Tisk z adresy https://www.raft.cz/Clanek-Metuje-a-jeji-stara-koryta.aspx?ID_clanku=673

Metuje a její stará koryta

uveřejněno dne: 28.06.2006 | popisované řeky: Metuje

Upozornění redakce 2024: Stará koryta Metuje jsou značně zatarasená, obzvláště ve třetím korytu pod Šestajovicemi. Okolo Starého Plesu do Jaroměře téměř neprůjezdné z důvodu padlých stromů, které se díky ptačí oblasti neodstraňují. Lépe končit v Šestajovicích.

Rozhodli jsme se s kámošema, že si zkusíme sjet řeku Metuji a hlavně její staré původní koryto. Začátek plavby byl stanoven na 26.5.06 od starého koupaliště v Novém Městě nad Metují (ř.km.22,7). Ve čtvrtek večer nás (Já, Zdenda, Dan) tam odvezla Zdendova manželka s tím, že počkáme do zítra na Tláskyče a Davida. Místo na spaní jsme našli přímo u řeky vedle starého koupaliště. Je tam i kemp s chatkami. Zeptali jsme se na vrátnici, jestli si někde můžeme zalézt a přechrápnout. Říkali, že v pohodě, jenom prej ať nás nevidí městská policie. Tak jsme zakempovali, opekli párky, dali pivo a přečkali deštivou noc ve stanu. Ráno dorazil zbytek výpravy a vyrazili jsme.

Reklama - Pujcovna Metuje Řeka pod Novým Městem (dále NM) teče pomalu a připomíná zmenšenou Orlici. Než se projede NM, jsou tam čtyři nesjízdné jezy. Pak se projíždí koncem NM pod silničním mostem v Krčíně. Za ním doporučuji zastavit a na pravém břehu je restaurace. Přijatelná cena jídla, pivo Plzeň a Primátor. Stav vody byl podle vodočtu 36 cm. Kousek za Krčínem už odbočuje stará řeka vlevo a nová pokračuje za jezem dál. Stará řeka hodně meandruje, plavba po ní je pěkná. Jediné nebezpečnější místo je u Podhorního mlýna, kde se řeka za keřem stáčí vpravo a žene se do náhona pod mírně přizvednuté stavidlo. Je vhodné zastavit před zříceninou mlýna a celé to obnést vpravo. Pak se přetahuje ještě v Osíčku a po chvíli se zase stará Metuje vlévá do nové v Dolsku. Zastavili jsme pod mostem a chtěli jsme se občerstvit v restauraci. Žádnou jsme nenašli. Pokračujeme dál směr Slavětín. Po překonání pily ve Slavětíně (zleva) jsme zakempovali cca 300m za mostkem vpravo. Udělat bivak ze Zdendovy bivakovací plachtičky bylo dílem okamžiku, poté odchod do místní restaurace. Nachází se ve vesnici zezadu místního konzumu, pivo Primátor, jídlo nic moc, hostinský dobrej a hluchej. Vedle je ještě jedna hospoda v rekonstrukci. V noci opět vytrvalý déšť, ale nám bylo po plachtičkou fajn.

Stare koryto Metuje Ráno byla po dešti zvedlá hladina (dle vodočtu 40 cm jak bylo na netu zpětně zjištěno), tak proběhla snídaně, polívka, buřty, pivo, víno, zbalit, nasednout a vyplout. Vypluli jme za mírného mrholení. Asi po kilometru jsme narazili na stavidlo. V levém náhonu mlýn, u kterého je zlý pes. Vypadalo to na křížence dobrmana a rotvajlera. Tak bacha, je vlevo. Museli jsme se kousek vrátit a přetáhnout lodě vpravo před stavidlem. Přetáhli jsme a jeli dál. Tady se řeka docela kroutí a občas je zde silnější proud, kdy není vidět za zatáčku. Kolem poledne jsme dojeli před Šestajovice. Zase mlýn, náhon do mlýna vlevo a pes. Přenáší se vpravo před stavidlem, kde se pasou ovce. Pes je za mostkem přes stavidlo, ale je tam mříž, tak na nás nemohl. Pak jsme zastavili v Šestajovicích u mostu a chtěli se občerstvit, jenže hospoda má od 16.00 hod. Jedeme dál. Za Šestajovicemi se řeka vlévá opět do nového koryta. Po kilometru je nesjízdný jez, před kterým odbočuje zase stará řeka vlevo, ale to už jsme nejeli. Chtěli jsme zkusit i novou řeku. Za jezem začínají být na řece stupně, který jdou v pohodě projet (většinou prostředkem). Je jich asi deset, a krásně to přirychlí loď.

Stare koryto Metuje Pak už plavba pokračovala po klidný řece až do Jaroměře. Pod mostem zastávka, nahoře v Jaroměři v hospodě (bývalá hospoda U kulatý báby) oběd a klidná plavba po Labi do Černožic. Bivakujeme. Nedaleko je restaurace U Saze, kde byla dost nepříjemná hostinská. V noci opět déšť, ráno obvyklá snídaně a nalodění. Po dvou kilometrech jsme skončili u jezu ve Smiřicích, kam si pro nás dojely naše drahé polovičky. Hodnotíme to jako vydařenou plavbu i přes nepřízeň počasí. Řeka krásná, zajímavá a jetelná na otevřených lodích, bez velkých záludností. Všem doporučuji a určitě jsme ji nejeli naposledy.

Martin Vondrouš

P.S. Fajda, o hodně jsi přišel, zamysli se!

Poznámka redakce: plavba po staré řece skrývá určitá překvapení – nízké lávky a občasných podjezdy padlých stromů, zarostlé břehy bujnou vegetací, ostré meandry. Posádka musí umět alespoň v základech ovládat loď, aby dokázala v meandrech jezdit. Stará řeka je dlouhá přes 30km a je velmi podobná Ploučnici nebo Staré řece na Lužnici. Zásadní rozdíl je však v tom, že je sjízdná celoročně, že proud je rychlejší a že zde na vodáky nenatrefíte. Vhodný začátek je od Půjčovny Metuje pod druhým jezem v Novém Městě. Tím si ušetříte přenášení dvou jezů krátce za sebou.

Jiný pohled, Honza Pok., 29.06.2006 6:47
| Re: Jiný pohled, Václav, 29.06.2006 8:32
| Re: Jiný pohled, HP, 29.06.2006 9:55

Reklama Záchrana na tekoucí vodě s krizovými situacemi