Raft.cz

Tisk z adresy https://www.raft.cz/rakousko/enns.aspx
Home Rakousko Enns Mapa

Řeka Enns

82% Oblíbenost řeky


  • Pramen:
  • Délka toku (sjízdné) v km: 250
  • Obtížnost:
      Úsek Říční km Obtížnost
    horní][s dálnice - Reitdorf248 - 237WW II-III
    Reitdorf - Mandling237 - 220WW I-II
    středníMandling - Schladming220 - 212WW III-II
    Schladming - Gesausee212 - 132WW I
    Gesausee133 - 132WW VI
    Gesausee - Kummerbrucke132 - 123WW II-III
    Kummerbrucke - Hieflau123 - 116WW IV-VI
    dolníHieflau - ústí do Dunaje116 - 0WW I

  • Podmínky: velká, krásná řeka se dvěma obtížnými až nesj. úseky. V dolní části je pak množství jezů a elektráren. Více na www.kajak.at pod Flusdatenbank. Pod Raadstatem je regulovane koryto a až do Mandlingpass není tento úsek zajímavý. Pod ním se řeka otevírá, začínají krásné peřeje a kaskádky až do Schladmingu. Na řece v horní části platí zákaz všech nafukovacích lodí, nejenom raftů!
  • Sjízdná na čem, kdy, pro koho:
    Limity sjízdnosti jsou definovány pro plastové kánoe se středně zkušenou posádkou, která si dokáže i za nižších stavů najít proudnici s dostatkem vody. Pro majitele kajaků, zkušené vodáky nebo pro vodáky, kterým nevadí občasné přetahování, může být limit nižší. Naopak pro rafty, laminátky nebo začínající vodáky je obvykle nutné vody více.
    ÚsekkdyVodočetAktuálně steiermark.at Aktuální sjízdnost
    hornído června   
    středníceloročněminimum: 13 m3/s
    optimum: 25 m3/s
    maximum: 100 m3/s
    úsek: od Mandlingpass
    vodočet: Schladming
    měřeno: 07.02. 07:00
      
    minimum: 20 m3/s
    úsek: z Schladmingu
    vodočet: Trautenfels
    měřeno: 07.02. 07:00
      
    minimum: 30 m3/s
    optimum: 80 m3/s
    maximum: 150 m3/s
    úsek: Gstatterboden
    vodočet: Admont
    měřeno: 07.02. 07:00
      
    Mapa sjízdnosti Statistika sjízdných dnů v měsíci - úsek od Mandlingpass
    (Sjízdnost v zimních měsících může být výrazně ovlivěna zámrazy vodočtů!)
    Měsíc123456789101112
    Rok 202425600
    Rok 20230912302629252929153028
    Rok 202230211529313031313029102
    Rok 2021530309263130302511
    Průměr18128222923273030252214

    Ještě podrobnější informace o sjízdnosti v tomto úseku?

    Statistika sjízdných dnů v měsíci - úsek z Schladmingu
    (Sjízdnost v zimních měsících může být výrazně ovlivěna zámrazy vodočtů!)
    Měsíc123456789101112
    Rok 202426400
    Rok 2023242628303130253123172826
    Rok 2022261529303130313030292116
    Rok 20217303028313130252420
    Průměr251516223129293128242421

    Ještě podrobnější informace o sjízdnosti v tomto úseku?

    Statistika sjízdných dnů v měsíci - úsek Gstatterboden
    (Sjízdnost v zimních měsících může být výrazně ovlivěna zámrazy vodočtů!)
    Měsíc123456789101112
    Rok 202431600
    Rok 2023192331301130252529302924
    Rok 2022312831292230313130303012
    Rok 202110303028293130312929
    Průměr271918222129282930302922

    Ještě podrobnější informace o sjízdnosti v tomto úseku?

