Diskuse nad tématem |
|
|_Re: Jezy - migrace ryb a vodák, Kouďa, 03.08.2016 9:03  Čéče to jsou dobrý stránky! Kompletní fotodokumentace s popisem jezu. Jen jsem zvědav, jestli se už někomu na příslušných místech pohne něco v hlavě a v případě stavby rybochodu se budou inspirovat třeba v Německu, kde mají takové pěkné potůčky obtékající jezy a né betonová monstra plná žulových menhirů. Odpovědět
|
|_Re: Jezy - migrace ryb a vodák, Kouďa, 03.08.2016 9:33  Omrkl jsem to trochu hlouběji a pro úpravu jezů tak, aby byly sjízdné pro vodáky je tam jeden zádrhel. U většiny jezů u horních toků je napsáno "vodácky málo frekventovaný úsek - ..stávající stav vyhovující". Zajímalo by mě, jak na to přišli. Jasně, u menších toků to není vhodné letní plavby, ale třeba úsek Mže nad Plzní by se dal v pohodě spojovat s Berounkou, ale teď tam samozřejmě nikdo nejezdí. Takže většina projektů na RP s vodáky nepočítá. V některých případech je to škoda. Odpovědět
|
|_Re: Jezy - migrace ryb a vodák, kavol, 03.08.2016 11:06 tak to nepiš tady, ale na povodí, že bys jako zájem jezdit měl, ale nejezdíš kvůli blbýmu překonávání jezů, a tedy že argumentace malou frekventovaností není správná, neboť jde o důkaz kruhem, a že bys byl rád, jestli se dá postavit něco, co bude vyhovovat i vodákům, ve stejný ceně jako něco, co bude vyhovovat jenom rybám, tak aby se snažili maximalizovat užitek investovanejch peněz a navrhovali řešení univerzální a ne jen pro ryby - musím říct, v týhle souvislosti mě dost dožralo, když jsem teď viděl to nový betonový monstrum v Nižboru, co to muselo stát peněz, ale aby se pro vodáky udělaly aspoň schůdky, když už se nemohl ten obtokovej kanál rybochodu udělat splavnej, to ne, na to už asi prachy nezbyly ... a ještě je to pro sichr řešený tak, aby se tím kanálem nedalo v žádným případě ani skoníčkovat, prostě ať si to vodáci na třetí nebo čtvrtý nejvytíženější řece hezky jak otroci 200 m nosí Odpovědět
|
|_Re: Jezy - migrace ryb a vodák, Kouďa, 03.08.2016 11:18  OK, to klidně můžu. Už jsem se tam dřív ptal na nějaké věci, takže proč ne. K tomu monstru na Nižboru, třeba u nás udělali nádherný rybí přechod na Mži v Račicích - soukromě to nazývám Račické Stonehenge http://www.pvl.cz/migrace-vlta... tam muselo protéct betonu a dotací. Jsem fakt pyšněj, že i za moje daně máme takovýhle monumenty O tý prasárně, co je v Hradišti a v tomhle projeku ještě není uvedená ani nemluvím. Odpovědět
|
|_Re: Jezy - migrace ryb a vodák, kavol, 03.08.2016 11:25 príma, budu rád, když se pak podělíš o reakci ten odkaz jsi snad radši ani neměl dávat  - to je přesně ono, jakej by byl problém takovouhle věc udělat splavnou, ale ne, prostě se to musí schválně udělat tak, aby tam loď neprojela Odpovědět
|
|_Re: Jezy - migrace ryb a vodák, Kouďa, 03.08.2016 15:18  Tak tak, dřívějc se to hezky klouzalo přes korunu a váleček pod deskou lehce drcnul... Odpovědět
|
