táhne přímo do něj a zastavování je obtížné narychlo v proudu u levého břehu, tak na jednu, max dvě lodě... dost blbé místo... jez je teoreticky se zajištěním sjízdný, ale přišlo nám to moc nebezpečný, tak ho trochu složitě přenášíme mezi stromy po levém břehu. Pod ním začíná úsek, kdy většinou pravý břeh tvoří zeď navigace a levý je obvykle celkem strmý svah, takže se tu nedá moc zastavit. Proud je rychlý s peřejemi a občas se vyskytne strom, který se dá podjet, nebo objet, ale kdyby se lodi nepodařilo vykličkovat, mohl by nastat problém, protože se fakt nedá zastavit. Pokud to šlo, snažili jsme se alespoň za první zatáčku prohlížet dopředu. Nejtěžší místo se nachází na úrovni dopravní značky začátek/konec obce Vítkovice, kde je kaskáda zakončená cca 1m vysokým přírodním skokem, pod kterým se tvoří šikmá vlna až váleček, co nás rozhodil a cvaknul, ale po 10ti metrech jsme se posbírali a chytli břehu. Dál jsme museli zase dávat pozor na stromy, ale projet se dalo. Druhé těžké místo se vyskytuje hned za levotočivou zatáčkou nad Mikuláškovým Mlýnem, kde je krátká strmá peřej, kde je hodně kamenů přes které se valí voda a kontakt šutru s lodí je celkem nevyhnutelný. Úsek od Mikoláškova Mlýnu do Dolních Štěpanic k vodočtu... 4,3km WW1-2, spád 11-18‰, průměrně 16‰, šířka 5-10m. Pod Mikoláškovým Mlýnem je strom přes celé koryto viditelný od silnice, přenášíme zleva. Dál je voda čistá a až 300 metrů pod silničním mostem, kde je opět strom přes celou vodu, přenášíme zprava. Po chvilce je celkem technické esíčko, kde byl jeden strom v levé polovině toku a bylo potřeba si máknout doprava. Na úrovni vísky Zákoutí v nejsevernějším bodě toku je jez s šikmou spádovou deskou, který není vidět od silnice a který prohlížíme zleva - asi by se špatně obnášel, je pod ním trochu vývar, ale my jedeme a dobrý. Horší je jez viditelný od silnice kousek nad mostem nad Dolními Štěpanicemi, kde je taky šikmá spádová deska, ale vývar pod ním už byl větší. Přenést by šel taky špatně a nebo se dá přenést do rybího přechodu a jet jím, ale jeho vyústění končí taktéž ve vývaru, takže bacha. Pak už je plavba bez problémů až k vodočtu, kde končíme. Pod vodočtem je hned pod lávkou další jez, ale po prohlédnutí by šel jet středem. 11km nám zabralo 1h 40minut a udělali jsme přes 220 výškových metrů. I když je to potok obvykle WW2, tak svým charakterem a velkým spádem vyžaduje vodákovi zkušenosti na WW4, především všechno nad Mikoláškovým Mlýnem. Kaskády mi přišly obtížnější, než třeba kaskády na Hameráku. Za nižší vody okolo 110-115cm nemá proud takovou rychlost a jízda je určitě znatelně bezpečnější, než za 119ti cm.

Žíďa
2 osada Jizerky > ústí Jizery WW IV, WW V 10.7.14 kajak Hodnoceni
Vodočet: 4,4kb Popis: Plavat bolí a nošení ještě víc :D po vydatném dešti

stevo
2 osada Jizerka - soutok s Jizerou WW IV, WW V 29.4.12 kajak Hodnoceni
Vodočet: vodočet Jizerka, 2,7 m3/s Popis:

Pavel
80 Vítkovice - štěpanice WW II, WW III 18.3.12 kajak Hodnoceni
Vodočet: 110 Popis: Většinu roku nejetelná, ale když se rozteče, stojí za to si ji sjet. celou dobu teče lesem, mnoho skalních zákrutů, perfektně přístupná od silnice

stani
13 Splzov - Dolánky ZW 15.8.11 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: Popis:

AKu
13 Hotel Skála - Hrabačov WW II, WW III 22.7.11 kajak Hodnoceni
Vodočet: 105cm Popis: Pěkný potok, pro pohodové splutí by to chtělo o 10 cm více vody.

Zobrazit další podrobnosti o této řece ze zápisníku
Průvodce kilometráží:

Tisk kilometráže:

Od říčního km:     do říčního km:    

Detailní výpis:


nebezpečnéjezy.cz suchéjezy.cz Asociace vodní turistiky a sportu

26.03.12 Jizerka: Včera jsem si cvičně sjel Jizerku za stavu cca 110 cm a úplně bez problémů. Jel jsem od starého mlýn ... více
14.07.02 Jizerka: Tentokrát jen jako pěšák jsem prohlédl část koryta Jizerky: V úseku nad Vítkovicemi je nejproblemati ... více
09.05.02 Jizerka: Při sjezdu 8.5.2002 od lávky pod Vítkovicemi (cca 300 m nad kaskádou končící cca 1m stupněm) do Hrab ... více

Přidat Hotline
Reklama
Spolujízda (pendl aut)

Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.