  • Charakter řeky:
    Úsekšířka, typ korytaokolítyp lodědoporučeno prorychlost plavby
    horní10 - 15lesy, údolí kajak, samovylévací loďzkušené 
    střední15 - 50 m (5)lesy, údolíkajak, většinou i samovylévací loďzkušené 

  • Nejhezčí úsek: horní a střední
  • Nebezpečný úsek: střední
  • Obvyklý začátek a konec:
  • Plavbu spojit s řekou:
  • Přístup k řece: silnice dobře
  • Tábořiště: v horní části několik (Pichl, Schladming, Admont), v dolní pak málo (Přidání nového odkazu )


Řeku už jeli: (67)
zapsat do zápisníku jel jsem ji taky (zapsat do zápisníku) Chystám se na ni
Kdo Km Trasa Obtížnost Datum Loď Hodnocení

Herčus
6 Kummerbrücke (Damenstrecke) 1,35km pod hrází – Hieflau (vlak. st.) WW II, WW III 10.9.23 nafukovací singl Hodnoceni
Vodočet: dle brány u přehrady 7,8 cbm Popis: Ještě jedna nedělní jízda za stejnýho stavu jako včera. Šchlitz se mi nevěřícně daří najet tak čistě, že se ani s tou svou metr širokou a 340 dlouhou nafukovací singlovkou nijak nedotknu šutrů. Cestou domu bereme ve Steyru stopujícího vodáka... řikal jsem si "ty woe, kam toho týpka asi tak můžem hodit, když jsme v tramtárii bez dálniční známky" a on to byl Polák a chtěl na Troju :).

Herčus
8 Gesäuseeingang (100m nad žel.m.) – Gsatterboden (ústí Weißenbachgraben ZW, WW I, WW II, WW III, WW IV 9.9.23 nafukovací singl Hodnoceni
Vodočet: Admont, 158 cm, 42,3 m3/s Popis: Premiéra na standartním úseku Enže za nižší vody, nebo aspoň tak je to prezentováno na Rivermap.ch. Dolní auto chceme nechat na parkovišti pod Gsatterbodenskou peřejí u levostranýho přítoku, ale jsou tu značky se zákazem stání, pokud nemáš oprávnění, tak auto necháváme v Gsatterboden na placenym parkovišti, ale možná by to tam šlo u nádraží levnějc. Začínáme pod Gesäuseeingang, ale na parkoviště u železničního mostu je opět daná značka se zákazem, tak po vyložení odvážím auto nad železniční přejezd, kam se pár aut vejde a žádná značka tu není. Lodě si vyneseme 100 metrů nad most a užíváme si parádní rychlou trojkovou peřej s velkými vlnami a následně to u ostrova posíláme vlevo, kde bych za tohohle stavu spíš mluvil o krátký ale čtyřkový peřeji. Rozhodně nemám pocit, že by bylo málo vody - má to slušnej tah a k tomu už koukaj nějaký balvany na který je potřeba reagovat s předstihem. Pod peřejí se to uklidní ve velice kochací ZW/WW1 když k tomu máme jasno a teplo. Stavíme na prohlídku soutěsky a i když to zpočátku vypadá na procházku roklí, po chvíli se dostanem do moc hezký soutěsky a zážitek stojí za to. Pokračujeme v plavbě, postupně se začnou objevovat hezčí peřeje až se dostaneme do pasáže, kde to krásně houpe v takový WW2-3 bez záludností. Gsatterbodenskou peřej před cílem jako takovou třešničku na dortu jdeme obhlídnout a nakonec volím začít zprava a pak přesun doleva, akorát jsem trochu nesvůj, jedu první a nechci se dostat do pravý spodní půlky, kde se mi to nelíbí, nicméně zajedu to čistě, tak mám radost a jdu klukům postavit házečku. Kluci to nakonec šmelí chickenlajnama celý vlevo. Po výstupu dojdeme pro auto, sjedeme pro horní a přesun pod přehradu.

Herčus
6 Kummerbrücke (Damenstrecke) 1,35km pod hrází – Hieflau (vlak. st.) WW II, WW III 9.9.23 nafukovací singl Hodnoceni
Vodočet: dle brány u přehrady 7,7 cbm Popis: Po roce repete. Vodní stav je jen nepatrně nižší než loni a pocit z jízdy je obdobně skvělej. Letos tu tekla v létě nějaká větší voda a zapláchla to tu spoustou štěrkem, takže byl charakter pozměněn, ale už se štěrk zase postupně vyplachuje, tudíž zatím odlišně vypadal úsek, co je mezi mosty, kde je silnice na levym břehu a byl prostě lehkej. V dojezdu mi přišlo, že tam je pár vlnek taky trochu výživnějších než loni, takže i to mě potěšilo. Po dojezdu pendl a přesun do kempu v Mooslandl.