|_Re: Jezy - migrace ryb a vodák, Kouďa, 22.08.2016 12:51  Ahoj Kavole, ahoj Chobotnice, rychlost odpovědi z PVL mě s ohledem na dovolenkové období příjemně překvapila. Osobně jsem měl obavy, že je to už uzavřená věc, páč stránky jsou z r.2011, poslední aktualizace 2013 a řada projektů už byla provedena. Ale je vidět, že ozvat se smysl má. Odpověď posílám níže: Studii proveditelnosti zprůchodnění migračních překážek na vodních tocích v povodí Vltavy nechal zpracovat státní podnik Povodí Vltavy jako jeden z podkladových materiálů pro zpracování Plánů oblastí povodí Horní Vltavy, Berounky a Dolní Vltavy v rámci první etapy procesu plánování v oblasti vod s realizací navrženého Programu opatření v období 2009 – 2015. Studie měla provést pasportizaci stavu příčných překážek (zejména jezů) na vybraných vodních tocích ve správě Povodí Vltavy, státní podnik, prioritně z hlediska jejich zprůchodnění pro ryby a další vodní organismy. Na vybraných vodních tocích byla též sledována možnost splavnění pro vodáky. Výběr těchto vodních toků byl v té době konzultován se společností Vltavská plavba. Studie proveditelnosti slouží zároveň jako výchozí podklad při plánování oprav a rekonstrukcí příčných překážek, a to především těch, ke kterým má náš podnik právo hospodařit (tj. jsou ve vlastnictví státu). Při záměru rekonstrukcí a oprav konkrétních jezů se v rámci projektové přípravy samozřejmě aktualizují uvedená data z předmětné Studie proveditelnosti a záměr se projednává se všemi dotčenými subjekty. Problematiku sportovních propustí v těchto případech operativně konzultujeme s výborem sekce turistiky Českého svazu kanoistů, stejně jako záležitosti osazování záchranných prvků v případě nebezpečných jezů. V posledních několika letech registrujeme rostoucí zájem „vodácké obce“ a jejích zastřešujících orgánů o problematiku správy vodních toků ve vztahu k vodní turistice (zprostupnění jezů pro vodáky, bezpečnost na vodních tocích a jezech). Tato vzájemná komunikace přispívá k pokud možno optimálnímu řešení správy vodních toků pro všechny potenciální uživatele, včetně vodácké veřejnosti. Děkujeme Vám za podnětné návrhy k problematice splouvání plzeňských řek Úhlavy a Mže, které v rámci naší působnosti a reálných možností zahrneme do připravovaných plánů rekonstrukcí a oprav příčných překážek na uvedených vodních tocích. Pokud budete mít další dotazy nebo doporučení, neváhejte se prosím na nás znovu obrátit. Odpovědět
|
|_Re: Jezy - migrace ryb a vodák, kavol, 22.08.2016 13:03 díky, a prosímtě a na co ses ptal nebo co jsi jim psal? - to je zas odpověď hodná politika, člověk aby si vzal k ruce věštkyni, aby z toho dostal nějakou použitelnou informaci ... nebo má být pointou, že ty monstrdíla vzešly z konzultací s ČSK? - to asi ne ... Odpovědět
|
|_Re: Jezy - migrace ryb a vodák, Kouďa, 22.08.2016 13:27  tohle Našel jsem na vodáckých stránkách raft.cz odkaz na studii proveditelnosti zprůchodnění migračních překážek na vodních tocích v povodí Vltavy (viz http://www.pvl.cz/migrace-vlta... ). Tyto stránky mě zaujaly, protože v úpravách jezů se zohledňuje i případné využití pro vodáky. V mém případě jsem se zajímal o jezy na plzeňských řekách, kde u Úhlavy a Mže v posouzení jezů v tabulce Vodácké podmínky je většinou uvedeno - Nehodnoceno-vodácky málo frekventovaný úsek, se zhodnocením - Vzhledem k tomu, že se jedná o vodáky méně využívaný úsek, je stávající stav vyhovující. V případě Úhlavy se jedná o oblíbenou řeku, která vyjma některých letních měsíců bývá