
Vorová propusť Staroměstského jezu – Karlovka
Loňský rok byla četnost cvaknutí kánoí na Staroměském jezu v Praze sedm z deseti lodí. Karlovka je takový širší Krumlovský jez, vody bylo abnormálně málo, a přesto záchranáři z vody tahali téměř 50 lodí. Když vodák letí skrz chřtán otevřené šlajsny vstříc vysokému kohout vln, tak mu jen málo pomůže, co vše má načtené. Přesto se pokusíme shrnout vodáckou moudrost vztahující se k této propusti.
Reklama

Kanoe v Karlovce, Foto: Martin Holcman
Staroměstský jez má spád sice jen 95 cm, ale šířka propusti 12 m je to, co z ní tvoří vodácky nejnapínavější místo v centru města. Propusť je proto relativně krátká a prudká a tvoří se pod ní minimálně 70 cm vysoké vlny, které mohou zalít i lodě s vlnolamem.

Průjezd Karlovky na pramici, Foto: Hana Dejmková
V roce 1995 při hraničním průtoku 237 kubíku vlny nelítostně polykaly i dobře vystrojené pramice a propusť projely pouze opravdu vypádlované posádky. Výška vlny totiž není to jediné, co rozhoduje o zdárném proplutí. Neméně záleží i na najetí a směru průjezdu.

Plánek propusti staroměstského jezu. Autor: Hvězdář
Propusť je šikmo v proudu řeky, proto jsou lodě za vyššího stavu vody už při nájezdu snášeny poněkud doprava. Pod propustí jsou po obou stranách silné vracáky, které často strhávají lodě z přímého směru. Nejsou vzácné situace, kdy proud katapultuje z pramice kormidelníka, který se snažil za každou cenu udržel loď v přímém směru. Za vyššího stavu vody není ani osa hlavní vlny rovnoběžná se sruby propusti, ale uhýbá doleva. Propusť je nutno sjíždět co nejvyšší rychlostí a je nutné nepřestávat pádlovat, ani když loď nabírá vodu. Loď bez rychlosti se nedá řídit a ve šlajsně je zalita vodou. S ohledem na vše výše uvedené platí:
Karlovka se jezdí spíše vlevo.
Ale ani po úspěšném zdolání propusti není ještě vyhráno. Silný proud unáší lodě na larseny se žlutými bójemi pod propustí. Mezi propustí a Karlovým mostem je také obratiště velkých lodí, které podle Řádu plavební bezpečnosti (čl. 6.02, odst. 2) nesmí vodák jakkoli omezit... Pro pořádek by se slušelo dodat, že u ledolamů před Karlovým postem jsou mělká místa, kde lze vylít loď. Loď ale musí být zajištěna proti potopení. Kombinace silného proudu a hloubky vede k tomu, že loď, která začne klesat pod hladinu, nemusí být udržena záchranáři a nenajdou ji ani potápěči.

Vylévání vody na ledolamech Karlova mostu, Foto: Jaroslav Dytrych
Samotný jez je v nadjezí i podjezí zpevněn larseny, které mohou při přejezdu přes korunu jezu za nižšího stavu vody představovat nebezpečí pro nafukovací lodě. Proto pokud je propust zavřena (otevírá se jen na 28. září v rámci závodu Napříč Prahou – přes tři jezy, http://3jezy.skauting.cz/), přeneste loď u severního cípu Dětského ostrova nad Mostem Legií a pod Staroměstský jez vyplujte plavebním kanálem (respektovat ŘPB - dává přednost a nepřekáží ostatním plavidlům).

Plánek přenášení u Dětského ostrova. Autor: Hvězdář
Řadu dalších fotografií najdete na 3jezy.skauting.cz.
Hvězdář