Koks
14 Gessause-Hieflau WW I, WW II, WW III 9.9.23 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: k přehradě 42 cbm, pod ní 7,7 cbm Popis: Nástup u žel mostu pod extrémním usekem začíná peřejí WW III+, následuje klidný usek cca 4 km WW I, pak se objeví několik míst WW II-III na závěr před vzdutím přehrady krátká III+ peřejka. Krásná vodnatka bez záludností. Pauza na prohlídku soutěsky Bruckgraben = cca 1km procházka neuvěřitelně krásným, úzkým, hlubokým kaňonem je super zpestření vodáckého výletu. Po dojezdu na km 124,7 před vzdutí jsme lodě převezli pod přehradu na "dammenstrecke", tedy cca 500 m pod silniční most, kde končí krátky extrémní usek WW IV-VI. Přehrada žere většinu vody a vypouštěla 7,7 cbm, což prý je minimum, který teče vždycky a na splutí dolního useku postačuje. Ten se od horní části výrazně liší, je to nádherné balvanité koryto, kde skoky a průskoky střídají klidné laguny, nejasné a nečitelné průjezdy s obtížností do WW III. Ale nad 12 cbm už by to bylo podstatně vostřejší. Zhruba v polovině useku nebezpečný sifon, přeneseno s obtížemi vlevo.

VláďaW
7 Pod ostrovem pod Gesause - Weissenbach WW I, WW II 13.8.23 kajak Hodnoceni
Vodočet: Admont, stav: 116.50 m3/s Popis: Úplně se mi nepotkala řeka s náladou. Za tohoto stavu teče opravdu rychle. Občas "rozbité" vlny. Soutěska Bruckgraben opravdu pěkná.

Sirka
16 Radstadt Kreuzsaal - Schladming kemp WW I, WW II, WW III 8.7.23 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: Popis:

Ondřej K.
7 Gesauseeingang - Gstatboden WW I, WW II, WW III 10.6.23 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: Admont, stav: 90.59 m3/s Popis: Poprvé na Ennsu. Zaparkovali jsme na vlakové stanici v Gstatbodenu a pak se řidič vrátil na start. Rozhodli jsme se začít až pod ostrovem, v řece bylo na naše baraky až moc vody. Velmi rychle to utíkalo a hned přišla soutěska Bruckgraben, není to úplně nejblíž a už jsme to chtěli vzdát ale pak to stálo za to. Došli jsme až pod vodopád. Pak nás trochu chytnul déšť ale užili jsme si super WW3-4 pře silničním mostem. Za silničním mostem jsme vystupovali, na katarakt za vlakovým nádražím jsme se jeli podívat a příští rok ho asi zkusíme. Jinak super vody lehčí úseky alá Vltava střídali zajímavé pasaže.

Večerníček
8 Gesäuse - ústí Weißenbachgraben WW I, WW II, WW III 25.9.22 nafukovací kánoe Hodnoceni
Vodočet: Admont, stav: 67.30 m3/s Popis: V deseti členné skupině ve dvou na Barace. Nástup na vodu něco metrů pod železničním mostem. Středem levého ramena kol ostrova. Návštěva vodopádu v Bruckgrabenklause.


Zobrazit podrobnosti vodáků o této řece z jejich zápisků
Průvodce kilometráží:

Tisk kilometráže:

Od říčního km:     do říčního km:    

Detailní výpis:


nebezpečnéjezy.cz suchéjezy.cz Asociace vodní turistiky a sportu

13.09.21 Enns: Pro úsek Gstatterboden od železničního mostu není již možné parkování podél řeky. Lze jen naložit a ... více
08.08.11 Enns: V několika kamenech závalu - peřeje IV+ před vysedáním Weissenbacht, jsou kovová oka. Je to v té spo ... více
30.09.09 Enns: Přehrada Kummerbrucke se v současné době opravuje a je vypuštěná a otevřená na což upozorňují velké ... více
02.09.08 Enns: Enns od soutoku ramen pod Gesäuseeingang, tzv. Nohavic, do Gstatterbodenu, resp. k ústí Weissenbachu ... více
07.08.05 Enns: Těsně před výstupním místem Weissenbacht došlo k mohutnému sesuvu skalních bloků, které zatarasily ř ... více
07.06.04 Enns: Mám smutnou zprávu pro ty rafťáky, kteří mají rádi úsek Gesausee-Gstatterboden. Ochránci přírody z N ... více

Přidat Hotline
Reklama
Spolujízda (pendl aut)
Reklama Půjčovna lodí Metuje na polských řekách

Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.
Reklama Půjčovna lodí Otava tour