splavná po celý rok. Nejedená se sice o klasickou letní řeku s kempy a zázemím, ale i tak je hojně sjížděna a úpravy jezů tak, aby byly splavné i pro vodáky by byly jistě vítány. Ohledně Mže je situace ještě zajímavější. Ta je díky stabilnímu odtoku z VN Hracholusky splavná po celý rok a dá se z ní bez problémů plynule začít splouvání Berounky. Ta je sice nejčastěji sjížděna od Dolanského mostu, nicméně začíná se i v Plzni, ale věřím že pokud by se zjednodušilo překonávání jezů na této řece i nad Plzní, našlo by se více vodáků (i těch letních rekreačních), kteří by si Berounku rádi prodloužili o tento úsek Mže. Sice se jedná o již pět let starý projekt a některé projekty rybích přechodů byly již v Plzni (Radčice, Hradiště) provedeny, přesto bych se rád zeptal, zda je možno ještě dělat změny ve studiích jezů pro výstavbu rybích přechodů s ohledem na možnost jejich užití vodáky. Odpovědět
|
|_Re: Jezy - migrace ryb a vodák, kavol, 22.08.2016 14:00 hm, celkem pěkně napsáno, já bych se asi neudržel napsat jim, že ta argumentace je vyloženě chybná no nic, jdu sesmolit něco k tomu Pětikolskýmu jezu, se mi do toho nechtělo hned, a pak sejde s očí, sejde s mysli ... dobře žes to znova otevřel Odpovědět
|
|_Re: Jezy - migrace ryb a vodák, Kouďa, 22.08.2016 14:41  Vono, mysl si chtěla zanadávat, ale pak vychladnu, páč vono to není k dobru věci. Jednak jak psal Chobotničák, to musí mít nějakou štábní kulturu a hlavně tu kanonádu pak většinou nedostane ten, kterýmu by patřila. V tom projektu jsou zajímavý nepřemrštěný věci, jenže to, že se pak prosadí nějaká betonová zrůdnost už bude dílo někoho jiného  . I když ta jejich odpověď je taková lehce úřednicky univerzální a musel jsem jí taky párkrát přečíst, je hlavně v tom třetím odstavci dobrý to, že to není úplně uzavřené, cítí tlak vodácké veřejnosti (doufám, že tím myslí nás, ve svazech a klubech neorganizované) a prostor pro úpravy tam pořád je. Takže když budeme rozumně připomínkovat, snad to ovoce přinese. Takže všichni piráti a bukanýři, co máte poblíž nějaký jez kterému by slušela hezká propusť, chopte se brka. Odpovědět
|
|_Re: Jezy - migrace ryb a vodák, kavol, 22.08.2016 21:31 tak jsem se chopil a ve volných chvílích zplodil následující: Nahlížím do dokumentu "Studie proveditelnosti zprůchodnění migračních překážek na vodních tocích v povodí Vltavy / 4. Katalog příčných překážek - OTAVA"[*], kde mě zaujalo navrhované řešení Pětikolského jezu na ř. km 54,865. V kolonce "ZHODNOCENÍ A NÁVRH" se uvádí "Na levý břeh v podjezí je v létě instalován skluz pro vodáky, kterým je možné lodě po přenesení spouštět na vodu. Sjíždění a přetažení je vyloučeno, přenášení je možné." K uvažovanému záměru výstavby MVE se pak v sekci "POPIS ŘEŠENÍ" mimojiné píše: "Ve studii je navržen rybí přechod typu bypas podél MVE. Navržené řešení pomocí bypasu okolo MVE je odpovídajícím řešením." Tento popis jaksi nereflektuje informace z výše uvedeného návrhu, neboť stavbou MVE, jak je zakreslena na přiloženém plánku, dojde k přestavbě a zablokování jak místa pro instalaci skluzu, tak i místa výstupního a nástupního u schodiště v navigaci pod jezem. Navíc trasa přenášení, pokud by bylo možné přenášet těsně kolem zakresleného bypassu (což prakticky obvykle nebývá), se tímto prodlouží ze současných necelých 40 m (počítáno včetně délky skluzu!) nejméně na 120 m, tedy nejméně ztrojnásobí. Pro průměrně trénované vodáky toto představuje zcela zásadní problém (přenášení naložené kanoe na tuto vzdálenost překračuje hygienické limity podle nařízení vlády č. 361/2007). Pakliže Studie počítá s turistickým využitím Otavy, mám za to, že je bezpodmínečně nutné do navrhovaného řešení doplnit vybudování nových výstupních a nástupních míst. Dále považuji za vysoce vhodné přehodnotit konstrukci a parametry navrhovaného rybího přechodu tak, aby mohl sloužit zároveň i vodákům. Dovolil bych si zde srovnání s Modřanským jezem, který má také výšku okolo 3 m, kde je sportovní propust vybudována mimo jez, a takovou konstrukci by šlo řešit jako kartáčový rybí přechod vzor Budín. A při MZP 2,49 m³, který zde může být celý sveden do obtokového kanálu, by se dokonce dalo snít o složitější konstrukci, než rovný žlab, o vybudování sportoviště pro sice omezený, ale přeci jen nějaký, trénink na divoké vodě. Umělé překážky lze přeci poskládat tak, aby zároveň vyhovovaly migraci vodních živočichů, stejně jako v peřejnatých úsecích přírodního koryta. V každém případě by mělo být zváženo, jak se vyhnout neúměrnému prodloužení přenášení - např. umístit nové nástupní a výstupní místo do prostoru mezi elektrárnou a bypassem a propojit je chodníkem s permanentně instalovaným skluzem, který by třeba mohl být smáčený přívodem z nadjezí. Takové řešení může i dobře vyhovovat požadavkům na konstrukci rybích přechodů umístěním vtoku ještě dále od česel elektrárny. Zajímalo by mě tedy prosím, jakým způsobem se hodlá Povodí vypořádat s výše uvedeným problémem, že stavba elektrárny na Pětikolském jezu, jak je zakreslena ve Studii, zásadním způsobem zasáhne do jediné možnosti vodáků jez překonávat? Případně jaké další materiály můžete k úpravám na tomto jezu (resp. i jinde, existuje-li třeba společné úložiště jako je web k této Studii) poskytnout a jaký je/bude postup realizace? - Prosím, považujte odpověď za veřejnou, budu ji sdílet s ostatními zájemci o stav a vývoj našich řek. Odpovědět
|
|_Re: Jezy - migrace ryb a vodák, Kouďa, 23.08.2016 7:03  Uff, tak hygienickými normami a právními předpisy nevládnu, tím bych se v dostazu připomínkovat nemohl. Jsem zvědav, co ti odpoví  . Odpovědět
|
|_Re: Jezy - migrace ryb a vodák, kavol, 23.08.2016 11:03 tak já myslím, že neškodí úředníkovi připomenout, že na něco existuje zákonná norma, která by se mohla přeneseně aplikovat, a že od něj není hezké plánovat něco, co je tímto způsobem s legislativou v rozporu a ohrožuje zdraví občanů jistě, z hlavy to taky nevim, ale tož děláme si pravidelně školení bezpečnosti práce, když už člověk ví, že něco takovýho existuje, tak není problém si to dohledat, aby zjistil konkrétní čísla, a pokud úspěšně dokončil aspoň základku, tak si dopočítat, že ta práce překračuje minutovej limit - pro chlapa, natož pro ženskou pochopitelně protiargument je, že si maj loď vyložit, nést to na etapy nebo sehnat pomoc, nicméně pak by se zas měl někomu zodpovídat, jaktože dopustil takovouto komplikaci pro občany, když o tom problému prokazatelně věděl (v ideálním státě ... tady si akorát tak můžeme zanadávat na fóru, nikoli úředníkovi, neb to už je o pokutu ...) no jsem zvědav ... držel jsem se pravidla, že kritika má být konstruktivní, tedy nejen zdrbat aktuální (ne)řešení, ale navrhnout lepší, bych jim něco i nakreslil a spočítal, ale už takhle je to moc písmenek, které nejspíše nestojí za to ... ale hezky jsem se u toho zasnil - zůstanu-li u toho přenášení, resp. umožnění přetahování, představme si, že od kraje česel půjde tak 4-5 m zídka oddělující nájezd do laguny přístaviště, po obou stranách schodovitý výstup na břeh, na konci zúžení na šířku raftu a vykousnutý nájezd na skluz asi 1 cm pod standardní výškou hladiny, aby se to nedřelo po suchu, schůdky po obou stranách skluzu končícího v bazénku upraveném pro nástup, do kterého vyústí i rybochod (resp. kanál) a tento mírnější proud pak vyplivne loď po směru do proudu z elektrárny (čímž se zároveň splní navedení ryb do rybochodu) stejně se to tam bude celý kopat a betonovat, tak sakra kolik navíc by stálo, aby se ten beton takhle vytvaroval, těch pár korun bych snad i zainvestoval z kapesnýho :-) Odpovědět
|
|_Re: Jezy - migrace ryb a vodák, kavol, 21.11.2016 13:58 pozdě ale přece kopíruji odpověď: Dobrý den, ve Vašem e-mailu ze dne 22.8.2016 nás upozorňujete na možnou kolizi fungování stávajícího skluzu pro spouštění lodí s řešením MVE a rybího přechodu na Pětikolském jezu ve Strakonicích, které je prezentováno ve "Studii proveditelnosti zprůchodnění migračních překážek na vodních tocích v povodí Vltavy". Výše uvedená "Studie" vznikla v letech 2009 - 2011 a ve svých návrzích je dnes již v některých případech neaktuální. Právě ve Vámi zmiňované lokalitě se ukázalo, že pro umístění MVE a rybího přechodu na levém břehu nejsou k dispozici potřebné pozemky a realizace těchto objektů není proto možná. Kolize fungování stávajícího skluzu pro spouštění lodí s případnou MVE a rybím přechodem tedy v blízké budoucnosti nehrozí. V každém případě děkujeme za Váš zájem a zaslaný námět. S pozdravem Ing. Jiří Baloun vedoucí technického střediska Povodí Vltavy, státní podnik závod Horní Vltava Litvínovická silnice 5 371 21 České Budějovice Odpovědět
|
|_Re: Jezy - migrace ryb a vodák, kavol, 03.08.2016 11:19 díky moc za odkaz! trochu jsem si prošel tu Otavu, kde se ohání společenským zájmem Otavskou plavbou apod., a přesto mě to jako vodáka tak úplně netěší - jednak spousta krásných propustí se má proměnit v nudné kartáče (snad jen Štěkeň si petenti uchrání), a jednak jsou tam nějaké logické vady: např. u Pětikolského jezu se uvádí, že přenášení je snadné, že tam v léta bývá instalován skluz, a zároveň je tam představen projekt elektrárny, který přenášení podstatně zkomplikuje a zabere místo, na kterém je vyfocen skluz, ovšem změna podmínek pro přenášení, což je jediný způsob překonání jezu, se vůbec neřeší Odpovědět
|
|_Re: Jezy - migrace ryb a vodák, Chobotnice, 03.08.2016 13:30  V zásadě proto jsem sem ten vodkaz dával, jednak že je to zajímavý a druhak že by se v tom mohli vodácí (nejlépe ne jen Petr) angažovat. Dopisy na PVL fungujou, jak už jsem psal dříve, korát je potřá dodržet štábní kulturu lejstra. Odpovědět
|